HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kontaktfett för audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:23:19  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Snackade men en polare som jobbar som elektriker. Han sa att man ibland använde kontaktfett på kablar för att förhindra oxidering och liknande och då började jag fundera på om det var något man kunde använda sig av hemma på kontakterna till stereon.

Jag sökte lite på nätet och hittade bla annat denna tillverkare, http://www.mapleshaderecords.com/tweaks/silclear.php som tillverkar något som dom kallar "SilClear Silver-Bearing Contact Enhancer".

En tub kostar 35$ så innan man ger sig in på att testa detta tänkte jag höra om det är någon som kanske redan har testar detta?

Dom hade även en spray för kontakter, http://www.mapleshaderecords.com/tweaks/progold.php "Caig Progold spray".

Någon inbiten tveakare som har något att säga?

När ni ändå håller på så passa på att kolla in deras tveak sida. Den är kul! http://www.mapleshaderecords.com/tweaks/index.php bland annat finns det en mindre exklusiv version av kabelstativ :-)

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Edited by - yahriel on 2003/11/03 00:31:46

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:27:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Länkarna fungerar inte.
Kontaktspray har funnits länge, men om de är att rekommendera till kablar och stereokontakter skulle jag med bra gärna vilja veta.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:30:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bravo>Problemlösaren tar snabbt bort de små kommatecknen (",") som råkade komma med

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:31:59  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Sorry... nu ska länkarna funka.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:32:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
OK "Rydberg", dags att se efter lite bättre!

Bravo
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:34:16  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Läste någonstans att företaget CAIG http://www.caig.com/ har pysslar med "kontakt spray" sedan 1950 någongång. Så det kanske är värt att testa deras produkter.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/03 :  01:37:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Just denna produkt känner jag mig litet skeptisk till. Fett på kontakter tror jag inte alls på eftersom jag misstänker att det ökar motståndet i dessa ytor som är optimerade för minimalt motstånd. Kanske bra för litet grövre elinstallationer utomhus som kan rosta.
Produkter från Caig och Kontak är effektiva och allmänt erkända (t.ex. rekommenderade av Stereophile och en uppsjö andra). Jag har bara prövat Kontak och det är effektivt i att ta bort oxider och föroreningar. Klart hörbar skillnad om kontakten är smutsig.

Kontak och DeOxit (Caig) är rengöringsmedel mot oxider, sulfider och andra beläggningar. Caig ProGold påstås förbättra kontaktförmågan i guldpläterade kontakter samt ha en viss rengöringsförmåga för lätt smutsade kontakter. Hur det förhåller sig med detta är mer än jag vet, men ingen tycks i alla fall ha klagat på att det blir sämre eller att något blivit skadat.

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/11/03 :  11:18:48  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Det låter ju bra det där. Får väl kanske bli en burk med rengöring då.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000