HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl eller inte vinyl...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:58:05  Show Profile Send Margaux a Private Message
Kan inte släppa det hör med vinyl.

Ponera att jag vill komplettera anläggningen med en vinlyl spelare.

Det får kosta 30 000 kr. Detta skall inkludera

1) RIAA
2) Skivspelare
3) Tonarm
4) Pick Up

Vad rekommenderar ni? Hur mycket skall respektive post kosta? Begagnat eller nytt? MM eller MC?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:19:37  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Detta kommer du säkert att få många tips om, men det var också nyligen en tråd här på forumet om precis samma sak som du kan titta efter.

Med dessa pengarna kan du få en mycket bra kombination. Efter tips och erfarenheter från andra har jag lärt mig att det är lite baklänges med vinylutrustning, åtminstome jämfört med vad jag tidigare trodde.

En bra pickup låter bättre än en dålig, men det är helt avgörande på den utrustning där den sitter.

Prismässigt gäller alltså att satsa på en bra spelare, en bra tonarm och en rimligt bra pickup (som kan graderas upp senare), inte fuska med RIIA-förstärkaren, men det finns bra för rimliga pengar t.ex. Musical Fidelity ca 3.000 kr, (undvik 1.000 kr RIAA). Jag har hört kombinationer där en enkel pickup låter fantastiskt på en en bra spelare/arm.

Tänker du letar efter nya eller begagnade delar?

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:28:54  Show Profile Send yak52 a Private Message
Läste inte riktigt klart dina frågor...

Många säger att MM ger mest valuta för en pickup upp till 4.000 kr och därfter kan MC övervägas. Utvecklingen går framåt på MM-sidan och dessa kanske också underlättar att hitta en RIIA som passar. Riktigt bra MC-pickuper är ruskigt dyra. Jag kör och är nöjd med Sumikos MC-pickup för just 4.000 kr.

Köper du begagnat kan du som vanligt få mer för pengarna, men du behöver ha lite koll på vad det är.

Glöm inte att välja en spelare som du själv tycker är vacker. Vinyl tycker jag handlar mycket om feeling.

Bor du i Stockholm kan du titta in till Vinylbutiken och prata vidare, annars kan du ringa dit. De säljer nya bra vinylutrusningar och har många skivor.

Butiken med extramt stor erfarenhet av vinyl heter Veteran HiFi i Stockholm. Vissa av prislapparna kan ge lätt hjärtklappning, men de kan ge förslag på bra lösningar på olika nivåer och har ofta en hel del begagnat.

/Martin



Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:00:13  Show Profile Send Manga X a Private Message
Köp Morellos LP12:a!!!

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16479


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/30 :  01:26:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tipset ovan låter bra, Lp12an alltså, men du behöver en Riaa ändå förstås.

Bravo
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/30 :  03:53:06  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har sett ibland att det annonseras ut på hifimagasinet alt.här på forumet tex.Audiolive riaa-steg beg.för runt 7'-7.5' den borde vara prisvärd ny kostar den runt 16' en rör-riaa det vore inte så dumt till vilken elektronik ska riaan kopplas?Jag äger själv en riaa ifrån Bladelius,Phonofixen för mitt spelande fungerar den mycket bra.
Mvh
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/30 :  07:13:49  Show Profile Send Margaux a Private Message
Morello har annonserat ut ett TAG Riaa steg. Har för mig att han skulle ha 5000 för det.

Har dock för mig att Morellos LP12 skulle spränga kalkylen.

Hur står sig den nya typen av spelare i acryl för 10-15 000 med en begagnad LP12 i samma prisklass?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:14:06  Show Profile Send SW a Private Message
Jag skulle lägga ca 10000:- på en begagnad skivspelare tex en LP-12. Sedan 8-10000:- på en PU och ca 10-12000:- på en RIAA.

S
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:36:51  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har lyssnat en del på en välutrustad LP12:a och den slår allt jag hört hittils!!!

Nu kanske LP12:an "passar" mina ideal i.o.f.s.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:27:44  Show Profile Send Daniel a Private Message
Här kommer lite fler synpunkter. Varför inte ta en titt på Nottinham analogue Interspace med Spacearm, kompletera med en Ortofon kontrapunkt a eller en Benz Micro Ace. En Trichord Dino Riaa skulle nog passa bra. Denna kombination skulle bli mycket trevlig och klarar budgeten fint. Dessutom finns det ett par uppgraderingsmöjligheter, motorstyrning till spelaren, uppgradering av Dinon mm.

En LP12 är också ett mycket bra val men kräver betydligt mer kunskap om uppställning och omvårdnad för att låta optimalt.

Personligen hade jag valt en MC-puppa och undvikit akryl, om du inte är ute efter ett analytiskt ljud. I mina öron låter metalltallrikar mer som musik.

Den nya rörriaan från Pro-Ject är kanske också värd att lyssna på.

Lycka till. Oavsett vad du väljer kommer du att bli lycklig om investerar de pengarna på en fin vinylrigg.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:45:27  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Kolla in www.simplyblack.net Finns många trevliga alternativ där.

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/30 :  12:02:44  Show Profile Send yak52 a Private Message
Med så många vinylkunniga i krokarna, få jag hänga på en egen fundering som är inom samma område.

Jag valde tidigare att köpa begagnat och har en Pink Triangle spelare med Helios Scorpio arm och en Sumiko MC-pickup.

Rekommenderar ni mig att gradera upp Pink Triangle spelaren med bättre arm eller börja om med t.ex. en Nottinham analogue Interspace som jag tycker ser fin ut.

Vilken inriktning bör ge bästa ljud för samma pengar?

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/10/30 :  12:59:47  Show Profile Send SW a Private Message
Du skriver inte vilken RIAA du har yak52. Att se till så att man har en bra sådan är minst lika viktigt som den övriga utrustningen. De billiga runt 3000:- jag testat, MF-xlps, Clearaudio Basic, Rotel RQ970 har inte alls varit roliga att lyssna till speciellt om man har MC-PU.

S
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/10/30 :  13:16:58  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Följande kombination kan jag rekommendera varmt:

Music Hall MMF-7
Benz Micro L2
Lehman Black Cube

Jag ser att någon har rekommenderat Benz Micro, och det är en mycket bra pick up för pengarna, men skillnaden upp till L2 är 3 600:- och ljudmässigt tycker jag det är väl investerade pengar. Provade först Ace, tyckte det var bra och hade väl nästan bestämt mig för den. Monterade på L2 och allt blev så mycket bättre, framför allt frekvensområdets yttre gränser.

Dessutom tror jag att det blir en slant över på budgeten.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/30 :  16:32:24  Show Profile Send yak52 a Private Message
SW och andra,

Jag har en Densen RIIA med MC-kort och största nätadaptern. Är denna förstärkare på "rätt" nivå för en Sumiko MC eller kan det bli stora förbättringar med en annan, och gärna tips på vilken.

Prislappen på Densen är högre än "3.000 kr klassen" men jag har aldrig jämfört med andra fabrikat i min anläggning.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:02:39  Show Profile Send Margaux a Private Message
Märkligt det här att ljudet blir olika om man har metall eller akryl i plattan. Men det är det som gör det roligt med vinyl.


Vad är det som gör ett RIAA bra? Hur komplicerat kan det va?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:20:00  Show Profile Send Hepcat a Private Message
LK1an som Riaa här http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15477 mycket bra RIAA i den.
eller
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7432

då kommer det innom budgeten för morrellos lp12a också.

Enligt min åsikt så tror jag inte du får en bättre kombination än så för de pengarna men det är ju bara min åsikt.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2003/10/30 17:25:10
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:35:53  Show Profile Send Larsho a Private Message
ett litet tips i all välmening, den översta av dessa
annonser har en inte allt för seriös säljare, han till
och med figurera under falskt namn och har gjort en hel
del dumt i hifivärlden

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:42:20  Show Profile Send Margaux a Private Message
Gick in på www.linn.se för att läsa lite mer om konfigurationen på Morellos spelare. Hon var 17 år och rätt snygg

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:59:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En av svårigheterna för RIAA-steget är väl att det arbetar med så svaga signaler. Vet bara av egen erfarenhet hur mycket det gör, att satsa på ett bra steg. Skillnaden mellan 'vinyl är mysigt' och 'vinyl rockar' ligger här.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/11/02 :  01:04:16  Show Profile Send Pass a Private Message
Kan bara instämma med Hatoils inlägg om hur viktigt riaa-steget är. Själv kör jag Pass ONO, som visserligen kostade bortåt 30kkr då den såldes, och därför BÖR vara bra; men då jag "gått den långa vägen" och betat mig igenom riaan från 2000:- och uppåt måste jag bara upprepa klyschan "det finns inga genvägar"...
Betänk att ett riaa-steg ska förstärka signaler som ligger nere på nivå motsvarande de som susar runt mellan våra hjärnhalvor (!) och dessutom förstärka dessa cirka 10 000 gånger! Att bygga en bra riaa är förmodligen det svåraste som finns i förstärkarvärlden, varför många firmor försöker slå i folk att det inte är så noga och att det fungerar lika bra med ett inbyggt litet tramskort i försteget (dont belive the hype!).
Ett tips: även om du inte har råd - försök att få låna hem ett riktigt bra riaasteg för pålyssning, och jämför detta med motsvarande inbyggda i försteg el. dyl. Men kom sedan inte och säg att jag varnat för chocken, för risken är stor att din ekonomi kommer att lida viss nöd en tid framöver...
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  01:24:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur stora är egentligen de signaler som RIAA steget förstärker (i volt alltså)? 10 000 ggr motsvarar ju någoting i storleksordningen 100 microvolt men är det verkligen någonsin maximal amplitud (dvs, ligger signalen mellan 0 och 100 microvolt?)?
100 microvolt är ju dessutom inte SÅ svårt att förstärka ordentligt bara impedansen på lasten är rimlig.

Jag kan som synes ingenting om vinyl, därav nybörjarfrågorna.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/02 :  12:32:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
f95, jag vet inte hur amplituden varierar men det bör vara motsvarande variation i nivå som från en CD-spelare. 100 microvolt är en ovanligt låg nivå men det finns nog MC-pickuper med så låg utnivå. Några hundra mikrovolt är mer normalt för MC och ett par millivolt för MM. Detta är specad utnivå vid en viss amplitud på LP-skivan, som jag tror är ganska hög.
Jag vet inte vad som menas med rimlig impedans som är lätt att förstärka. MM brukar ligga typ 47 Kohm medan MC ligger betydligt lägre, varierande men ända ner till värden som 20 ohm.
Visst går det att smälla ihop ett billigt steg som förtärker tillräckligt i dB men ljudkvaliteten skiljer väldigt mycket i förhållande till ett riktigt bra.
Jag har ett mellanklass steg Musical Fidelity XLPS. Det blir klart bättre med det externa nätaggregat X-PSU. Om man tittar på konstruktioner av dyrare phonosteg så läggs väldigt mycket på nätdelen. Det är ganska vanligt att man kan köpa ett steg för hyfsade pengar men att nätdelen är dyrare än steget. Man kan t.ex. börja med en enkel adapter och sedan uppgradera.
En anledning till de högra priserna är att det är en smal nisch men det finns ändå förvånansvärt många dyra phonosteg, dussintals, kanske hundratals modeller. Till stor del handgjorda antar jag.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/02 :  13:23:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vore det inte en bra lösning att använda batteridrivna RIAA-steg?
De drar ju rimligtivs inte så mycket ström så även med batterier av rimlig storlek borde man klara sig långt. Som en del av er kanske redan märkt på mina irriterande frågor så sysslar jag en del med mätteknik, de förförstärkare jag använder där förstärker signaler 100-100 000 ggr (mer om det är ström man mäter) och de är alltid batteridrivna eftersom det i princip är omöjligt göra ett tillräckligt bra nätaggregat. Jag klarar mig runt 14-15 timmar innan batterierna behöver laddas vilket borde räcka även för ett RIAA-steg.
Det kanske vore möjligt att göra även rätt billiga RIAA-steg bra om man inte behövde lägga pengar på nätaggregatet?

Angående impedansen: Bruset hos en förstärkare beror på impedansen hos lasten och vilken typ av förstärkare som är bäst varierar.
Har man en lågohmig last är bipolära transitorer/opampar bäst men vid högre impedans är FET bättre. Ett konkret exempel är att över 15kOhm blir OP111 bättre än OP27 av den anledningen. Det brukat finnas kurvor på last vs. brus i ex. datablad för opampar.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/02 :  13:56:36  Show Profile Send gcs a Private Message
10000 gångers förstärkning innebär 80db. Den normala förstärknings-faktorn för RIAA ligger på så där upp emot 45db vid mitt frekvensen (enligt RIAA 500Hz)sedan måste man lägga till ungefär 20db(vid 20Hz) eftersom man måste förstärka basen eftersom man graverar skivorna med en bassänkning. Jag har en RIAA förstärkare med en lågohmig direktingång för Ortofon MC pickup med 3 ohms impedans och en utspänning på 200 µvolt. Man kan jämföra med en normal MM pickup som lämnar 4000 µvolt vilket gör en skillnad på 26db. Om man har en MC pickup som kräver en så hög förstärkning (80db) måste detta betalas med ett minskat S/N. Signalbrusförhållandet för en sådan förstärkare ligger på ungefär -60db vid en utstyrning på 5 cm/sek.(Brusnivån är oxå beroende av vilken belastnings impedans man har...ju lägre desto bättre tror jag man kan säga.)Men som tur är ligger utstyrningsnivån på upp emot 17 cm/sek vilket innebär att man då har ett signalbrus-förhållande på i bästa fall -80db men då vid 20KHz. I praktiken måste man nog lägga till den försämring som man alltid får i processen mellan graveringen och den färdigpressade vinylen. Som avslutning kan man säga att en graverdosa klarar mycket högre utstyrning än vad som är normalt på vanliga vinylskivor. Skälet till att man har valt 17 cm/sek är att man måste tänka på vad en normal pickup kan tänkas klara av samtidigt begränsas oxå speltiden på en skiva vid högre utstyrning.

gcs

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/02 :  14:56:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns batteridrivna phonoförstärkare men de är rätt ovanliga. Jag vet inte varför. En tanke jag får är att mitt steg kräver en timmes uppvärmning, helst två, innan det börjar låta bra. Om det skall bli praktiskt får man låta det stå på hela tiden, vilket blir opraktiskt med batterier.

Edit: Håller egentligen med dig f95, man borde kunna göra ett enkelt nätaggregat som laddar upp batteriet och håller förstärkaren varm. När man skall lyssna stänger man av nätaggregatet.

Edited by - Anders47 on 2003/11/02 15:44:23
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000