HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:10:22  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
Hei,. noen som vet noe om Audion Rørforsterkere? Monoblokken mest interesant. Silver Nights PP300B.

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:23:28  Show Profile Send pontus a Private Message
Fanns (finns?) ett par till salu för SEK 13000 här på forumet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20244
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:27:48  Show Profile Send Thor a Private Message
Vad vill du veta ?
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2003/10/29 :  15:15:29  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
undrar på ljud kvaliteten. dette blir min første rørforsterker. har disse den typiske mørke rørlyden? bør de matches med en rør preamp, eller går det bra med transistor preamp. hva kan brum i ljudet bero på? de er sjekket, men ingen feil funnet.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:00:36  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Hifimannen,postar ett äldre mail som jag skrev för ett år sen till denna tråden,kanske du får några svar här på dina frågor.


Jag tycker Audion´s Silver Night 300b PP är ett mkt bra val för pengarna.
Dom har ju exporterats till ca 25 länder,vunnit massor med priser *World wide* mm mm.

Ngr råd...

Dom fungerar bäst uppsatta på en liten dämpkudde som kallas *rublocks* dom kostar ca 250:-/apparat...två baktill framför de ordinarie fötterna så nära varje sidokant som möjligt.....en så långt fram som möjligt i mitten (alltså strax under volympotten),obs den främre måste stå på den plana ytan...sista centimetern i framkant så är det en liten kant...sätt rublocksen strax bakom denna.

Sen kan det variera lite...självklart...på vilket underlag du har allt detta (Hylla,bord,sten mm mm ), har provat allt (nästan ) och oavsett vilket underlag så sätt rublocks närmast apparaten...Obs nu pratar vi Silver Night...fungerar på annat också men detta gäller ovan nämnda.

*Jordbrytaren* på baksidan.....lyssna dig fram till i vilket läge den låter bäst....oftast med *pinnen* uppåt,men det kan variera från bostad till bostad....nätkvalite,jord osv.

Provade alla på svenska marknaden tillgängliga nätsladdar för ngr år sen upp till prisnivå 6000:- och då var det Clou´s nätsladdar som lät bäst på Silver Nighten..dom kostade då 1200:-/st....det var innan Clou kom med silver varianten (har inte provat den i Silver Nighten).

Fasen ska vara i det högra stiftet om du håller nätsladdens del som ska in i apparaten mot dig med det ensamma stiftet mot taket.....alltså,du tittar in i stift-hålen då ska det högra vara fasen.
Tänk också på att ansluta bägge monoblocken till samma eluttag.

Rörsystem som alla andra system kräver nogrannhet vid installation/anpassning mm,vissa saker är extra viktiga för att matcha ihop ett rörsystem....nämner en som berör högtalare.

Titta inte så mkt på högtalarens känslighet utan istället på att den inte *faller så mkt vid belastning* i ohm alltså,detta är mkt viktigt för att högtalaren ska prestera sitt bästa i ditt system.


När jag valde Silver Nigten så har jag haft hemma och lyssnat på bla Gamma, Jadis, Unison research, Tube tecnology, Croft OTL en för 17000:- och den andra för 37000:-, EAR 859, 834 och 509 om jag kommer ihåg modellnr rätt, ett annat svenskt märke för ca 60 000:-,det var /är Rickard Berglunds (apparatnamnet for ur skallen nu, (åldern ),Luxmans rörsteg. ngr amerikanska osv.

I mitt och mina kamraters tycke så har alla sina kvaliteér,men Silver Nighten´s återgivnings-kvalite och musikalitet.....

Det är mitt råd till dig angående rörsteg i *normala* prisklasser och nu är ju Silver Night 1 hyvsatt billigt, (nästan gratis) när modell 2 har kommit.....MEN...
...du måste ju lyssna själv,fast jag tror du kan lita på detta omdömme.

Hör gärna av dig om du har fler frågor...

Peder


Ett tillägg: Du kan köra CD-spelaren rätt in i slutstegen då de har volympott.Väljer du att även ha ett försteg så går det också bra med icke rör (jag kör just nu med ett amerikanskt Spectralförsteg,solid state...det fungerar mkt bra.
Tänk bara på att försteget bör ha rätt utgångsimpedans i förhållande till slutstegens ingångsimpedans ( obs,gäller alla märken både rör och transistorsteg).

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/10/29 19:09:56
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:26:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Peder 47
Den tråden kommer jag ihåg den blev låst bland annat efter diverse diskussioner om du verkligen hade lyssnat på alla dessa rörstärkare och jämfört ljudet.Det var en hel del andra påhopp både hit och dit vad jag minns iaf.Läste på ett annat ställe att Erik A hade bott hemma hos dig så man kan nästan tyda en viss partiskhet här.Men jag kan så klart ha fel

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2003/10/29 :  19:36:21  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
takk for tilbakemelding! regner med at jeg køper disse.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:30:21  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej EAR

Det är möjligt att ngn tråd blev låst,MEN....ingen tråd har NÅGONSIN blivit låst pga mig....och kommer troligen aldrig bli det heller .

Sök på arkiv,Audion sen Hifi och sist peder47...där har du de 3 trådar där jag plockade detta sammansatta råd till Hifimannen.

Jag deltog inte i ngn hård diskussion i dessa trådar,har förövrigt sällan/eller aldrig gjort det.

Har nämligen den åsikten att kan man inte uppföra sig så har man inte här att göra.Det gäller ju lika här som i det vanliga livet....*behandla andra som du själv vill bli behandlad*....dvs vanlig enkel uppfostran .

Sen har jag ALDRIG deltagit i ngn diskussion om jag verkligen har lyssnat på alla dessa rörförstärkare,där måste du blanda ihop mig med ngn annan.Tillika har givetvis inte heller ngn tråd blivit låst pga detta.

Och JA,jag har haft ALLA dessa rörförstärkare hemma och jämfört,har faktiskt också ägt de flesta utom en. Det finns det många,många vittnen på.

Av dessa så föredrog jag, och många som var med mig och lyssnade Silver Nighten.Men och det är viktigt,det var med det kablage och de olika högtalare jag då körde med....fast det tror jag alla förstår idag, så det borde inte behöva upprepas (gäller ju alla som ger råd).

JA igen, angående Erik Andersson...han har senare bott hemma hos mig (även hans fru).
Det var då jag för tredje gången hade huvudansvaret som Mässgeneral för Öronvax Hifimässa i Boden (ca 800 besökare det året).

Året innan bodde Erik Andersson (då utan fru) hemma hos Fredrik (en annan Öronvaxmedlem).
Vi hade nämligen hemmahos-boende för våra utställare,ngt som var mkt uppskattat.
Att jag senare blev personlig vän med Erik, och ännu senare även återförsäljare av hans produkter (som jag tyckte och fortfarande tycker är MKT bra...speciellt i förhållande till sitt pris) innan jag flyttade till Oslo är heller ingen hemlighet (har skrivit om det tidigare).

Så du har rätt, långt senare kan det vara en viss partiskhet om man nu vill benämna det så.Fast i så fall en partiskhet pga den musikaliska upplevelse jag tyckte/tycker att de fortfarande ger...och idag begagnade till småpengar.

Tänk att jag skulle måste skriva allt detta pga mitt installationsråd till Hifimannen,kanske därför man inte skriver här nu så mkt....hur man än formulerar sig, så verkar det kunna vridas till ngt negativt.

Inte riktat mot dig EAR,men det tar mkt tid att svara på den ganska kraftiga antydan som du gjorde.

Nåväl nu är det gjort och städningen som jag höll på med måste slutföras .

Ha det gott så länge...

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:50:22  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Peder 47
Om du läser det sista jag skrev i mitt inlägg ser du följande
"Men jag kan så klart ha fel"
Bra att du klargjorde hur det låg till från din sida sett
Har väl själv aldrig gått in för att hänga någon heller för den delen
Ha de gött själv
MVH

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/11/02 :  15:29:00  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej EAR,du skrev...
*Bra att du klargjorde hur det låg till från din sida sett.*

Svar:Inte från min sida sett,utan HUR det låg/ligger till .

Har väl själv aldrig gått in för att hänga någon heller för den delen*.

Svar:Har inte uppfattat dig sådan heller,du verkar vara en bra och sympatisk *Hifinörd* .

Ha det *gött* själv...
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/02 :  17:07:24  Show Profile Send EAR a Private Message
Detsamma Peder 47

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000