HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knäckt mina ML Aerius basar - behöver tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:56:13  Show Profile Send FE a Private Message
Hej, är helt ny på detta forum men har följt det under en längre tid och hoppas att nåfgra här kan hjälpa mig med ett dilemma.
Hade fest förra helgen och då poppades det j*vligt högt emellanåt och det verkar som basarna i båda mina Aerius högtalare blev överbelastade och gick sönder helt enkelt. Troligtvis pga ett för kasst försteg som jag lånat tillsvidare coh där man inte kan ställa in delningsfrekvenserna alls i kombination med ett kraftigt slutsteg

Men slutsnackat om det nu till problemet, jag måste ju laga dessa skönspelande skapelser så fort och bra som möjligt och har kontaktat den lokala butiken (i detta fall RC-ljud och bild) och bett dom kolla upp vad två st nya baselement kan tänkas kosta och eventuellt hur lång leveranstid man kan räkna med.
Inte fått någon prisuppgift ännu men kan tänka mig att det kan bli relativt dyrt och börjar mer och mer fundera på om det finns några alternativa element man kan köpa istället för original. Har haft loss elementen och tycker väl inte de ser allt för respektingivande ut och skulle behöva tips på element som kan tänka sig passa, pris på dessa, och höra om någon testat med utbyteselement på en liknande högtalare och isf hur resultatet blev.

Borde ju gå att hitta ett hyfsat matchande element tycker man men eftersom jag inte vet de exakta specifikationerna på originalelementet vet jag inte var man ska börja.
Högtalaren har 1,25kvfot låda och delningsfrekvensen är på 500hz 12db/oktav (tror jag) spelar från 40hz.
Kanske rent av går att få en förbättring från originalet oxå men är skeptisk, alla förslag på lösning välkomnas, tror ingen det går att lösa så får jag väl köpa dyra originalelement (om de nu öär så dyra)

Tack på förhand
mvh
Fredrik

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:59:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

du vet att det har kommit en del uppdateringar till vissa martinlogan
kolla deras hemsida, kanske även nya baselement och panel till dina..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/10/30 :  00:02:47  Show Profile Send FE a Private Message
Jo jag vet att det kommit uppdateringar bla till aerius i, men denna uppgradering kostar 15k har jag hört. Ska kolla upp om de baselement som är till i modellen även går att köpa löst och isf kanske man inhandlar dom istället, troligtvis lär de dock kosta en hel del även dessa bara för de säljs av ML.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/30 :  01:20:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trist "FE" trist!

Bravo
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:58:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är lätt att knäcka baselementen i ML, de verkar ju tryta innan panelerna fräser sönder.
Ja synd angående basarna som sagt..

Kanske går att slänga in nått annat element också, modifierade ML :)

ja det är ganska dyra grejor de dära uppdateringarna.
KANSKE går att köpa separat de dära baselementen dårå..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:22:51  Show Profile Send FE a Private Message
Hej igen.
Jag har fortfarande inte fått några prisuppgifter, håller tummarna T
yvärr det verkar inte vara någon här som kan bidra med så mycket hjälp heller.

Borde man inte kunna köpa ett seas, scan-speak, vifa eller något annat baselement med liknande egenskaper, om nu ML:s egna visar sig vara 3-5ggr så dyra?

Ingen som har några erfarenheter eller ideér?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/30 :  19:00:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jo om lådvolym och lådavstämming passar så kan man såklart testa.
sedan ska ju hålen vara lika stora etc

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/30 :  19:16:57  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Sen kan man ju alltid kolla upp om det går att kona om basarna.. Det är ju ett billigare alternativ än att köpa nya.. Vem som säljer omkonings-satser vet jag ej men det blir ju lika bra som nya.. Själv konade jag om basarna i mina gamla JBL L-36 när det begav sig och det blev jätte bra. Som tur är för NN och Neriks så finns det ju omkonings-satser till så gott som alla JBL element!!

Hoppas det löser sig för dig..
/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/30 :  21:38:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Trist, Fe mycket trist.
Bor också i Umeå men vet inte vad för basar som sitter i ML Aerius. Är den aktiv så kanske slutsteget är paj. Eller så har talspolen "gått i botten" och skadat elementet vilket är dååliga nyheter. Alternativ 1: Ta ut basen och se om det står nån tillverkare på den. Alternativ 2: Maila Martin Logan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:29:13  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kolla med LN Högtalarservice i gtb, de kanske kan se vad som är fel och ev. laga det.

Jag gissar på att det är talspolen som har hoppat snett eller bottnat (luktar det brännt oxå så kanske det inte är så bra?).

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/10/30 :  23:30:49  Show Profile Send Lelle a Private Message
Förresten, tror att det var "Rockford" (eller vad de nu hette) som gjorde ML basarna förr.

Think different.

Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/10/31 :  07:20:36  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej FE,

har du ingen hemförsäkring som täcker en sådan skada? Normalt finns det en sk. Ansvarsförsäkring, (även kallad drulleförsäkring),i hemförsäkringspaketet. Då skulle du komma undan med kostnaden för självrisken och ha råd att sätta i orginalelement...

Anmäl i så fall skadan till ditt försäkringsbolag. Du får då en reparatörsrapport som skall fyllas i av RC och sedan skickas till försäkringsbolaget för ersättning. Du betalar då bara självrisken till RC och resten fakturerar RC försäkringsbolaget.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000