HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsakustik - öppna bafflar och lådhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/02 :  11:28:41  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Surfade in på Sigfried Linkwitz sida och hittade en del om rumsakustik och olika högtalartyper.
http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm

Nu är jag långt ifrån expert på detta område, men av vad jag får ut av sidan så är "öppna bafflar" bättre än lådhögtalare sett till akustiska förutsättningar i rummet. De behöver mindre "modifieringar" på rummet för att fungera bra. Det var lite för mycket tekniskt snack på sidan för min del, men ni kanske får ut mer av sidan?

Vad har ni för erfarenheter på det området?

Mina erfarenheter är att de audio artistry högtalare som jag hört låtit fantastiskt bra i rum som varit väldigt "vanliga" rum. Helt klart number one spot på min välljudslista.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:11:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dipolbasar funkar jättebra i alla fall, inte alls så döniga som traditionella basar.
Hänger inte kvar i rummet alls på samma sätt, lite svårt att förklara.
Väldigt intressant sida!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/02 14:13:33
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:44:54  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Linkwitz verkar onekligen vara en mycket seriös person. Att dipoler skulle vara överlägsna vanliga lådor i alla lägen vet jag väl dock inte om jag tror på. De dipolhögtalare jag lyssnat på har alla lidit av att det låter som om ljud i mitten av stereobilden kom från långt bakom högtalarna, medan ljud som är mer till höger eller vänster upplevs närmare, åtminstone om man inte sitter exakt i mitten. Ganska irriterande tycker jag. Dessutom blir det generellt sett ett onaturligt djup i ljudbilden oavsett inspelning. Somliga gillar detta, jag är inte så förtjust i det.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:33:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Se här så bra öppna bafflar är, snacka om intim ljudbild:

Mer bilder på http://www.glacieraudio.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/02 16:34:22
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/11/02 :  16:59:25  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Om flickan fölger med er det OK! , men ellers foredrar jeg at bygga mine egna dipoler. Holler netop nu på med en ny konstruktion med 4 stk. specialbygde Peerless 12" XLS pr. sida, som kommer at arbeta up til ca. 150-200 Hz. Dipol bas er helt annarlunde och enligt min mening mycket nemmere at integrera i en normal stuga.

Och Magnus - det du beskriver skylles bagsideustrålingen i mellemton och diskant som reflekterer ifrån väggen. Man kan jo dämpe om man inte önsker dette specielle dipolreflektion. I bassen er det dog helt andre ting som gäller.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/02 :  17:21:11  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag lyssnade på AA Dvorak signature på rc i umeå när det var mässa. Helt klart ett par gudomliga högtalare. tror inte att jag lyssnat på bättre.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:47:48  Show Profile Send dekengren a Private Message
Detta har jag aldrig hört talas om - berätta mer om era erfarenheter! Skulle man kunna bygga basmoduler med X högtalarelement/öppen baffel och kombinera med två lämpliga toppar?
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/02 :  20:17:07  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag har samma intryck, i mina dipoler, som "Magnuz" angående stereoperspektivet. Det är ihåligt liksom! Och jag har väldigt ordentligt dämpat i mitt rum. Skulle vilja ha en förklaring av "Jan"s teori där. Men jag har vant mej nu och då stör det inte längre. Mina dipoler upplever jag också vara extremt svårplacerade, de har ju rummet som sin låda!
Det är en befrielse att slippa låda!
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/02 :  21:31:44  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Patrikf - har du dipoler med sluten låda? De som linkvitz förespråkar är öppen baffel och däri ligger stora skillnader.

Basen från beethovens dipolsub (4st 12" *2) låder fantastiskt bra. Basen bara finns där. kan inte beskriva den med ord, men den är helt klart någonting man måste uppleva.

Är väldigt grön på detta med dipoler och vad de gör, men någonting rätt gör de helt uppenbarligen(enligt mig).

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/02 :  21:40:33  Show Profile Send patrikf a Private Message
>s.m.f.- Jag menade att rummet är dipolernas "låda"
Måste passa på at göra reklam för forumträffen i Uppsala nu på söndag. Då kan man få uppleva dipolljud, med den bas du talar om, bla. Det ska bli kul att se om ett Krell KSA200 kan få basarna att röra sej!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:34:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag bara gammal erfarenhet av Audiotronic Megatrender som jag hört ganska många gånger. Basen och rumsupplevelsen kan bli stor och härlig men jag har klart svårt för högtalare som är dipoler i mellan och diskant som jag tycker ger otydligt ljudbild och annat konstigt.

Micke






When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:53:26  Show Profile Send srv a Private Message
http://www.svalander.se/anlag/baffel.htm
Lite mer om öppna bafflar.......
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/11/03 :  09:44:17  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Jag lyssnade på AA Dvorak signature på rc i umeå när det var mässa. Helt klart ett par gudomliga högtalare. tror inte att jag lyssnat på bättre.


Jag var där på fredagen då kablarna hade "satt sig" enligt utställaren. Hellejävlar vilket ljud! Ska jag byta bort mina paneler någon gång kommer AA att ligga väldigt bra till...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/03 :  10:23:17  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Elektrostater använder samma princip. I mina öron det bästa som finns i ett akustiskt avvägt rum. Någon gång (till) när ekonomin tillåter skall jag köpa ett par elektrostater. För några år sedan var jag en lycklig ägare till ett par Martin Logan, Request. Membran arean är helt överlägsen med sin låga dístortion som följd. MUMS! Naturligare kan det knappast bli...
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/03 :  10:42:19  Show Profile Send dekengren a Private Message
AA Dvorak ser s**tdyr ut - någon som vet pris?
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:02:57  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Audio artistrys Dvorak signature kostar väl ca 120-150kkr.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000