HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snacka om hembio!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:03:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här var sannerligen inte kattskit!

McIntosh XRT30 speakers, XR27 center channel speaker. The XRT30 has 30 four inch midrange drivers
and 25 one inch soft dome tweeters in each column. The bass cabinet has 2 twelve inch woofers.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/31 20:06:32

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:08:39  Show Profile Send Pjotre a Private Message
McIntosh prylarna är ju häftiga! Men som hembio i helhet vet jag inte om jag vart så impad...

Men som sagt McIntosh grejerna är ju grymt fräcka!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:09:44  Show Profile Send EAR a Private Message
Nej där är ju inte ens en projektor och filmduk

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:11:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ser ändå aldrig på TV. Jag hinner inte...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:13:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Måste man ha en projektor för schyst hembio ... Jag brukar säga att jag lyssnar på film mer än jag tittar

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2003/10/31 20:14:11
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:14:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Nej det gör inte jag heller
Finns ju så mycket annat som är trevligare än DUMBURKEN

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:20:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förstärkarbygge till exempel. Men dom där högtalarna gick jag verkligen igång på!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:22:40  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja det kan jag hålla med om

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/01 :  04:16:58  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Då ska de verkligen se chicago me DTS-spåret inget man vill kolla på utan det ljudspåret, och vilken mixnign Full Pott!!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/01 :  09:37:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, det var verkligen roliga prylar!

De högtalarna såg ordentligt annorlunda ut... Blir det en linjekälla av det där?

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:51:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Måste man ha en projektor för schyst hembio?"

Det tycker jag inte alls att man behöver. Jag har högre skärpa och bättre färgåtergivning hos min plasmatv än vad man får på någon bio som jag besökt.
Sedan så är ju även ljudet bättre, och förmodligen ren ut sagt fantastiskt hemma hos dig Neriks.Så som sagt behovet av projektor ställer mer till det med mörkläggning.

Det är ju ljudupplevelserna man vill åt. MvhKristofer

Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:33:04  Show Profile Send Thor a Private Message
"Måste man ha en projektor för schyst hembio?"

Ja det måste man För att få en riktig bioupplevelse så måste bilden ha lite storlek, då räcker inte riktigt 40-50". 100" och uppåt, då börjar det likna något.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/01 :  11:43:42  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Visst måste man ha en projje för att få en bra "bioupplevelse" hemma.

Jag har både en välinställd 52" bakprojje och en frontprojje med ca 100" WS och skillnaden i känsla mellan dessa är ENORM !!

Ljudet är dock minst lika viktigt som bilden och stor bild skall kombineras med ett bra ljud.
Det är ju helheten som är viktigt.

McIntoshsystemet såg ju inte så illa ut.......en viss "villhafaktor" infinner sig.....;)


//Gonzo//
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/01 :  13:43:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"För att få en riktig bioupplevelse så måste bilden ha lite storlek, då räcker inte riktigt 40-50". 100" och uppåt, då börjar det likna något."


Ja men det tycker inte jag. Hur långt ifrån biobilden brukar du hamna på en biograf?

Framförallt så får man en bättre och högre skärpa med en mindre bild. Samt att man slipper att mörklägga helt i vardagsrummet. MvhKristofer
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/01 :  15:35:22  Show Profile Send nin a Private Message
För mig så är en projektor ett MÅSTE för att det ska vara hemmabio. Kanon ljud hjälper inte när man har löjligt små tv-apparater att se bilden på. Enligt mig såklart
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/11/01 :  18:32:07  Show Profile Send Thor a Private Message
I ett vardagsrum så kanske en plasma är en bra kompromiss, men vill man ha en riktig bioupplevelse hemma, så är en projektor, och helst ett dedikerat rum det som gäller. En CRT projektor av rätt kaliber, är väl det som kommer närmast en bio projektor i bildkvalité, och den åker åttor kring alla plasma TV,LCD och DLP projektorer.

IMHO of course
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/01 :  19:39:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Det är ju ljudupplevelserna man vill åt.

whiskyman,

Jag håller med ... även om bild och ljud lever i symbios med varandra

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/01 :  20:26:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag håller med Thor hela vägen...
Allt som inte ger rätt vinkel från fotöljen till kanterna på bilden är INTE hembio...

DVS, om du ser Toy Story 2 och tittar på inledningsscenen och när man "åker med" Buz så får du inte den där "åka med känslan" med en 50 tums Plastma eller någon annan pytte TV... Nä, för att få riktig bio känsla måsta man upp i rätt betrakningsvinkel från fotölj/soffa till ytterkanterna på bilden... Men vill du sitta 50 cm från tv:n så vassego....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:38:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ska vi gissa på att ägaren trots allt är mer intresserad av ljudet?

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/02 :  06:05:16  Show Profile Send nin a Private Message
Förstår inte hur man kan säga att en projektor (förutom CRT) tar stor plats. Alla dagens vanliga LCD och DLP + en duk på väggen eller som man kan rulla upp, är MKT mindre än en vanlig 32 tums WS tv.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  07:39:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Får väl erkänna att jag inte hade en tanke på TVn då jag postade tråden. Länk till bilden
fanns på http://www.diyforum.net/ i en tråd om linesource som Ledzepp hade postat där.
Där fanns även denna bild:

Såna här saker tycker jag är SÅÅÅÅ fräcka!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/02 07:40:01
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/02 :  09:39:44  Show Profile Send s.m.f a Private Message
KLast det ska vara projektor för att bli en bra hemmabio. Hade plasma ett tag, men det var inte riktigt samma sak. Dagens plasmor är inte heller nog bra enligt mig. Fast en plasma är rätt häftig.
Följderna av en projektor att man ska kunna mörklägga rummet burkar ju inte heller medföra direkt negativa välljudseffekter. Speciellt inte om man helt är fönsterlös eller kanske har riktigt grova gardiner och träpersienner eller dylik.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/02 :  09:49:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hade plasma ett tag, men det var inte riktigt samma sak. Dagens plasmor är inte heller nog bra enligt mig. Fast en plasma är rätt häftig.

De har bara under det senaste året blivit klart mycket bättre.Har numera en svärta och färgåtergivning som vanlig CRT-100Hz inte når upp till.

Men egenligen så vore ett helt dedikerat rum även för musiklyssning det optimala. Dvs där man slipper ha störande element som tavlor, och andra prydnadsdetaljer.

Men det ter sig som en utopi eftersom det är en så svår bostadsmarknad så att lägenhetspriser och huspriser är så pass höga att det blir så gott som omöjligt att kunna ro hem ett nytt husköp. MvhKristofer
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/02 :  10:25:49  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Förstår inte hur man kan säga att en projektor (förutom CRT) tar stor plats. Alla dagens vanliga LCD och DLP + en duk på väggen eller som man kan rulla upp, är MKT mindre än en vanlig 32 tums WS tv.

nin,

En LCD eller DLP är som tur vanligtvis mindre än en vanlig 32 tums widescreen TV . Personligen tycker jag dock det är grymt fult med en projektor i taket. Oavsett om projektorn är liten eller stor så exponeras den väldigt bra när den sitter i taket. Duken är inte speciellt tilltalande heller ... Jag skulle mer än gärna göra mig av med min projektor p.g.a ovan nämnda faktorer. Problemet är att det inte finns några andra alternativ som är estetiskt tilltalande

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/02 :  11:02:52  Show Profile Send Gonzo a Private Message
neriks:

Jag håller med om att en projje i taket inte är någon tilltalande syn.

Jag har en longthrowmodell med lensshift (Sharp XVZ90e) där jag har placerat projjen på min bokhylla längst bak i rummet.
Diskret !

här är en länk: http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=gonzo

Har du möjlighet kanske den lösningen vore något även för dig?


//Gonzo//
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:20:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Gonzo,

Det var en diskret lösning Mitt lyssningsrum är tyvärr för avlångt (ca 10 meter) för att jag ska kunna göra likadant. Jag har däremot funderat på att placera projektorn i ett bord men då blir det problem med kablaget Man får helt enkelt ha projjen i taket även om det är fult

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000