Jaha. Nu har man ju lagt sina HFLS-1:or åt sidan. Ett par kloner har man ju redan och en "kloncenter" har också sett dagens ljus. Vad gör man då? Jo man startar sitt helt egna projekt utan kommersiella eller DIY-förebilder. Sovrummet skall få sitt och Gainklonerna och mitt OPA627-försteg ska få kompisar. Sovrummets lilla högtalare är på väg - Var hälsad BedRock 1...
Vi får väl se hur det går...
Planen ligger som låda på 8 liter sluten volym. 4 tum bas med kol/glasfibermembran. 1 tum neodyn soft dome. Finish i björk. Filter får tiden utvisa...
UrSv fular sig, då elementen är specialbeställda och inte finns att få tag på för vanliga konsumenter... Det tycker jag är fusk... ;=) Som sagt, när man kommer in sig lite för mycket i den här hobbyn, blir det lätt så att man går över styr... Dock trodde jag de skulle bli lite "smalare". Hmmm... ser inte den där sidopanelen lite felsågad ut?
Låt oss säga att jag inte har ett artikelnummer på dom ;o)
Till synes smalare än 20 cm blir de när jag kör plattsidan på elementen vertikalt och sedan fasar kanten med 15 mm fasning typ. Då blir det bara en 5 mm på sidorna om basen. Och som hökögat noterade skiljer det 0.75 mm på sidopanelerna eftersom jag inte kunde räkna dagen då jag sågade alla bitarna. Jag fick åka tillbaka till Samse och köpa 4 nya sidobitar varför de inte blev helt perfekta. Brände alltså ytterligare 20 spänn på MDF och kapning vilket ger dryga 80 spänn totalt för trä. Verkar bli ett dyrt projekt...men förhoppningsvis välljudande.
Basen är lite special i största allmänhet eftersom membranet är kol/glasfiber. Faceplaten på diskanten är extra liten för att kunna sitta nära basen. En FS på 55 Hz och övriga parametrar passande en sluten låda skall ge mig en liten trevlig högtalare som går lagom djupt för att lämna över till en framtida subba under sängen...
Tyckte namnet passade bra till användningsområdet...
Gott att kunna ligga i sängen och surfa lite så här på morgonkvisten. WiFi... Jag tycker dessutom att det är underbart att kunna handla MDF på SAMSE. De måste ha dålig avans på sina tillsågade prylar. Det måste kosta dem mer att räkna ut hur mycket du skall betala, än vad de får in.
Snygg arbetsbänk, förresten! Vad får man ge för en sådan?
Nåjo. Fasen, min rostfria skruvar tog slut igår kväll. Måste genast ut och hämta fler. En typisk arbetsbänk kostar SEK 135. Min var lite dyrare och kostade SEK 150. Fixade bristande precision i sågningen innan sammafogning genom att klämma ihop bitarna mot varandra och använda kantfräsen för att göra dem exakt lika breda. Funkade kalas.
Nyhämtad dunk kontaktlim gör kvällen lite luddigare och högtalarna lite närmare spelning. Samtliga sidor fanerade och senare ikväll trimmar jag kanter så att jag kan börja fräsa lite i köket.
Har funderat på det. Har mattlackad säng i björk. Lack är inte så skoj för hempul så kanske olja funkar. Har dock aldrig oljat björk (men gott om körsbär). Funkar oljning och björk?
Hörru... Gå och lägg dig! Så här sent skall man inte väcka grannarna med snickeri! Dessutom inte på fastande mage.
Dock tycker jag du skall försöka dig på det där med lack. Det är inte så krångligt som man kan tro. Man får börja med riktigt tunn lack, med mycket lack-nafta, så att det tränger in djupt. Sedan får man slipa med fint slip-papper mellan lagren. Blir skitsnyggt om man har gott om tid på sig. Speciellt på björk. Personligen tycker jag inte man skall olja björk.