HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra kablar till en Amplifix…
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:05:49  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag har valt att försöka få min Amplifix att blomstra. Cdfixen eller annan signalkälla får vänta ett tag. Funderar på att börja jobba lite på kablarna till att börja med. Upplever mitt system som lite s-igt just nu nämligen, samt att ljudet är rätt begränsat i både höjd och sidled. Själv tror jag inte det är fixens fel utan Suprans. Därför undrar jag nu efter lite kablar som är prisvärda som man borde kunna finna på begagnatmarknaden som skulle kunna matcha mitt system. Då både gällande signal samt högtalarkablar.

Har för tillfället en SONY XB-740 som signalkälla som jag tycker spelar neutralt och hyfsad detaljerat. Som högtalare har jag ett par Avance Signature 3 Mk2 som jag tycker spelar rätt mjukt med mycket kropp och med bra mellanregister.

Tack på förhand!

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/11/20 :  00:15:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Beganade Jorma Designe eller Transparent....
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2003/11/20 :  07:31:26  Show Profile Send jari a Private Message
Håller med Pjotre,Jormas använder jag själv,och hade innan dess Transparent.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/20 :  08:18:20  Show Profile Send HEGE a Private Message
Vad ligger dessa kablar i för prisklass?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/20 :  08:52:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du skulle oxå kunna testa nån Audioquest eller Kimber, båda har kablage i vettiga prisklasser som ger bra valuta för pengarna.. Signaler tex runt 500-1500:-, högtalarkablar för runt en 300:-/metern kan vara lagom..

/Martin
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:12:39  Show Profile Send HEGE a Private Message
Audioquest har jag för mig jag hört talas om tidigare... Visst har den kabeln en tendens att tona ner s-ljud i anläggningar en aning, eller är den helt neutral? Vad är att rekomendera koppar eller silver kabel?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/11/20 10:22:48
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:25:06  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Vad är att rekomendera koppar eller silver kabel? "

För dig funkar det nog fint med koppar..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:26:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Allt beror ju på vilken man väljer, men jag har nog tyckt att de Audioguest som jag har lyssnat till har varit lite åt det mjukare hållet och haft ett trevligt och avslappnat ljud. Du får nog gå på koppar då silver blir ganska dyrt oavsett vilket märke man väljer..Och i vissa fall kan silver vara lite ljusa och då får du nog ännu större problem.

Men s-ljud kan förminskas av alla bra kablar, men det kan oxå mycket väl vara så att du har sigheten i elektroniken och då kommer det inte försvinna helt med nya kablage.

Men du måste helt enkelt pröva och se hur förändringarna blir i ditt system...

/M
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:27:56  Show Profile Send ekman a Private Message
tror inte audioquest eller kimber vore så lyckat i den konstellationen utan testa transparent istället =)
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:30:41  Show Profile Send HEGE a Private Message
Okej tack för tipset Sannoy...

Är det rent generellt så att majoriteten kablar i de hörde prissegmenten är av just silver eller är det lika vanligt med koppar? Har fått för mig att koppar ger ett lite mjukare lugnare ljud... Medan silverkablarna ger ett lite mer öppet med mer detaljerat ljud, "rent generellt". Någon som kan förklara på ett bra sätt?=)

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/11/20 10:53:44
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:33:00  Show Profile Send HEGE a Private Message
Så det kan gå...
MartinH du hann innan mig... tack för beskrivningen!

Ekman varför tror du inte audioquest eller kimber vore så lyckat till min anläggning?

Mvj

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/11/20 10:33:27
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:36:27  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Är det rent generellt så att majoriteten kablar i de hörde prissegmenten är av just silver eller är det lika vanligt med koppar? "

Det är nog 50/50...

" Ekman varför tror du inte audioquest eller kimber vore så lyckat till min anläggning? "

För att Transparent kablar är lite "mjukare" utan att förlora upplösningen

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:40:39  Show Profile Send ekman a Private Message
elitico: precis som sanoj säger så ska du ha en lite mjukare kabel i den uppsättningen och kimber är bra kablar men dom är inte speciellt mjuka, audioquest däremot är inte speciellt bra på nåt.
transparent skulle nog funka fint i din anläggning men låna hem ett par och testa
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:43:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Är det rent generellt så att majoriteten kablar i de hörde prissegmenten är av just silver eller är det lika vanligt med koppar? Har fått för mig att koppar ger ett lite mjukare lugnare ljud... Med silverkablarna ger ett lite mer öppet med mer detaljerat ljud, "rent generellt". Någon som kan förklara på ett bra sätt?=)

Varken det ena eller det andra stämmer.
Transparent har inga silverkablar såvitt jag vet.
Inte jag heller.
Kopparkablar som inte håller bra klass
kan ge ett rivigt ljud.
Och silverkablar går att skärma ned till lugn, men det är mycket svårt att gjöra detta på rätt sätt utan att "döda" ljudet i kabeln.
Koppar av hög kvalitet ger ett högupplöst och med rätt uppbyggnad av kabeln samtidigt lugnt och fint ljud.
Samma sak gäller med koppar som med silver att det går att "döda" ljudet med fel uppbyggnad och skärmning.
Jag föredrar koppar i kablar av flera skäl.
Ett är att ska man använda silver så ska det vara av absolut högsta renhet och det blir mycket dyrt.
Renhet i koppar är lika viktigt, och det får man till et lägre pris.
Koppar har ett naturligare ljud och dom flesta apparaterna är utvecklade ihop med kopparkablar.
Dom flesta högtalarna har internkablar av koppar. Att då använda silver i högtalarkablarna ger en mix som inte alltid är så bra.
Man får bägge metallernas nackdelar i samma anläggning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:52:54  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tack så mycket Jorma... Nu tror jag att jag är med...
Blir troligen någon form att kopparkabel då? =)

Sedan en annan fråga vad bör man börja införskaffa, signal eller högtalarkabel? Vilket brukar har mest påverkan?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/20 :  11:05:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog säg att du kan börja med högtalarkablaget, och jag skulle nog inte riktigt hålla med om att Kimber tex inte skulle fungera..Men jag kan inte säga det med full säkerthet då man måste testa för att få reda på det. De billigare Kimber kablagen ( 8PR 170:-/Me och 4VS 170:-/M ) tycker jag håller väldigt bra klass och är rätt mjuka i ljudet, men som ekman säger så är transparent kanske ännu mjukare, för mig så är dom iblan lite väll softa men det är en personlig smak och det kanske passar bäst i ditt system...

Och som Jorma säger så är det bättre med ren och bra koppar än halvren silver...

/Martin
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:38:35  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ifall någon ser en annons på något av märkena som nämns ovan, skicka då gärna ett PM eller skriv i tråden.

MvH

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:15:26  Show Profile Send AKA a Private Message
Gå in på hifimagasinet.com och sök på Transparent eller vilket märke du nu funderar på. Kommer upp en hel del svar där.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/23 :  14:53:30  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag ser att HifiConsult har ett en "Transparent The Wave 200 högtalakabel" för 1100:- under begagnat. Kan det vara något? Någon som hört denna kabel och vågar sig på ett utlåtande?:)

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/23 :  15:19:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag vet inte men de Kimber Silver Streak signalkablar jag testar just nu är det bästa jag hört. De består av både silver och koppar.
Kanske det är som Jorma säger att silver måste vara mycket ren för att det ska fungera på bästa sätt. I en signalkabel går det ju inte åt så mycket silver så här fungerar det nog utan att priserna ska bli astronomiska. Högtalarkablar däremot....
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:33:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Clou fungerar bra till Amplifixen också.
Testa även detas nätkablar med dom nya kontakterna.
Det sista är viktigt, för kontakterna ger tydliga förbättringar i basområdet som är lite av Amplifixens akilleshäl.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/11/23 :  19:46:28  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ser att det finns en Silk 425 biwiring högtalarkabel på 2*2,5 meter med Audioquest spadar till salu på forumet för 700:-

Nypriset för kablen hos ljudmakarn är 199/m. Så ifall det är en bra kabel som skule passa mig borde det ju vara ett bra köp. Någon som har erfarenhet av denna kabel?

Tack på förhand!
Mvh
Henrik

Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2003/11/23 19:54:34
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:28:44  Show Profile Send Jonas a Private Message
Det är helt fantastiska kablar värda minst det dubbla :)

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000