HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver tips och erfarenhet av golvare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2003/11/01 :  16:09:59  Show Profile Send gooze a Private Message
Som sagt jag behöver lite hjälp med tips och erfarenhet av "bra" golvare. Musiken jag lyssnar på är väldigt blandad så en "allround" högtalare är väl det jag är på jakt efter. Rummet är på ca: 20-25 kvm. Jag vill gärna att dom ska ha en bra "punch" i basen, inte tung och blöt. Prisspann:6-15'.

Så i första hand vill jag ha lyssningsintryck med NAD elektronik men alla intryck och tips är givetvis välkommna då jag har lite långt att åka till någon "bra" butik.

För tillfället så har jag följande system: NAD c370 , NAD c541i och ett par Dali Suite 1.5.

Mvh Roger

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/11/01 :  16:49:05  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tycker helt klart du skall kolla in B&W cm4. kostar 14k tror jag.. mkt bra punch i basen. De kräver en ganska kraftig stärkare och C370 funkar perfekt. Kanske att högtalarna förtjänar ännu bättre förstärkare men det funkar bra iaf.. gör ju inget om högtalarna är något man kan växa i.. riktigt snygga dessutom..

/ Ante
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2003/11/02 :  21:28:18  Show Profile Send gooze a Private Message
Är det verkligen ingen (mer än ReKo) som kan/vill ge tips?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:16:16  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det finns otroligt mycket att välja på i de prisklasserna du anger.
Svårt att komma på något direkt.
Vilka högtalarmärken finns att lyssna på där du bor?
B&W är ju oftast lätt att få chansen att lyssna på eftersom hifiklubben säljer dem och de har ju åtminstone ett par butiker i landet. Jm Lab, NHT, Audiovector, Audio Pro, Canton & Monitor Audio är några högtalartillverkare där jag tror du att borde kunna hitta något trevligt!
Du får helt enkelt åka runt i lite hifibutiker och lyssna och eventuellt låna hem. Kolla på begagnat marknaden också, för 15k beggat borde kunna göra fina fynd!

mvh,
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:31:32  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Äger själv ett par Dynaudio Audience 72 som jag är mycket nöjd med. Lite trögdrivna men inget som din NAD inte klarar av. En mycket bra allround-högtalare enligt mig.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:41:37  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag tycker att du ska kolla på Canton Ergo 900DC (ev. 902, eller vad den nya modellen heter) eller möjligtvis Karat-serien. Jag har kört ganska länge med ett par Ergo 91DC (föregångare till Ergo 900) tillsammans med Nad C 370 och en Audio Analogue Paganini och är fortfarande mycket nöjd. Audiovector kunde kanske vara ett alternativ men de gånger jag hört M3 tycker jag inte att den kommit i närheten av Ergo 900:s kapacitet som allround-högtalare. Ergo-högtalarna presenterar dessutom ett mycket stort ljud som lätt fyller stora rum.
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2003/11/03 :  19:00:34  Show Profile Send gooze a Private Message
Tack för alla svaren. B&W har jag lyssnat en del på och jag gillar det ljudet. Ett par Dynaudio var jag så nära att köpa beggat men nån annan hann före :-( . Canton Ergo kollade jag annonser häromdan så det finns med på "listan" på högtalare jag ska lyssna på.

Finns Canton att lyssna på i Uppsala tro?
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/03 :  19:10:25  Show Profile Send Amund a Private Message
Från Uppsala är det inte så långt till Hifi Art och Totem Staff..
Men gillade du ljudet i B&W så är kanske inte Totem nåt för dig. Men garanterat värt å lyssna på!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/03 :  19:25:08  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har lyssnat på samma cd och med en äldre, men med ungefär samma specifikationer, på förstärkaren som C370. De lät inte fy skam med cd4:orna men har även lyssnat på dem med Linn Ninka som dock vann matchen på bättre driv och, i mitt tycke, mer allround. Tyngre musik med högre tempo/tryck lät bättre, och de är mer snabba än djupa i basen, kanske kan vara en ide att provlyssna om de finns inom räckhåll. De kostar 16' nya så de är ju nästan inom budget. Linn-återförsäljare brukar ofta sälja begagnade grejor också så du kanske kan få tag på dem för lite mindre begagnat.

Finns väl på High Fidelity i Stockholm...är ju runt hörnet om du frågar mig ..iallafall så är de förmodligen de högtalare de har uppställda oftast i affärer som handhar Linn-grejor, så har du vägarna förbi kan du säkert få dem demade lite snabbt för att höra om det är något att titta(lyssna) närmare på..

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000