HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Volym på CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:37:05  Show Profile Send Munge a Private Message
Min CD (Marantz CD-63SE) har volymkontroll på fjärren. Vad är rekommenderad inställning av volymen på CD:n? Jag menar, innebär max volyminställning på CD:n att CD:n gör en taskig förstärkning som min förstärkare skulle göra bra mycket bättre, eller spelar det inte någon roll vad jag har CD-volymen på? Vad säger panelen?

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:40:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Är det inte så att du har en variabel utgång och en "vanlig" då? För i så fall är ju den variabla (dvs den du kan ändra på volymen på) endast till för om du ska köra CD:n direkt till ett slutsteg. Har du ett annat försteg eller en integrerad förstärkare rekommenderas nog att köra på den andra utgången.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/11/09 21:41:15
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:44:52  Show Profile Send Munge a Private Message
Ska kolla det.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:37:20  Show Profile Send daja a Private Message
Volymkontrollen är väl bara passiv, alltså endast dämpning av volymen? I så fall är väl max att föredra.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:42:11  Show Profile Send Joe a Private Message
Munge, följer den här tråden då jag har en volymkontroll på min kommande (kommer om ca: 5-6 veckor)Vincent CD-S6 och är därför intresserad av de svar som dyker upp.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/11/09 :  22:59:25  Show Profile Send geten a Private Message
Jag har en Vincent Cd-S3 som också har volymkontroll på fjärren, den ska vara Max hela tiden...

// Johan
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/11/10 :  09:07:34  Show Profile Send Munge a Private Message
Jag letade fram manualen, och det är helt riktigt en passiv kontroll. Dessutom ställs den på max varje gång man slår på nätspänningen, så det är i praktiken inget att bekymra sig om. Det är max som gäller.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/10 :  09:41:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är inte CD63:and volymkontroll digital? Har läst att ljudkvalitén blir lägre med lägre volym, ett annat skäl till att köra maxvolym...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/10 :  09:43:57  Show Profile Send John a Private Message
Vet inte hur det funkar men 63:an volym sitteer i analogdelen, funkar alltså inte om man kör digitalt ut.
Ett annat tips är att byta/modda klockan. Gjorde underverk på min 63:a.

/en john med en sony numera

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/11/10 :  10:52:36  Show Profile Send Munge a Private Message
Byta/modda klockan, vad betyder det konkret? Vad vinner jag, vad kostar det, vem gör det?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/10 :  11:09:32  Show Profile Send John a Private Message
quote:
Byta/modda klockan, vad betyder det konkret?

Att det blir mindre "jitter" pga av tidsfel (nä, jag är ingen tekniker...)
quote:
Vad vinner jag?

Bättre ljud! I min mening rätt mycket på min cd 63.
quote:
vad kostar det, vem gör det?

Man kan modda hos exempelvis Harmony Design eller LC Audio, men det kostar nog lite för mycket med tanke på spelarens ålder. Kan gå att köpa begagnade prylar (kolla på http://www.lcaudio.com/ där det finns spec för marantz). Åsså finns det en beskrivning på hur man moddar den befintliga klockan i cd 63 på http://www.tnt-audio.com. Tror att nån på forumet har testat detta. Vem som utför det? Jo, en kompis med en lödkolv om man nu inte kan själv

Eller så byter man spelare

/en john som gjort både och

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/10 :  19:29:13  Show Profile Send pak a Private Message
jag har då inte märkt att ljudet försämras när man drar ner det med cdns volym, använder endast denna då försteget inte är fjärrstyrt.cd17ki iofs men jag har en kompis som gör det samma med en cd63ki och det funkar lika bra där också.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/12 :  09:12:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK, var i analogdelen sitter volymkontrollen? Kollade schemat och hittar ingenting...
För moddning av CD63 gör en sökning på marantz CD63/67 på http://www.diyaudio.com och www.audioasylum.com.
Min CD63 modd Top 5:
1) Kasta ut utgångskondingarna (eller köp mycket bättre), kolla DC nivån på utgången, <50mV
2) matcha motstånden på första op:n efter DAC:en inom 0,1% eller bättre (de är 10k och 27k)
3) kasta in bättre opampar i analogdelen (OPA2164, 2604 el 2x OPA627)
4) gör separata regulatorer till DAC:ens olika delar (klocka, analog och digital)
5) gör klockmodden (kolla www.acoustica.org.uk) - gör du den gör inte en LCAudioklocka så mycket skillnad
Bonusmodd: rensa upp 5V- och 12V-matningen

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/11/12 09:16:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000