HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test, Arcam 73T vs Primare D20
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:34:50  Show Profile Send Joe a Private Message
Som vissa har märkt så är jag ute efter en ny CD-spelare och har under helgen fått möjlighet att låna hem en Arcam 73T och en Primare D20.

Har nu suttit och lyssnat intensivt halva dagen (var tvungen att rasta hunden och tjejen också ) och upptäkt att jag tycker det är skillnad mellan dessa. Vet att någon/några var nyfikna på vad jag tyckte om dessa två så jag ska försöka plita ner vad jag har kommit fram till. Ska först tillägga att det är första gången jag har jämfört två olika CD-spelare så ni får ta det för vad det är.

Förutsättningar
Fick reda på av ena säljaren att Arcam-spelaren fått många lyssningstimmar, vet dock ej hur många.
Primare-spelaren vet jag inte hur mycket spelad den är men misstänker att den inte är spelad såå mycket tidigare.

Arcam 73T
Märks direkt att det är driv i den här spelare och basen framhävs ordentligt, dock lite väl mycket och upplevdes på gränsen till bullrig stundtals. Rösterna är något återhållsamma. Ljudet är dock varmt men något dåvt.

Primare D20
Ett klarare ljud där rösten hörs klart och tydligt, basen är fast och medryckande men tar inte överhand, dock inte lika djup som Arcam. Tycker att ljudet är mer luftigt och det var inga problem att höra instrumenten tydligt, mer detaljrikedom med andra ord. Möjligen kan ljudet upplevas något vasst.

Kringutrustning:
Förstärkare: Primare I20
Högtalare: Dynaudio Audience 42
Hagtalarkabel: 4-kvadrat
Signalkabel: Audioquest (ca 1000:-, fick låna dessa med och har ingen mer info om dem)


Så, nu kvarstår bara det svåraste, vilken ska jag välja?!?! För stunden lutar det åt Primare men är lite rädd att det något vassa ljudet kommer bli tröttande i längden, såvida inte det beror på att den inte är riktigt inspelad än och ljudet blir varmare med tiden. Å andra sidan så var det ett ruskigt driv i Arcam och jag lyssnar mest på rock så det skulle ju passa rätt bra.
Dessutom så känns Primare lite mer robust, släden på Arcam flyger upp som en raket när man ska mata ut skivan medans Primare lugnt och sansat skickar ut släden. Kanske inte den mest avgörande saken men något jag reagerade på.

Ska fortsätta en stund i morgon och när jag har bestämt mig så återkommer jag och berättar vad det blev.

I'll see you on the dark side of the moon....

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/20 :  08:58:42  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Tror arcamen skulle lugna ner sig lite om den fick lite dämpning under sig, har du haft några extra fötter eller liknand vid testen?

Hur många timmar var Arcamen påslagen i sträck? Ibland behövs ett par dar..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:05:15  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag är inte helt säker på att Primaren ihop med Dynaudio är den kombinationen jag skulle ha valt.

Känner du att det är dom högtalarna du vill ha så kanske du skall titta på annan elektronik. Naim kommer enligt uppgift med en ny och billigare serie. Jag är rätt förtjust i deras 5 serie.
Den nya cd5i skall kosta under 10000Kr.

Själv skulle jag nog kunna leva med Primaregrejerna men i så fall titta på andra högtalare.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:30:44  Show Profile Send Joe a Private Message
Nej, jag har inte haft någon extra dämpning, har kört allt som det är i orginaltförande.

Båda spelarna fick stå på hela dagen så de var varma, dock vet jag ju inte ur många lyssningstimmar de fått innan jag lånade hem dem.

Vill nog inte påstå att jag blev trött av ljudet från Arcam men jag upplever det som kraftigt och hur det blir i längden har jag svårt att uttala mig om.

Dags att sätta mig en liten stund igen och lyssna innan det är dags att lämna tillbaks dem.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:23:27  Show Profile Send Poe a Private Message
Hey Joe, ( Jimi Hendrix?)
Om du söker lite i gamla trådar kommer du nog hitta lite lyssningsintryck av Primare D20. Jag var själv inne på en sådan, (har själv I20:n) men valde bort denna till förmån för Thules CD 150B. Primaren låter i mina öron trist och oengagerat jämfört med många andra spelare i prisklassen (Bla Arcam, Thule, Rotel mm).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:58:08  Show Profile Send niklas a Private Message

Jag har en god vän som har ett system väldigt likt Ditt:
Primare A30.1
Dynaudio Audience 42
Arcam CD72T

Detta låter väldigt bra och han är supernöjd! Bor du i Gbg kan vi säkert ordna en provlyssning.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:07:35  Show Profile Send Joe a Private Message
Ramlad in här en kort stund bara för att säga att det börjar nu svänga över till Arcam och det verkar som Poe har fått samma intryck som mig, tycker Primare låter lite burkig och kanske något trist

Niklas, det skulle kanske vara en idé, bor ju i Gbg.

Nej, dags att snart åka till jobbet

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/20 :  19:18:02  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Joe, testa att dämpa din Arcam med bra fötter, stenplatta eller mixtra med frigolit om du har några lämpliga bitar..

Enligt rykte skall denna apparat må mycket bra av dämpning då den är lite vild i basen, allt kommer att bli stramare och tydligare!! Jag har lyft min HK/HD760 en (eller två) klasser med dämpning.

Gött me så mycke goa gubbar. Gissar att du lånat din Arcam av Lasse på Ågrens..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

Edited by - Tonkis on 2003/10/20 20:00:10
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:47:07  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Gillar Ågren´s.
Har alltid blivit trevligt bemött, och dom har tagit sig tid.
Många goa gubbar är det
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/21 :  01:18:10  Show Profile Send Joe a Private Message
Ok, får se om jag hinner testa med någon provisorisk dämpning i morgoninnan jag lämnar tillbaks den.

Stämmer bra det, har lånat den på Ågrens

Försten, kan man säga på ett ungefär hur ljudbilden ändras när spelaren är inspelad jämfört med när den är helt ny? Tänker på Primarespelaren, tyckte den saknade en del djup i basen. Skulle det kunna tänkas att det blir bättre med tiden och att den närmar sig Arcamspelaren när den blir ordentligt inspelad. Eller är det så enkelt att den är ljusare och lite mer burikig i sin karaktär även som inspelad?

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:41:23  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Det kan säkert bli en del förbättringar när Primaren är inspelad, men jag har hört att de är lite oengagerande i sin spelstil. Å andra sidan kan allt bli fel i fel system..

Känns lite riskabelt att köpa något med förhoppning att ljudet skall förändras, bättre att leta upp ett inspelat ex. för test. Att köra nya spelare på repeat ett par dar brukar annars göra susen.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:09:53  Show Profile Send Joe a Private Message
Tonkis, misstänkte att jag skulle få det svaret men vill kolla med er andra först.

Nej, självklart kommer jag inte köpa något som grundar sig på en förhoppning av ett bättre ljud i framtiden när den är inspelad.

Ska nu göra ett snabbtest och dämpa Arcamspelaren.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:48:23  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jämför dem med hörlurar också om du har möjlighet...

Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:13:08  Show Profile Send Joe a Private Message
Hade sovit lite två dagar i rad och därför orkade jag inte lyssna tillräckligt koncentrerat när jag dämpade Arcamspelaren.
Ska istället låna hem två andra spelar inom kort, får se om det kan ge något.

Har tyvärr inget hörlursuttag på min förstärkare

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/27 :  08:03:00  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Spännande, vilka två andra spelare är på G?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:55:55  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Joe:
Jag har testat dämpkuddar och BASetechnologyplattor och de sistnämnda lyfter cdspelaren ordentligt enligt mina erfarenheter. Framförallt stramas basen upp och är mer definierad och tydlig än förut samtidigt som djupet blir bättre också. Även detaljer är lättare att höra.
Jag tror inte att man får ut allt av en cdspelare förräns man gjort sig av med vibrationerna från högtalarna som i de flesta fall påverkar cdspelaren, såtillvida den inte står i ett helt annat rum än det man lyssnar i, men det är ju väldigt ovanligt och konstigt.

mvh,
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:40:30  Show Profile Send Joe a Private Message
Ska lägga det på minnet för oavsett vad jag köper så ska jag se till att basen stramas upp .... iaf på sikt för det blir ungefär en dubbelt så dyr anläggning mot vad jag hade tänkt mig från början eftersom det lutar starkt åt Vincent S6

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000