HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjarhjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kb01nojo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:54:31  Show Profile Send kb01nojo a Private Message
Hej! Jag funderar på att köpa mitt första "seriösa" system och har tittat på dynaudio audience 42 tillsammans med h/k 670 och dvd 25.

Vad tror ni mer rutinerade om den här uppställningen? Jag vet att det så klart finns betydligt bättre men tycker att jag får ganska mycket för pengarna, ca 14k. Kan jag få nåt bättre för de pengarna, jag är alltså ute efter högtalare, stärkare, stativ och dvd/cd? Jag har planerat en lyssningsvända nu på fredag och vill gärna ha fler exempel som ni tror skulle passa mig i den här prisklassen? Tacksam för all hjälp! Ha det! /jOhan

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:45:03  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Har du tänkt att spela upp filmer på DVDn? Kanske en dum fråga... men för dom pengarna får du en betydligt bättre ren CD-spelare om du som sagt inte ska köra filmer på den.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/30 :  00:00:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Kombinationen H/K och Dynaudio kan nog bli lite jobbig!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

kb01nojo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:27:19  Show Profile Send kb01nojo a Private Message
POZE: Jag hade tänkt köra på hela hemmabiogrejen till att börja med men tycker nog det räcker med två kanaler. Min xbox är lite sådär som dvd, och dvd 25 ska väl vara hyfsad cdspelare för att vara dvd...

SZR: Jobbig? HUr menar du?

MVH jOhan
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:32:09  Show Profile Send jonsson a Private Message
Han menar nog att kombinationen H/K och Dynaudio nog kan uppträda ganska vasst och provlyssning innan köp är något du definitivt skall boka in!! (helst av den lite längre naturen så du vet att lyssningströtthet inte infinner sig efter ett tag)

SZR: Nåt sånt du tänkte dig?? om inte ber jag om ursäkt och tar på mig det fulla ansvaret för inlägget då det iaf. är min ringa åsikt i ämnet;-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:32:18  Show Profile Send John a Private Message
Har vid ett tillfälle (i lyssningsrum på reference audio) hört hk 670 med dyn-42:orna. Tja, inte så kul alls faktiskt, tyckte jag då, som inte gillar när det är för ljust ljud. Lite kallt, vasst, tunnt, i alla fall för min smak, i den uppställning som stod i rummet (nån större Rotel cd om jag minns rätt.
/en john som bara tycker

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:54:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog försöka slänga ett getöga på elektronik från england istället... Det finns en del roligare produkter än HK...

/Martin
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:02:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
kb01nojo:
Va kul att du vänder dig till HifiForum.nu! Hoppas du kan få hjälp och vägledning.
Observera att vissa av medlemmarna är säljare av vissa märken. Detta skall alltid synas "underst". Kolla på MartinH's inlägg, t.ex.

Lycka till med letandet!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:08:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
kb01nojo

Jag har hört Audio Analouge ihop med Dynaudio Audience 42
och det lät ruggigt bra måste jag säga, även Musical Fidelity
passade mycket bra ihop med dem

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:16:24  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
jonsson;
ja, precis så tänkte jag!
Ursäkta att jag inte utvecklade....
H/K 670 upplevs ofta som jobbig i längden, har upplevt detta både med Dynaudio och Infinity Kappa. Har själv en H/K 650 (stående i garderoben!) som jag anser låter bra mycket trevligare, kanske inte lika avslöjande på detaljer, men hellre det...

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/10/30 :  15:23:35  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
För 14.000kr tycker jag absolut att du ska handla begagnat, det finns massor med intressanta saker på begagnat marknaden. Jag har fått ihop mitt system med ett nypris på ca 30.000kr för 11.000kr begagnat.

Lite exempel på vad som finns på begagnatmarknaden:

Vincent SV-233, 6.800kr (kan säkert prutas ned en bit)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16280

Arcam A75+, 4.900kr
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12906

Rotel RA-1060, 6.500kr
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13280

med mera, med mera.... titta här på forumet eller hifimagasinet.com


Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Edited by - yahriel on 2003/10/30 15:33:51
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/10/30 :  16:45:27  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Akta dig för H/K och Dynaudio. Var för sig är de toppen, dynaudio i alla fall, men tillsammans kan de låta vasst.
Om du kan hosta upp 11000kr så har du Arcam cd62 och A62+ i dina händer. Koppla upp det hela med ett MA Bronze II eller Acoustic Energy Evo One, så tror jag att du sitter still ett tag längre än om du ger dig på H/K.
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Arcam/Arcam.htm
mvh dd
är ej handelsansluten, dock medlem i Saco.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/10/30 16:53:29
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:18:39  Show Profile Send 24U a Private Message
Håller med de flesta i omdömet... Ja till Audience 42, men icke med h/k'n. Arcam röstar jag starkt för, men har också hört dem med Marantz och den analys som 42'orna har passar bra med mjukare/varmare Marantz. Men Arcam som sagt är grejor som ALLTID låter bra. Om man vill in på bio, kan man med fördel kolla efter Arcams AVR 100 eller 200 på beg-marknaden. Spelar riktigt bra i 2-kanal oxå...
Kritiken mot DVD 25'an står jag dock lite frågande inför. Det är faktiskt en riktigt hygglig spelare, både DVD, CD såväl som fina bildkretsar för filmvisningen.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

kb01nojo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/11/02 :  18:50:29  Show Profile Send kb01nojo a Private Message
Tack för alla svar! Alla verkar rörande eniga om att h/k och dynaudio inte går så bra ihop!!Jag har inte hunnit lyssna själv men ska väl definitivt lyssna på fler stärkare...

Är det någon som hört dynaudio tillsammans med NAD C320BEE?? LIte nyfiken på den kombinationen eftersom jag då slipper köpa begagnat. Är lite rädd för att bli blåst eftersom jag inte direkt har järnkoll... Tack för all hjälp! /jOhan
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:32:38  Show Profile Send HanssoN a Private Message
JAg håller med 2 4 U, för priset är DVD-25 riktigt bra, och skall du ha nåt betydligt bättre för ren CD kommer det också att kosta mer. Lägger du pengarna på en ren CD-spelare blir det säkert lite bättre, men skillnaden lär inte vara betydande.
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:23:42  Show Profile Send MrOhm a Private Message
tjaba kb01nojo!

quote:
Är det någon som hört dynaudio tillsammans med NAD C320BEE?? LIte nyfiken på den kombinationen eftersom jag då slipper köpa begagnat. Är lite rädd för att bli blåst eftersom jag inte direkt har järnkoll... Tack för all hjälp! /jOhan


Har inte hört dynaudio med BEE:n men kör själv dynaudio audience 50 med NAD C300 för tillfället och måste säga att det är helt ok ljud. Enligt mig kan det ibland låta vasst men det beror mest på dåliga skivor, men visst ger komibantionen ett ljust ljud men mer åt ett det "klara" hållet. Med NADen kommer du att få ett ljud med "kraft" i så att säga. I helhet är det en välljudande kombination tycker jag i alla fall, jag tror inte du skulle bli besviken.

Tillägg:

Japp, håller med de andra angående kombination dynaudio + HK670, skulle inte bli trevligt i längden. HKn är nog för ljus för dynaudio. Jag lyssnade kombinationen hk670 + MA Bronze B2 och det var förfärligt ljust sedan direkt efter kombinationen B2 + Cambridge Audio a500 och vilken skillnad!..fördrar den senare kombinatioen




Edited by - MrOhm on 2003/11/02 23:29:34
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:45:22  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Jag skulle själv vilja rekommendera dig NAD 521BEE,vilken jag köpt och använder i ett system som är betydligt dyrare, ändå känns inte denna cd-spelare som nån flaskhals. En mycket trevlig spelare som gör musik medryckande utan att upplevas påträngande, spelar med en imponerande 3d i ljudet och mejslar ut detaljer som om det vore ingenting, utan vasshet.

Har ingenjörerna gjort ett lika bra jobb med stärkaren NAD 320BEE kan jag dessvärre inte säga då jag inte hört denna, men jag lovar dig att cd´n är en toppenpryl. Det finns ju numera ett sorts paket med rabatterat pris från hifi-klubben beståendes just av denna NAD-elektronik och en sorts jubileumsversion av en Dali 5005. Jag hade tveklöst gett dennna kombination en lyssning. Men som tidigare sagt får du mycket för pengarna begagnat.

Mvh Micke

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/03 :  06:54:40  Show Profile Send niklas a Private Message

Hej kb01nojo!

Håller med yahriel om att Du ska försöka köpa begagnat. Får så mycket mer för pengarna. Risken att "bli blåst" är liten om du vet vad du köper.

Förutom de förstärkare som listas beg. ovan så kan jag rekommendera dessa högtalarna: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19411
(Dynaudio Audience 42)

Går säkert att pruta ett par hundralappar...


Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/03 :  08:50:41  Show Profile Send Skiier a Private Message
Högtalarna i annonsen ovan skall definitivt prutas på... 4k för ett par 2 år gamla
42:or är inte något jättebra pris. Speciellt inte om inte stativ ingår...

Du får ett par nya för ca 5k (inklusive lite prut, men med tanke på handlarnas marginaler
skall det inte betalas mer)

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/03 :  08:57:14  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Är inte detta samma högtalare?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21463

Priset börjar bli bättre!

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/03 :  09:06:28  Show Profile Send Skiier a Private Message
Verkar vara samma säljare ... Och i "våran" annons står det
ju specat att det är den fanérade varianten och då börjar
priset bli intressant =)

Fast, Vinylfanér ... är det inte vinyl, eller fanér som gäller?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/11/03 :  09:13:19  Show Profile Send Larsho a Private Message
I mitt tycke fortfarande alldeles för högt eftersom
inga stativ ingår i priset och åldern på 2 år är för
mycket


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/11/03 :  12:44:52  Show Profile Send jonta a Private Message
MrOhm: om jag minns rätt så skrev du om C300 tidigare någon tråd, inte för så längsesedan, jag har nämligen prexis bytt upp från C300 till 320BEE. Ljudet var mkt bra med C300, men skillnaden var ganska stor med 320BEE på alla håll fronter: dynamik, ljudbild alt blev bättre, det var värt varje öre!

Dreams never end!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/03 :  15:37:42  Show Profile Send niklas a Private Message
Om priset i annonsen är för högt eller inte kan väl bara köparen avgöra? Audience 42/52 har ganska högt andrahandsvärde då de är eftertraktade...

Jag skulle slå till om jag ändå var ute efter ett par sådana högtalare!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

tomasr
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/11/03 :  16:10:18  Show Profile Send tomasr a Private Message
Skiier: Jag antog att de flesta som läste "äkta vinyl fanér" skulle förstå att det handlar om vanlig vinyl.

Till alla er som har missförstått mig ber jag så mycket om ursäkt. Jag hoppas ingen tror att jag försöker luras...

Ang. priset. Det står "el. bud", vilket betyder att en person som är intresserad av ett par Audience 42 och ser min annons har full frihet att lägga ett bud. Kan vi då mötas med ett pris där båda parter är nöjda så är en idealisk affär så gott som avslutad.
Go to Top of Page

kb01nojo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/11/03 :  16:42:51  Show Profile Send kb01nojo a Private Message
Apropå att köpa begagnade dynaudio har tanken slagit mig, det var en på prisjakts forum som sålde ett par inkl atacama stativ för 4500 om jag inte minns fel. Jag var sugen men bangade eftersom jag är osäker på att köpa begagnat... Jag betalar nog gärna de kronorna för att sova gott om natten. Vad tror ni om möjligheterna att få nåt form av paketpris?

Fortfarande ingen som hört NAD C320BEE med dynaudio??? Det stör mig verkligen att inte kunna testa kombinationen i butik eftersom det mig veteligen bara är hifiklubben som säljer NAD och de säljer inte dynaudio... Sen tycker jag aldrig det är bra att en affär har ett monopol på ett visst märke, men det är en annan sak..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000