HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tillverkare av element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/30 :  16:44:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har några undringar om tilverkare av högtalarelement.
Jag undrar helt enkelt hur många det finns?

Exempelvis tillverkas (och designas?) ju Vifa, Peerless, Scan-Speak (+några till) av samma företag (DST) i Danmark. Jag har också läst någonstans att ett antal kända märken tillverkas i samma fabriker i Kina (har för mig att bakom märket Usher står en sådan tillverkare).
Observera att jag skiljer på design och tillverkning här, vad jag avser är alltså var tillverkningen sker, inte var designkontoret ligger.

Några stora högtalartillverkare tillverkar väl egna element: B&W, Dynaudio, API (Mirage m.m) osv; men hur vanligt är det egentligen?

Jag har lite svårt att tro att de riktigt små högtalartillverkarna klarar att tillverka också elementen (att specialbeställa från ex. Scan-Speak verkar dock vara ganska vanligt), "exotiska" element såsom banddiskanter undantaget.

Om vi tar ett välkänt märke som T&P, sköter de tillverkningen själva, eller lägger de ut det på någon underleverantör i asien?
Det vore ju ganska kul om det visade sig att T&Ps diamantdiskanter tillverkas på samma fabrik som de element som sitter i Samsung-högtalare

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:00:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Det vore ju ganska kul om det visade sig att T&Ps diamantdiskanter tillverkas på samma fabrik som de element som sitter i Samsung-högtalare


Spelar det någon roll var komponenterna är tillverkade? Det är de som designar Hi-Fi prylarna som bestämmer specifikationerna. Och tillverkaran följer deras specifikationern. Det förekommer legotilverkning innom alla brancer, bilar Hi-Fi, TV & Video, osv.

Det som spelar roll är hur bra kvalité tillverkarna har, men det är många andra parametrar som också spelar in. Beställarkompetens, kvalitetssäkringssystem, leveranssäkerhet osv.
Många varumärken har också flera leverantörer av samma komponenter, så samma produkt kan levereras med samma komponent som levererats från olika tillverkare.

En specifik Philips TV (kommer inte ihåg vilken) fick bra recentioner i pressen, men så drabbades de av leveransförseningar på bildröret, och började leverera med ett annat bildrör, som skulle upfylla samma specifikationer, men det visade sig att så inte var fallet.
Och de som hadde köpt de TV apparaterna som hadde "fel" bildrör fick byta (efter mycket diskussioner)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/30 17:02:04
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:00:42  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Må jo ikke glemme SEAS i Norge, http://www.seas.no

Rimelig High-End, for å si det sånn...


Shit happenz...
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:06:20  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Yamaha är en av dom som tillverkar egna element.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:36:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gemini: Jo visst är det designen som spelar mest roll. Å andra sidan kan man ju se det som en "kvalitetsstämpel" för en legotillverkare om ett känt märke väljer dem. Med lite tur innebär det att även andra (biligare) märken som tillverkas på samma fabrik också håller hygglig kvalité.
Och vad gäller tillverkare typ DTS som har flera märken kan man ju hoppas att innovationer och tekniker som utvecklas för de dyrare märkena också letar sig ned till de billigare grejerna så småningom.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:35:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
f95toli,

JBL och Revel har naturligtvis egen tillverkning av element

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:56:43  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hur definieras egen tillverkning, är det egna fabriker som gjuter högtalarkorgarna, pressar konerna, gjuter koppartråden till spolarna och tillverkar magneterna eller är det tillåtet att lägga ut sådan tillverkning till underleverantörer för att sedan ha monteringen på egen fabrik.

Det blir nog svårt att definiera en exakt gräns för ”egen tillverkning”, som så mycket andra prylar. Hur mycket av en Volvo tillverkas på fabriken i Göteborg, inte så mycket, men där sker slutmontering och kontroll.

Om man börjar forska i detta med underleverantörer och vem som tillverkar till vem så är det ett komplicerat förhållande med många led.

Däremot så kan det vara intressant att se hur mycket som OEM tillverkas, dvs att produkten är nästan färdig och beställaren monterar bara några detaljer för att de skall passa in i övriga sortimentets design.

Det finns ett dokument från Semko som beskriver vem som är ursprungsleverantör för alla El produkter som blir godkända i Sverige / EU . Rätt intressant läsning, det visada att tex. Sony inte tillverkade sina VHS bandspelare utan det var en annan tillverkare som också levererade till nästan alla andra kända märken.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/30 23:04:45
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:25:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, att det är svårt att definiera är väl helt sant. Exemplet Volvo är ju rätt intressant, inom bilindustrin har det ju gått så långt att det börjar bli svårt att skilja bilmärkena. Det är tydligen en anledning till varför fokus vid marknandsföring allt mer flyttats från teknik till upplevelse, bilar säljs på märket och vad det står för mer än på deras faktiska egenskaper. Utan att nämna några namn så kan man väl säga att det finns likheter med delar av hifi-industrin.

OEM tillverkare är också en intressant fråga, tror det var i High Fidelity de hade en bild från en mässa på en serie namnlösa högtalare. Dessa skulle säljas till en köpare som sedan sätter ett sitt namn på dem. Frågan om det är "oetiskt" eller inte?

Hur är det med de märken som Neriks skriver om? Säljer Revel och JBL också element till andra högtalartillverkare?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:37:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Hur är det med de märken som Neriks skriver om? Säljer Revel och JBL också element till andra högtalartillverkare?

f95toli,

Revel vet jag inte så mycket om men JBL levererar bl a OEM-element till en del andra tillverkare ... som t ex Von Schweikert (VR-10). Von Schweikert är dock inget bra exempel eftersom det rör sig om väldig små volymer ...



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/10/31 :  08:21:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Intressant tråd det här, man undrar ju vilka de stora aktörerna är och hur de använder sin egen utveckling/forskning i OEM sammanhang.

Säg tillexempel att JBL tar fram en ny serien finfina element, håller de då detta för sig själva en tid innan de släpper dem för OEM, frågan ligger nog i hur de kan tjäna mest pengar.

Kan det även vara så att de större tillverkarna bedriver utveckling åt mindre men kanske mer prestigeinriktade märken ?

Inom Pro-audio genren är detta ganska väl dokumenterat, men hur ser det egentligen ut inom den komersiella industrin.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:28:00  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Canton tillverkar sina egna element, och vad jag vet så sitter dessa inte i några andra högtalare än Cantons egna. Själv tycker jag att det känns mer "äkta" när hötalartillverkaren själv har konstruerat elementen. Lite tråkigt med en massa högtalare på marknaden som använder sig av likadana element...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:29:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Canton tillverkar sina egna element, och vad jag vet så sitter dessa inte i några andra högtalare än Cantons egna. "

Detta betyder ju ifs inte att de tillverkar elementen själva...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:39:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Pioneer tillverkar egna och står för ca 80% (?) av all tillverkning av högtalarelement.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000