HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 radiolyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:03:55  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Kopplade in en antenn idag så man fick lite radio ur förstärkaren. Lite irriterande är det när man får in P1 nästanperfekt (så att man får in RDS) men ökar man ett snäpp i frekvens får man det bästa ljudet från P1 dock utan RDS. Störande för man vill ju ha bästa ljudkvalitet MED rds även om jag aldrig läser den infon så blev det en principsak.

Sen funkar Rix FMs RDS mindre bra och krånglar för jämnan och skriver bara repeterande "RIX FM" blandat med ordet "mc", "i'm", "lovin it" men man ser aldrig ordet "donalds" mer än en gång varje kvart.

Sen stör jag mig på att den bästa radiokanalen enligt mig är p3 och för in den med riktigt god ljudkvalitet medans den bästa radiokanalen ljudmässigt sätt är NRJ men dom pumpar ju bara på samma låt om o om igen o man vill ju gärna höra lite annat än 10 låtar som trykts på "repete knappen"? För att prata om NRJ så var det en som ringde in och ville lyssna på en låt som aldrig vad jag förstod spelats på NRJ o radioprataren sa bara: "aha du menar låten BLABLABLA. den spelar vi tack för att du lyssnar på nrj. *KLICK på med luren*" o så spelar dom en av de 10 låtar som dom alltid spelar... bah.. har aldrig kopplat in radion någonsin o när jag så gjorde blev jag mest irriterad...

nej jag tror det får bli en tvåkanalsförstärkare med separat radiodel för min del...

Vänligen
Johan Linnarsson

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:08:00  Show Profile Send srv a Private Message
Rockklassiker.se , 106.7, den enda kanalen som spelar musik i Sverige. Sen finns ju en uppsjö av radio på nätet.........http://windowsmedia.com/radiotuner/FindStations.asp?locale=41D&genre=AR
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:12:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt, radio handlar inte bara om ljudkvalitet, det handlar om programkvalitet också.
Därför har jag ingen radio......

Bravo
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:17:11  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
både srv och Bravo har aldeles rätt!

vad jag tycker så har P3 många intressanta program men det är vad jag tycker

smaken är som baken... delad...

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  17:21:32  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp P3 är bra, mkt humor framför allt!


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:15:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag lyssnar på radio så är det nog mest "pratprogram" där ljudkvalitén inte spelar så stor roll, ser därför tyvärr inte poängen med DAB eller för den delen dyra tuners i Sverige.
Nej, Windowsmedia eller Shoutcast är överlägset när det gäller "radio".

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:10:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dock så är det så att de gånger det körs bra konserter, program m.m så kan det bli riktigt bra med en bra antenn och en bra radiodel... Och den klart bästa kanalen när det gäller ljudkvalitet är P2, deras sändningar från tex Bervaldhalen är snuskigt bra över en högkvalitativ radiodel..Men visst kan man hålla med om att det överlag skulle behövas lite bättre program på radio idag, och många kanaler skulle kunna bahöva få upp sin ljudkvalitet ett antal snäpp...

/Martin
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:38:51  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Sveriges radio har ju olika kanaler för olika smaker o jag tycker dom gör detta bra men titta på ENERGY! Vilken SKIT kanal enligt mig! ursäkta utrycket men VEM vill lyssna på samma låt 8000 gånger om dagen? Jag har Per Gessles senaste album o jag tycker det är ett kanonalbum men två låtar tycker jag är totalt aastråkiga nu.. varför? jo dom spelas sönder på just ENERGY!

Ändå ringer folk in o babblar om att "Energy är bäst" "jag älskar er energy" "energy blablabla"

ursäkta mina åsikter om radiokanalen energy men ni som tycker om den kanalen kan i mina ögon inte ha något större intresse för mycket här i livet om man tycker det är det bästa som finns?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:02:43  Show Profile Send matså a Private Message
Mitt favoritprogram är helt klart melodikrysset, missar det aldrig. Klockan tio börjar det med varma bullar och mamelad, mumsfilibaba. Trevligt program med all sortsmusik som klassiskt, opera, rock osv

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:07:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bravo: P1 är faktiskt en mycket bra radiokanal om man är intresserad av vad som händer i vår värld, både kulturellt, ekonomiskt och samhällsmässigt. P3 är helt ok också även om några program kanske inte är riktigt min grej. Lyssnar dock inte så ofta nu för tiden.
På P1 är programkvaliteten ofta hög. Sen är du ju en annan sak om man är intresserad eller ej...
Jag tycker dock att alla kommersiella radiostationer mer eller mindre är skit. Löjliga program och ofta dålig musik som upprepas femtioelva ggr om dagen!

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/11/11 22:08:42
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:47:29  Show Profile Send gcs a Private Message
MartinH: "Visst kan man hålla med om att det överlag skulle behövas lite bättre program på radio idag."
Jag kan inte hålla med om ett sådant påstående eftersom jag anser att det finns program för alla dock inte varje minut kanske men det skulle inte vara önskvärt heller. Jag lyssnar mycket på radio och när det inte går något som intresserar mig så kan man alltid göra något annat.
Jag tänker på alla våra gamla som skulle ha det väldigt tråkigt dom sista åren om det inte fanns radio och framförallt tv...man måste ju också tänka på att hjärnan måste få sitt för att livet ska vara meningsfullt. Däremot så kan jag tycka att dom flesta eller t.o.m alla kommersiella stationer... kan man vara utan, dom har faktiskt inte tillför någonting utöver jävligt dåligt ljud. Ett gott råd när det gäller radio är att läsa tablåerna och markera det man vill lyssna på. Man kan ju också kolla eller lyssna på weben, läsa låtlistor osv. Jag hoppas på DAB trots allt...jag som har varit emot tidigare. Jag tror att det har blivit bättre för i början kunde man höra att vissa mycket svaga ljud bara försvann, klipptes av. Brusfriheten är skön att lyssna på och sedan har man ju för första gången fullfrekvens upp till 20KHz.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:05:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller med dig "hifirocker",
quote:
Bravo: P1 är faktiskt en mycket bra radiokanal om man är intresserad av vad som händer i vår värld, både kulturellt, ekonomiskt och samhällsmässigt.
att P1 kan ha en del in intressanta inslag och att det utan tvekan finns en del intressanta musikprogram på P2.

Emellertid så behövs ingen superanläggning för att lyssna på pratprogrammen i P1 och musikinslagen som jag skulle lyssna på i P2 är för få, för att jag tycker det skulle vara lönt att skaffa en bra tunerdel. De kommersiella kanalerna är fullständigt ointressanta och P3 är det väl 30 år sedan jag slutade att lyssna på.

Jag var otydlig i början, jag menade naturligtvis främst musikprogram som kräver en anläggning av lite högre klass, inte diverse samhälls- och vetenskaps- inslag eller motsvarande.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:48:36  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
P3 är det väl 30 år sedan jag slutade att lyssna på


Det var före min tid det...

mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:51:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gammal är äldst.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000