HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begagnad Copland
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/03 :  21:39:06  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag är ute efter begagnade Copland CD och förstärkare.
Jag har bara hört den nya serien och tror att Copland skulle matcha Audiovector M3 strålande.
Behöver dock tips om vilka modeller som är mest prisvärda och skillnader ljudmässigt.
CD som jag väljer mellan är CDA-266/288/289.
Förstärkare CTA-402/505.
Hoppas ni kan hjälpa mig, då det är svårt att testa olika begagnade prylar hemma.
Är även öppen för andra förslag på CD/Förstärkar kombinationer.
/Jonas

Edit: stavfel

Edited by - Jonas Nilsson on 2003/11/03 21:48:15

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/04 :  02:09:29  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hej Jonas.

Jag har ett Copland CSA-515 slutsteg. Jag är helt såld på det faktiskt! Mkt bra. Är lite kraftigare watt-mässigt än dom integrerade.

Vad jag har hört ska 277 cdn vara nästan lika bra som 288 det var därför dom släppte 289.

Det som skiljer mellan 266 och 277 är drivverket. (277 har från TEAC) och att 266 är en nyare maskin. Jag har lyssnat men inte kunnat göra någon jämförelse direkt.

277 tiltalade dock mig mest av alla. tycker 289 ser lite väl macho ut också... Hehe.

Stefan B här på forumet kan mkt om Copland så jag skulle pm:at honom om du inte får tillräckligt med svar.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/04 :  02:41:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Även Mattias här på forumet, har Copland.
Tror han har en CD, 289. Kommer inte ihåg vilken förstärkare.
Men du kan kolla under medlemarnas system.

Skulle själv kunna tänka mig en beg. copland... Om ekonomin tillät

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

buff
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:43:58  Show Profile Send buff a Private Message
Det kan även vara värt att ta med Coplands integrerade förstärkare i diskussionen, exempelvis CSA-28.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  10:45:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
Copland gör många trevliga hifi-maskiner

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:09:52  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Sluta nu tala väl om Copland! Jag har precis sålt min CDA-266:a, och blir nervös för att jag gjort nåt dumt när ni pratar såhär!!

/Simon
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:40:04  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Beror lite på vad du tänkt dig i stället Saim
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/04 :  14:48:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Saim: Hade jag haft pengar löst, hade nu inte haft den ute länge på marknaden...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:23:19  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Tips på bra Copland sajt med gamla godingar?

Har tyvärr inte hört Copland. Vore kul att se hur förstärkeriet står sig mot Audion/Edison. Fast det "vet" säkert någon här...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:38:28  Show Profile Send Per a Private Message
Mr Ekan: det är väl samma klass som audion, edison är lite sämre byggda och låter faktiskt lite träigare än copland tycker jag.

Jonas Nilsson: Om du bara ska köra cd räcker slutstegen. de har en volympott så det går alldeles utmärkt att använda utan försteg. Den integrerade 402 har bara ett passivt försteg så med cd blir det ingen skillnad att tala om jämfört med slutstegen. den inbyggda riaan är däremot riktigt bra om du vill lyssna på riktig musik.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:43:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
har lyssnat på CSA 515 och det lät mkt bra, helt
klart i min smak

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:14:31  Show Profile Send Mattias a Private Message


Jappz, fina saker.
Kör Copland CTA-402 som är en integrerad rörstärkare tillsammans med CDA-289 den stora bastanta CD'n. Grejerna trivs rätt bra med en slank mörk Italienska, enligt mina färgade öron

/Mattias
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:47:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Vilka CD-spelare har volympott?
Motordriven?
Digital?
Mvh Jonas
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:14:47  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Skeppade nyss iväg min CDA-266, och upptäckte att vågen på posten inte slutade räkna upp förrän vid strax över 12kg!...visste inte att den vägde så mycket. Bastanta välbyggda grejjer det där...

/Simon
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/05 :  17:24:48  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Copland CTA-402 är på 2x35watt.
Jaja, jag vet Watt och watt
Men hur är den i botten tight/djup? Är den tillräcklig till ett par Audiovector M3 Signature?
Eller är det lämpligare med CTA-505 eller CSA-28?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/11/06 :  08:30:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Min förra cta-501 var på 2x30 W i klass A. Även den med inbyggt passivt försteg. Jag har haft den kopplad till ett par audiovector (kommer inte ihåg modelllnr men priset låg på ca 25000kr i butik).
Det lät bra, med alla de begr som nu fanns i lyssningsrummet.

Nu får jag snart hem en cta 505. Jag är mycket spännd på hur den skiljer sig ljudmässigt från cta 501. Den förstnämnda har kraftigare transformatorer och använder 6550 rör utgången mot de EL34 som sitter i cta-501.

CTA-402 verkar vara en bekväm (fjärr) och mera platsbesparande förstärkare än CTA-501. Om man däremot är sugen på att experimentera
med lite olika försteg och hittar ett som passar bra så kommer ju den inbyggda fjärrfunktionen hos cta 402 att vara överflödig.
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:26:12  Show Profile Send nik a Private Message
Hej Jonas,

Min anläggning består av följande
CD spelare:Copland CDA-277
Försteg: Copland CTA 301mkII
Slutsteg: Copland CSA515
Högtalare: JAMO Concert 11
Kablage:Kimber Silver Streak, 8TC
Systemet spelar jättefint, detaljerat och dynamiskt. Viss musik som inte är väl inspelad kan låta lite påträngande. Är lite sugen på att testa någon annan högtalare, eftersom Concert 11 egentligen kräver ett större rum än de 3,8x6.7m som jag har. Förslag emotses tacksamt.
För- och slutstegskombinationen är ett fynd om du kan hitta det begagnat. CSA 515 är kanske inte så lätt att få tag på.
Bytte nyligen rör i linjesteget till ett par Siemens E88CC NOS.
Ett klart lyft. CD spelaren har fungerat klanderfritt under de Sju år som jag haft den. Skulle vara intressant att testa en ny CD spelare för att se om det hänt något på sju år.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/12 :  07:15:42  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har hittat mina "fynd"
Köpte en CTA-402 och CDA-288.
Ska spela in högtalarna ordentligt (nya), återkommer med lyssningsintryck.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000