HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare Spa20 och 2-kanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FranzH
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/11/01 :  13:24:10  Show Profile  Visit FranzH's Homepage Send FranzH a Private Message
Jag börjar så smått fundera på att bygga ut min vardagsrumsanläggning lite. Förstärkaren, en HK 670, skall få ge plats åt en bättre förstärkare och då har jag fastnat för Primare Spa20. Anläggningen kommer till kanske 75% användas till musik och 25% till film varför jag naturligtvis inte vill tumma för mycket på stereoljudet.

Jag har tidigare varit inne lite på rena 2-kanalare som Primare I20 eller A30.1 och undrar hur Spa20 står sig i jämförelse med dessa på 2-kanalsmusik. Någon som har koll?

Driver sajten https://www.car.info

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/01 :  13:54:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nix, men läs vad dom skriver i senaste numret av Hifi&Musik.
Där anser man att man måste ge 3ggr mer för en hemmabioförstärkare jämfört med en vanlig stereo för att få samma ljudkvalitet.
Själv hade jag satsat på en bra stereoförstärkare och köpt en billig begagnad påhängsförstärkare för att få bakkanalerna.
Centerhögtalaren skulle jag strunta i om jag inte hade en stor familj där någon stackare alltid hamnar längst ut på soffkanten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FranzH
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:05:06  Show Profile  Visit FranzH's Homepage Send FranzH a Private Message
3ggr pengarna måste väl ses som en slags tumregel. Jag är dock medveten om att det är fler delar i en hembioförstärkare som måste bekostas än i en stereoförstärkare.

Helt konstigt ifall Spa20 vore minst lika bra som en I20 på 2-kanal är det väl inte?

Driver sajten https://www.car.info
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:13:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Primare har trots allt prioriterat 2-kanalsljudet i Spa20 och den låter säkert schysst och kanske kan låta lika bra som I20, vem vet? Det är ju samma tillverkare.
Men om jag vore du skulle jag nog lägga 20k på en riktigt bra 2-kanalare och sen koppla på en receiver för hembion i 10k klassen. Det hade kunnat funka hur bra som helst.

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/11/03 00:14:18
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:20:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Generellt gäller vad som ovan sägs, du får mer välljud för pengarna med tvåkanal och prioriterar du välljud så bör du satsa på stereobiten och komplettera med en billigare del för film.
På så sätt fär du mer musik för pengarna, men möjligen lite mindre bio.

Bravo
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/03 :  09:34:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Bravo, jag håller helt klart med Bravo. Trots att Primare gör mycket bra och prisvärd elektronik med stereoåtergivning även i flerkanalsläge så skulle jag skaffat en separat stereoförstärkare och kompletterat med en receiver. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/03 :  11:43:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kan inte reciever + stereoslutsteg vara en idé?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/03 :  15:34:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo visst det är nog en del som har denna kombination. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

FranzH
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/11/03 :  19:38:06  Show Profile  Visit FranzH's Homepage Send FranzH a Private Message
Jag har tidigare haft en hembioreceiver och en stereoförstärkare. Om inte stereoförstärkaren kan agera slutsteg d.v.s. har några main-in/pre-in-ingångar blir det dock väldigt jobbigt. Råkar man dessutom ha, som jag hade, samma märke på båda förstärkarna blev det extra jobbigt då fjärrkontrollen höjde/sänkte volymen på båda samtidigt.

Jag känner till att t.ex. Amplifix och någon stärkare från bland annat Arcam och Thule har denna funktion. Skall man ha denna funktion hos Primare blir det Pre30 som måste införskaffas.

Det var eftersom jag hört att Primare satsat mycket på 2-kanalslyssningen genom Spa20 som jag tyckte att den kunde vara ett intressant alternativ till en bättre stereoförstärkare+receiver. Lösningar som innebär olika högtalare till stereo + hembio går bort helt och hållet.

Driver sajten https://www.car.info
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.14 sekunder. Snitz Forums 2000