Snackade men en polare som jobbar som elektriker. Han sa att man ibland använde kontaktfett på kablar för att förhindra oxidering och liknande och då började jag fundera på om det var något man kunde använda sig av hemma på kontakterna till stereon.
Länkarna fungerar inte. Kontaktspray har funnits länge, men om de är att rekommendera till kablar och stereokontakter skulle jag med bra gärna vilja veta.
Läste någonstans att företaget CAIG http://www.caig.com/ har pysslar med "kontakt spray" sedan 1950 någongång. Så det kanske är värt att testa deras produkter.
Just denna produkt känner jag mig litet skeptisk till. Fett på kontakter tror jag inte alls på eftersom jag misstänker att det ökar motståndet i dessa ytor som är optimerade för minimalt motstånd. Kanske bra för litet grövre elinstallationer utomhus som kan rosta. Produkter från Caig och Kontak är effektiva och allmänt erkända (t.ex. rekommenderade av Stereophile och en uppsjö andra). Jag har bara prövat Kontak och det är effektivt i att ta bort oxider och föroreningar. Klart hörbar skillnad om kontakten är smutsig.
Kontak och DeOxit (Caig) är rengöringsmedel mot oxider, sulfider och andra beläggningar. Caig ProGold påstås förbättra kontaktförmågan i guldpläterade kontakter samt ha en viss rengöringsförmåga för lätt smutsade kontakter. Hur det förhåller sig med detta är mer än jag vet, men ingen tycks i alla fall ha klagat på att det blir sämre eller att något blivit skadat.