HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dilemma/Kinkig belägenhet /Fordrande belägenhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:19:20  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Alltså! Hjälp!
Mitt system består av RoksanCaspian DVD(mycket bra cdspelare)&Amp och Dynaudio 82:or.
Jag är nöjd med ljudet. Bra upplösning, trevlig diskant(inte alls vass) och ett mycket bra mellanregister(det bästa med dessa högtalare). Basen måste dock stramas upp!
Min första tanke var att sälja högtalarna och köpa ett par som är lättre att driva än mina, typ Totem Sttaf(på papper är de endast lite mindre svårdrivna 88 mot 87) eller SystemAudio 1750:or(90). Eller skall jag behålla högtalarna och köpa mig en Advantage Thor, detta alternativ blir dock lite mer kostsamt.
Annars kan jag satsa på ett slutsteg typ Primare 30.2, blir ungefär samma kostanad som att köpa en Thor-caspianen.

jag uppgraderar, alltså finns jag!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/10/31 16:20:32

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:34:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Högtalarnas känslighet är väl inte det viktigaste för hur trögdrivna de är. Jag tror att impedans- och fasvariationer är mer avgörande för den sammanlagda förstärkarlasten.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/31 :  16:52:22  Show Profile Send Klenkar a Private Message
impenasen är låg 4 ohm. Men Filtret är på 6db/oct, så fasvridningen borde inte vara ett problem.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:03:47  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Alltså! Hej!

Mitt bästa råd jag kan ge dig är att sälja allt och köpa Linn! tex Ninka och Classik Di.

Mitt andra råd är att det även kan vara cd/dvd n som är lite basfattig, tex så när jag bytte cd så blev basen mkt bättre, inte för att den blev "kraftigar" utan för att den blev lättare att urskilja bland de olika instrumenten i en låt.

Och även när jag bytte försteg så blev basen bättre/tajtare/X..

Tror ju inte att Thor/Primare/ kommer att lösa ditt problem, men du kan ju låna hem o testa!

Har du provat att flytta högtalarna närmare väggen, ger ju mer bas och är dessutom gratis.


mvh/ siffernisse

X. inte snabbare!

Edited by - Siffernisse on 2003/10/31 18:09:07
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:23:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Siffernisse> STRAMAS UPP betyder att basen skall tyglas inte löpa amok.
Flytta ut högtalarna istället det brukar ge stora resultat, mina står 1,5m ut från bakväggen det ger en nyanserad, kontrollerad bas.
Det är givetvis olika med olika högtalare, men gillar du allt i övrigt låter det dumt att byta.
Du kan också prova slankare kablage tex nordost brukar tygla basen mycket bra.
Vill man prova tycker jag att det bästa du kan göra är att köpa basabsorbenter från tex Svanå, det är den största uppgraderingen man kan göra, pris/resultat.
Fixa rummet=bekämpa sjukdommen inte symptomen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:39:08  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
De står redan 1m från sidovägg och 1,5m från bakväggen.
Vad jag är ute efter är mer dynamik och basstadgda.
Har lyssnat till Thor och den låter stort och dynamiskt, lite rå och brutal i ljudet. Tror att den skulle väcka liv i burkarna.
Att börja och fixa lite med absorbenter och dyligt är det nog inte tal om, får nog vara glad att min familj accepterar att högtalarna står där de står. Inte alla fruar hade varit så förstående, så vi skall nog inte väcka den fru som sover.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:23:39  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Ett tips är att testa med mjuka fötter under högtalarna typ SD-foten. Gjorde underverk med basen för mig.

Stereotypen
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:42:14  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det är väl bara att låna hem någon intressant stärkare och testa..Thoren ÄR trevlig.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/31 :  19:48:25  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
byta kablar! hoppas du skojar.

jaha! stramas upp! missförstånd där!

låna hem totem-högtalarna och prova!

funkar inte det, låna hem en kraftigare förstärkare/ ell bättre cd/dvd tex arcam.


mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:37:00  Show Profile Send dekengren a Private Message
Klenkar - är du säker på att du har några problem med komponenterna? Har du koll på rummets påverkan? Har du mätt, räknat eller testat resonanser etc? Verkar ju ganska dumt att slösa en massa pengar på ny elektronik när det är helt gratis att kartlägga sitt rums påverkan. Det skulle jag göra innan jag börjar med elektronikuppgraderingar.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:20:31  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Kloka ord från mina kloka cybervänner!
Det skall egentligen inte vara några problem, men man är där och måste ändra något.
Rummet skulle definitivt kunnas modifieras för att få det bättre ur ett lyssningsperspektiv. Jag är dock inte ensam om att leva i huset!!

mvh dominik
ps. har just blivit korregerad av Cybervoice, tydligen har jag ett språk som inte passar här på forumet. Får skylla på att jag är infyttad till detta här landet. Kan iaf skilja på de och dem.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:08:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Aton hur menar du?
"Högtalarnas känslighet är väl inte det viktigaste för hur trögdrivna de är".

Jo det är ju just det som bestämmer om en högtalare är trögdriven eller inte. MvhKristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:33:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog säga att både Caspian DVD och amp är fullt tillräckliga för ett par 82:or, men däremot skulle det bli klart trevligare med ett par Staff som du var inne på, dom kör åttor om dynaudio !! Och vill du har lite mer effekt köp ett slusteg extra och bi-ampa, för du har väll en integrerad Caspian ??

Hur står dina högtalare idag ? Ja menar har du spikes direkt ner i parketten eller ?? Jag satt mina stativ som har spikes neråt på en riktigt solid betongplatta och fick en tajtare och mer kontrollerad bas, så det kan nog vara ett billigt sätt att testa på först... Men som nån sa så spelare rummet stor roll på hur ljudet kommer bli, så lite exprimenterande kan nog ge dig en ide om hur ditt rum låter....

/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:40:06  Show Profile Send Aton a Private Message
whiskyman: Du förstår säkert vad jag menar. Moderna högtalare har knappast lägre känslighet än 85dB. Med snälla fasvariationer och en lägsta impedans över t ex 4 Ohm så kan ju vilken förstärkare som helst driva en sådan högtalare. Visst får du vrida upp volymen men om du inte kräver jättehög lyssningsvolym så klarar förstärkaren jobbet. Men hur många "vanliga" förstärkare klarar högtalarlaster med motstånd ned till 2 eller varför inte 1 Ohm? Och av de få som klarar att leverera tillräckligt med ström i 1 ohm faller väl majoriteten bort om de dessutom får tampas med en samtidig kraftig fasvridning. Inte sant? Sen om du kallar detta sammanlagd förstärkarlast eller högtalar-tröghet är väl mest en lek med ord.

Edited by - Aton on 2003/11/01 17:41:17
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:57:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mig veterligt så varierar ju impedansen i förhållande till fasvinkeln.Men jag är med på vad du menar så vi släpper det.MvhKristofer
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:09:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Ok. MVH Kristofer.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:10:34  Show Profile Send Aton a Private Message
PS. Jag ser att även du använder den "bästa" stavningen!
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:52:46  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Klenkar> Det är absolut inget fel på ditt språk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:43:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bristande basegenskaper, har jag en känsla av, brukar mest bero på rummet och högtalarna.
Dämpning om det går, ommöblering likaså men även att byta fötter/spikar på högtalarna kan vara effektivt.
Jag bytte en gäng orginalspiksen på mina högtalare mot Soundcares Superspikes och fick en betydligt rappare och, i alla fall lyssningsmässigt, djupare bas och bättre nedre mellanregister.
Kan vara värt ett försök.

Bravo
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/02 :  09:36:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej igen Aton
Det uppskattas:"Jag ser att även du använder den "bästa" stavningen". Är man född på 70 -talet då stavningen av mitt förnamn alltid enligt almanackan var sådan, så är det ju kul när andra också stavar så.

MvhKristofer
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/02 :  11:36:41  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har du provat det enklaste av enkla? Följde det inte med ett par skumpluggar till 82:orna?
Prova att plugga igen basreflexporten med dom.
Prova även att möblera om... tex om du nu spelar från kortväggen, flytta högtalarna till långväggen eller bara göra mindre omflyttningar.
Prova mjuka fötter, tex SD-foten.
Eller.... åtgärda rumsakustiken. Basabsorbent kanske? Förutom att ställa grejjorna optimalt så är nog rumsakustiska åtgärder det som kan ge "mest ljudförbättring / krona" (enlig mig då).
Är ditt rum stort? 82:orna behöver väl lite volym att spela i.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/11/02 11:39:39
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:57:45  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Rummet är 36m2 och jag har pluggat portarna, de står dessutom på superspikes.
mvh dd
ps. tror att jag skulle vilja ha ett par M3-super.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000