HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector VI Kph till Gbg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:25:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Igår var jag med min tant och ett par goda vänner i vårat mkt trevliga grannland, närmare bestämt Köpenhamn i Danmark. Hittade för ett par veckor sedan ett par Audiovector 6 från 95 för ett väldigt bra pris i en dansk hifitidning. Började kolla upp fakta och data om dessa vidunder:



Dessa som jag lyssnade på vart i och för sig svarta med en liten träram och inte lika tuffa men härligt imponerande.

Efter en massa om och men så kom vi iväg och hittade ganska smärtfritt fram till anvisad plats. Väl där fick vi privilegiet att lyssna på Acoustic Realitys digitala förstärkar-combi eARII








På åker The Eagles och Lou Reed bl.a och första intrycket var att det var ett mkt stort ljud. Min värd var inte så jätte noga med att placera högtalarna men lät "rätt" med ens så värst svårplacerade är de inte. Ett väldigt naket ogenerat ljud återger de med mkt tydlig ljudbild. Ska jag vara ärlig så blev jag inte så imponerad i digital-paketet. Väldigt lent och rent med otrolig dynamik, men väldigt känslokalla, man saknade liksom svettlukten eller vad man ska säga. Sterilt och rent, problem att återge basen riktigt, blev lätt bumlig och trist. Man kunde riktigt höra att högtalarna hade mer att ge. Hursomhelst så hade de ungefär karaktären jag trott och hoppats på, En salig blandnig mellan Audiovector´s typiska nakna ljudbild och B&W´s nautilus serie. Och jag hade hört på Hifiklubben helsingör på Nautilus 802 med en integrerad Cayin på 50 pentodwatt som jag tyckte lät fantastiskt trevligt. Har nämligen en Antique Soundlab som inte är helt olik. Hursomhelst så slog jag till, prutade ner priset 700kr och åkte hem med tanke på att pussla lite, kanske bi ampa. Har suttit hela förmiddagen och lyssnat och kan inte förstå hur Förstärkaren klarar att driva dessa relativt stora högtalare med en sådan pondus. Jag måste säga att det är ytterst sällan jag lyssnat på ett system(i rimlig prisklass) som får musikerna att leva i denna grad. Massor med detaljer utan att de tar över som många överanalyiska sytem, en perfekt balans, man hör verkligen Lisa Ekdahl sitta framför och spela och sjunga. Musikmaskiner helt enkelt och helt klart värda att lyssnas på om ni får chansen. Så nu ska jag njuta ett tag och klura hur man billigast möjligast optimerar ljudet.
(de är tri-ampningsbara)




Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/31 :  00:42:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sedär, du slog till på dem iallafall Tomas trevligt. Stämde informationen jag gav dig någorlunda?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000