HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Grado Prestige Gold Stereo Pickup
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:25:38  Show Profile Send bassman a Private Message
Detta är toppmodellen i Prestige-serien, samma som Silver-varianten, fast handplockad med de snävaste toleranserna i den serien.
Pris 1095:- hos Ljudmakaren.

Det är en MI-pickup (Moving Iron), se hemsidan:http://www.gradolabs.com/frameset_cart/center_cart.htm
Elliptisk nål, 5mV utsignal, 1,5 gram nåltryck: http://www.gradolabs.com/product_images/prestige_ctrg_gld.gif

Den sitter i en Rega RB300-arm på en Ariston RD40-spelare (rund, helmetall).
Förstärkare Audio Innovations Series 500, helrör, 2x25 Watt Push-Pull (EL34) med inbyggt phonosteg. Högtalare Proac-kloner.

Jag har haft den igång i 4 dagar nu, så den har blivit lite inspelad.
Ja, hur låter den då?
Tja, jag drar fram skiva efter skiva och kan inte sluta.
Den har ett distinkt och klart ljud, detaljerat och fylligt.
En aning åt det varma hållet kanske, men samtidigt går alla smådetaljer fram väldigt tydligt. Den är inte lika lättflytande som mina MC-pickuper, Ortofon MC10-Super och Goldring Eroica, utan en aning sträv i karaktären, som tanninet i ungt vin. Å andra sidan har mina andra pickuper några spelår på nacken, så de har hunnits slitas en del.
Jag har några skivor både på vinyl och CD, och när jag parallellkör dem, så låter det nästan identiskt; vinyl en aning lenare och lite fylligare bas, CD lite tunnare och hårdare (spelare Arcam Alpha 7).
Mina skivor har fått nytt liv igen, det är bara att luta sig tillbaka och njuta (för att använda en sliten klyscha).
Ett litet aber bara: repor och knaster lyfts fram lika bra som smådetaljer i musiken, men det kanske minskar med mer inspelning.
Kort sagt, en mycket bra och billig pickup.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/11/02 15:18:48
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000