HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är en NAD 521-BEE för kass för HD600 / EAR 90?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:52:47  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag letar efter en ny CD-/SACD-spelare, och jag fick upp ögonen för NADs nya budgetmodell som lät överraskande bra för pengarna (bara 2500 kr!)

Nu är mina frågor följande...

1) Tror ni att jag slösar bort mycket av potentialen hos mina HD600s och min EAR 90 med en så pass billig CD-spelare?

2) Vilka andra alternativ finns i prisklassen upp till 5000 kr? (Ju billigare desto bättre =))

3) Hur låter egentligen Denons nya multispelare för 5000 kr med vanliga CD-skivor? Hur låter den i jämförelse med Philips 963SA? (Då även SACD / DVD-Audio.)

Tack för hjälpen!

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:36:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
1) Tror inte att du slösar bort mycket ev potentialen. Givetvis får du bättre ljud med en dyrare spelare men då ska du nog över 5000 kr för att hitta något som är betydligt bättre.

2) Micromega minium cd kanske? är säkert hyfsad för pengarna.

3) Jag vet inte. Men jag har 963SA och är väldigt nöjd.
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:29:24  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Inga fler kommentarer? Bara trotjänaren mabrink som alltid svarar så vänligt på mina upprepade frågor om lurar & CD-/SACD-spelare? =)

Nån måste väl ha hört Denons nya maskin?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:00:39  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har inga direkta förslag på spelare men tror att du slösar bort en hel del av potentialen. Hörluren och förstärkaren är av bra klass och har en upplösning och dynamik som motsvarar högtalarsystem för betydligt mer pengar. Man brukar uppskatta att motsvarande högtalarsystem kostar minst tre gånger mer. Så titta snarare efter en CD-spelare som skulle matcha förstärkare + högtalare för 20 - 30 tusen.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:15:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hansson: köp den här NU! =) bättre blir det inte för pengarna!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21289
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/30 :  01:57:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den största förbättringen är nog gjord med den separata hörlursstärkaren, men givetvis blir allt bättre ju bättre cd du väljer, men som alltid är det ju en prisfråga.

Bravo
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:57:51  Show Profile Send HanssoN a Private Message
PM skickat till MaxMartin, men jag var nog ute för sent... vi får se hur det går! =)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:58:48  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nu har inte jag hört Philips dvdn men vore det inte lite märkligt om den var bättre än NADs testvinnare som jag heller inte har hört) rent ljudmässigt??

Kanske dags för Hifi&Musik att testa dvd kontra cdspelare igen.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:19:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hifi&Musik klara nog inte av att göra en sånt test... Dom skulle nog säga att en multispelare för 2500:- är det bästa man kan köpa idag om man vill spela alla formaten...

Men som nån sa så blir det självklart bättre med en bättre spelare, en multispelare för samma pengar har små möjligheter att låta bättre på ren cd, även om den kanske ger ett mervärde då man kan använda den till fler saker...

Och Micromegas spelare kan vara ett bra alternativ...

/Martin
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:38:00  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jag har just köpt en NAD 321BEE-en riktigt fin spelare!

Jag spelar den nu (via ett par analysis plus oval one-signalkablar) genom en roksan caspian-stärkare, med ett par Nordost Blue Heaven till Totem-högtalarna (Sttaf) och det som når mig är definitivt inte något budgetljud! (Vad sägs om den pengafördelningen i anläggningen ??)

Ljudet kan beskrivas som detaljerat, dynamiskt, kontrollerat, rappt, ingen dragning åt vasshet, god förmåga att följa specifika instrument utan att tappa helheten i musiken. Ja, kort sagt så passade denna spelare mitt system/rum som en handske. NAD´en är ännu inte inspelad och jag är forfarande förundrad över att den kostar 2498:-? Jag får återkomma med några mer ingående intryck och bilder på systemet när jag får tid i helgen.

Rekommenderas!
Mvh Micke
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/31 :  10:45:52  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Verkar finnas potential i Nadden!

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000