Author |
Topic |
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 11:48:04
|
Hej där!
Läste igår tråden om Hifi-klubben och fick idén att kanske skulle vi delge vad vi tycker är den ideala säljaren. På så vi kan de som jobbar i hifi-butik här på forumet kanske ta åt sig och förhoppningsvis bli ännu bättre säljare.
Givetvis är detta individuellt men kan vi komma fram till något beteende eller egenskaper som utskiljer bättre säljare vore det ju en win-winsituation.
Själv anser jag att en bra säljare både bör lyssna och aktivt ställa frågor. På så vis kan man på ett bra sätt matcha säljarens kunnande med ens eget behov.
Exempel på frågor jag tycker om att få (och som troligen borde ge ett bra resultat i slutändan):
Vilken sorts musik som det lyssnas på? Rummets klang och storlek? Vad är det viktigaste? Ex. mellanregister, detaljer, öppenhet, dynamik? Kringutrustning?
De egenskaper jag värderar högt är ärlighet tålamod lyhördhet (mot kunden )
Alltså- försök att skapa dig en bra uppfattning om vad kunden prioriterar och se vilka variabler som kommer att spela in på totalljudet hemma hos kunden (det är ändå det som kommer att räknas).Jag tycker även att det är trevligt när man får höra på riktigt fina grejer, trots att de kanske för tillfället ligger utanför budget. Sådant inger förtroende och odlar intresset för hifi.
Mvh Micke |
|
Leon
Member
228 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 12:16:21
|
Intressant tråd M.Thorsen!
Jag har trampat igenom alla butiker främst i Stockholm men ochså ute i europa. Lyhördhet,öppenhet och ödmjuket är dom tre fundamentala egenskaper som mäniskori allmänhet och säljare i synerhet borde odla lite mer.
Alla mäniskor har behov och känslor ofta krokar dom! En säljares första och största behov är att sälja, en kund att få de mesta välljud ur en ofta begränsad budget en motstridig behovssituation.
Därför trivs jag oftast bäst hos en säljare som oftast inte säger någonting utan lyssnar på vad jag ber om, låter mig lyssna på det och låter mig dra mina egna slutsattser. Den enda gången jag vill höra vad en säljare tycker är när frågar eller ber om synpunkter. Ett för mig bra exempel på en sån affär Lars Bengtsson/St:Eriksplan i Stockholm. MVH/Leon |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 13:06:31
|
Jag har också bra erfarenhet från Lasse Bengtsson,Christer G tog ner mej i deras lyssningsrum och fick lyssna på Sonus F för första gången jag köpte då Minima Amator de var jag väldigt nöjd med i ett antal år. Mvh |
|
|
Dr Fre
Member
88 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 13:41:13
|
Jag trodde att en bra säljare skulle stampa takten och berätta för mig vad som är det bästa jag kan få för mina pengar |
No hay banda |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 14:07:43
|
Jag tyckte oxå att Lass B var en bra butik, ända tills "min" säljare hoppade över till just Hifi-Klubben... Snacka om ett lyft för Hifi-Klubben på Sveavägen Han hade dom egenskaper som du (M.Thorsén) beskriver.
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 16:23:04
|
quote: Jag trodde att en bra säljare skulle stampa takten och berätta för mig vad som är det bästa jag kan få för mina pengar
Precis, sedan ska de bara sälja ett sorts märke också..för det finns ju bara ett som är bäst
Visst finns det vissa kriterier som de flesta föredrar hos en säljare men det är ju också så att olika personer föredrar olika typer av säljare. Vissa vill att de ska ge tips och råd utifrån vad man har medan andra vill välja själv utan "goda(??) råd". Finns nog ingen säljare som verkligen alla gillar..även om det naturligtvis finns vissa som man ibland undrar hur de kan ha valt ett yrke som säljare...
// Daniel
|
www.linnforum.se |
|
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 16:40:16
|
Okej, det finns inte en säljare som passar alla kunder. Kanske bör då säljaren försöka avläsa kunden (lättare sagt än gjort) och anpassa sig efter situation?
Jag förstår om man som erfaren hifi-entusiast, som jag förmodar Leon kan kalla sig, kanske bara kräver att få lyssna till vissa produkter.Har man redan figurerat ut ljudideal, rumspåverkan och vet hur kringutrustningen låter etc. torde ju inte det vara så givande att redogöra detta för säljaren.
Till mindre erfarna anser jag dock det vara relevant med en mer utforskande/frågeställande säljare som med hjälp av sin kunskap kan tipsa om produkter som troligtvis kommer ge ett bra totalljud.
Mvh Micke
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 23:40:29
|
Det är nog helt riktigt "M.Thorsén", att säljaren måste läsa kunden, det är skillnad på en durkdriven Forummedlem och tant Agda som skall köpa en anläggning till sitt barnbarn.
Försäljaren bör avläsa nivån, kunna avge rätt hjälp och inte trycka på kunden saker denne inte behöver eller har efterfrågat. |
Bravo |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/11/24 : 00:41:38
|
Att kunna läsa kunden och anpassa sig därefter är just det som kännetecknar en bra säljare. |
|
|
|
Topic |
|