Author |
Topic |
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 09:59:10
|
Hej alla,
ljudmässigt: vad är skillnaden mellan Audiovector M3 och Super? Och vilken M3:a (M3, Super, Signature, Avantgarde) är mest prisvärd?
Hälsningar
Pewe |
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 10:07:41
|
m3 Signature!
Klart mest prisvärd och låter bäst(förutom avantgarde). Det är rätt stor skillnad mellan m3 modellerna. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 18:06:18
|
Jag kom just tillbaka från en porvlyssningsrunda där bl.a. M3 Super ingick. I dagens runda ingick förutom M3 Super också Infinity Kappa 600 och B&W 704. Kappan och M3an provlyssnades med samma elektronik och där måste jag säga att M3 Super vinner stort, bättre på allt utom den ljupaste basen. Den "vanliga" M3an har jag lyssnat på tidigare och det är en helt annan högtalare, det lägre priset gör väl att man måst kompromissa mer, basen är definitivt sämre.
Ska dock tilläggas att dagens runda vanns av 704an, med M3 Super som god tvåa. Dock skilde sig elektroniken åt mellan dessa (Classé resp. Arcam). |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 23:50:25
|
Jag ägde till en början M3 men nu uppgraderat till M3 Super. Det är stor skillnad ljudmässigt mellan dessa högtalare. Super har ett mycket bättre mellanregister och en klart bättre basåtergivning. Jag har bara lyssnat på Avantgarde i butik ca 5 min. och tyckte de lät bra - här öppnade ljudbilden upp sig ännu mer. Avantagarden har ju bl.a. ett bättre diskantelement. Har inte hört Signaturen. Jag tycker att hoppet mellan dessa modeller är stora. Vad jag hört av andra är att de största "hoppen" är ändå från M3 till Super och från Signature till Avantgarde.
Så här i efterhand vet jag inte om jag kan rekommendera grundmodellen M3 - för 15,5kkr kan man nog hitta bättre högtalare. När jag jämfört med mina Super har M3orna bara låtit instängda och tråkiga.
OT: Akhenaton: Du var ju tidigare Audiovector-anhängare för att sedan helt gå över till Sonus Faber stenhårt. Nu såg jag att du sålde dina Grand Piano Home - nåt nytt märke på gång? eller är det en ny SF-modell i antågande?? Mvh Roq |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 09:48:40
|
>Roq
Jo, det är sant. Jag var stor audiovector anhängare tills jag hörde hur ett mellanregister ska låta(Sonus Faber). Jag var faktiskt riktigt nöjd med mina Grand Piano Home, men det var tills jag hörde Sonus Faber Electa Amator II och Sonus Faber Cremona Auditor. Jag vet inte om du har missat min tråd under hårdvara som heter "2 vackra italienskor". Den får du kika på!
Jag kan ju säga som så att det är ett par Sonus Faber Cremona Auditor på ingång. Du vet, har man en gång hört Sonus Faber så är det svårt att byta till något annat. Förhoppningsvis, om allt går väl, så kommer dessa spela med en Sonus Faber Musica förstärkare i Amati Homage finish. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 09:52:08
|
>Roq
Själv då? Har för mig att du också går i uppgraderingstankar? Amphion kanske? |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 11:26:03
|
Akhenaton: Mmm, Amphion ligger bra till men jag blir ju lite nyfiken på SF med allt beröm som det märket får... Har ännu inte hört en enda SF-högtalare . Vi får väl se hur det blir med uppgraderingar - vi har fått vårt första barn för 3 veckor sedan så vidare hifi-"investeringar" har hamnat lite längre ned på prioriteringslistan för tillfället. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 11:37:47
|
>Roq
Akta dig för att lyssna på Sonus Faber. Det kan bli dyrt! Tro mig, jag vet.
Jag tycker Amphion är mycket trevliga för priset. Inte lika trevliga som Sonus Faber, men ändå. Jag gillar både Amphion Xenon och Amphion Argon II. Xenon har jag dock bara hört på mässan. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 15:52:11
|
Om man gillar Audiovector ska man akta sig ännu mer för att lyssna på deras S6 AA. Den har det mellanregister som "Akhenaton" saknade i M- serien. Det kan bli ännu dyrare! Tro mig, det vet jag! |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 17:51:08
|
>patrikf
Man ska alltid akta sig för att lyssna på dyrare grejer än man har för tillfället, det brukar leda till hål i plånboken.....
Jag har hört s6orna och jag tyckte inte dom slog Sonus Fabers högtalare i samma prisklass. Men smaken är som baken. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 20:03:03
|
För mej är det viktigt att högtalare ska kunna prestera njutningsbart ljud även vid hög volym. Audiovectors heildiskanter, som jag trodde var helt fantastiska, uppför sej illa när man drar på ordentligt. Precis som en membran(kalott)diskant. Men dom låter förrädiskt bra vid "normala" nivåer. I övrigt undrar jag om det är STOR skillnad mellan exklusiva högtalare från tex Audiovector, Sonus F, eller Mårten Design? Om man läser Hifi och musik är det såklart det, men i verkligheten? Skulle vara intressant att jämföra... |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 21:11:08
|
>patrikf
Om det är stor skillnad beror helt på vad man tycker och vad man har för referenser. Mitt bästa råd är att lyssna själv. Jag har lyssnat på JM lab utopia BE, Sonus Faber EA2 och Cremona, Audiovector S6, B&W nautilus 802 för att ta några exempel och jag tyckte det var mycket stor skillnad.
Jag tyckte inte alls om Audiovectors heil diskant, varken på hög eller låg volym kanske jag ska tillägga. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 21:15:12
|
>PatrikF
Sen beror det ju på vad man har högtalarna till. Jag drar aldrig på ordentligt så jag har inget behov av högtalare som presterar perfekt vid mycket höga ljudvolymer eller stora basar för att flytta mycket luft. Oftast vill gärna rummet spela med en hel del vid höga ljudvolymer också.
Jag tycker det är trevligast med ett par riktigt bra stativare (t ex SF Cremona Auditor eller JM Lab micro utopia be) på normala ljudvolymer i ett litet mindre rum.
Jag tror i och för sig din upplevelse av heil diskanten kan bero på att du pressade din fmj förstärkare för mycket(jag själv hade använt betydligt mer kapabla förstärkare till högtalare av S6's klass) eller att ditt rum kanske inte var akustikreglerat. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 21:17:36
|
Jag har provat att spela riktigt högt med ett par m3 avantgarde(som har heil diskant) och det blev aldrig påfrestande. Då använde jag en Krell 400xi som förstärkare. Vid samma volym med Arcam fmj så lät det rejält påfrestande och jobbigt. Det är inte alltid som en högtalare är felet, det kan likaväl vara en pressad förstärkare.
Jag tyckte inte om heildiskanten eftersom jag tyckte den lät onaturlig och metallisk. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 21:32:02
|
>Akhenaton Med stor skillnad menar jag tex skillnaden mellan elektrostater och dynamiska högtalare. Att det är skillnad förstår jag, men det skulle som sagt vara intressant att höra några "tungviktare" i samma rum osv, för att kunna jämföra. INTE rangordna! Mina erfarenfeter angående Heildiskanternas vasshet kommer från olika slutsteg. Adyton, Luxman M6000 och Arcam fmj P7, i olika rum. Mina referenser, dvs de bästa jag har hört är banddiskanter där det aldrig skär i öronen. Enligt Audiovectorförsäljaren var Heildiskanten en banddiskant och jag var såld... Eftersom jag bor i Uppsala finns det inte så många riktiga hifibutiker, så mitt perspektiv är ganska smalt. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 10:42:00
|
Ligger inte Esoterisk i Uppsala? |
Konsult hos Consulterna |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 10:47:00
|
Jo det gör de; en butik som även kan ge grymt bra nypriser på utvalda märken :). |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 18:53:22
|
Bäst för plånboken att jag inte går dit... |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/11/03 : 19:41:38
|
det blev mer än dubbelt så dyrt som jag tänkt mig när jag var där men det var det värt.de har ju faktiskt ganska bra priser i alla fall,för att inte tala om grejerna.80 mil tur och retur var det värt. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
|
Topic |
|