HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp det skvätte ur min HK670!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:42:45  Show Profile Send har-man a Private Message
kom hem för en stund sen och satte på stereon och när jag står där och slår på förstärkaren så ryker det till och det skvätte upp nått ur ventilations hålet.
Men det är ingen skillnad å ljudet det låter lika bra som förut och det hände innan själva slutstegen slog till då dom ju är fördröjda lite.
Jag tror att det kan ha varit nått som ramlat i o lagt sig mellan 2 230 poler eller nått eftersom det kom i samband med att jag tryckte på on knappen.

nån som har nån ide??

/aLEX

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:38:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Låter som om en av elektrolytkondesatorerna i nätdelen gått sönder. Det som "skvätte" upp var anatagligen elektrolyten. Skruva av locket och kolla på dem. Du ska nog inte köra förstärkaren nu utan se till att få den utbytt. Ganska billigt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:38:55  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Det var förmodligen en spindel som fick 230 volt i sig och sprack.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/29 :  21:56:22  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Kevin:

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:03:14  Show Profile Send har-man a Private Message
har 3 månaders garanti kvar. tror ni det går att få den bytt på den?? ska åka o kolla med dom imorgon.. vågar inte spela på den nu ändå.

/aLEX

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:42:47  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Ja, så vida du inte hällt ner något som sedan skvätte upp eller liknande borde det väl gå på garantin. Håller med om att du borde få den kollad innan du spelar mer.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:47:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om min teori stämmer och det är en kondesator så är det mycket enkelt att byta, naturligtvis måste det gå på garantin. Skruva av locket och kolla, gjort på 5 min.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:49:00  Show Profile Send hal a Private Message
Vänd upp och ner på förstärkaren och skaka den kraftigt. Då kommer det troligtvis att ramla ur ett gäng berusade små finnar som badat bastu där inne. Ett vanligt fenomen som kan uppstå i trånga varma utrymmen.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:16:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som ovan, spela inte mera, kolla, ev. reparera.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/30 :  04:10:32  Show Profile Send Aton a Private Message
Rydberg: Riskerar man inte att förstöra garantin om man öppnar förstärkaren?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:12:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Lämna in den ifall du har garanti kvar, öppna den inte.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/30 :  09:31:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Om du öppnar den så åker garantin all världens väg.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/10/30 :  10:24:50  Show Profile Send dole a Private Message
Om du inte öppnar den så att det inte syns
Det är ju alltid kul att titta in under locket

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:02:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ähh, om man inte pillar så, ett par skruvar kan man väl skuva bort utan att det syns. Om handlaren säger till dig: Du har diagnosticerat felet själv genom att ta av locket och kolla, nu har du ingen garanti kvar, tja då kan du be han dra dit pepparn växer...

En integrerad förstärkare är ju inte speciellt svår att skuva isär och sålänge man inte pillar med innehållet så borde det inte ta bort garantin.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:29:51  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Å ena sidan är det en risk att förlora garantin om du öppnar själv, å andra sidan kan det finnas risk att man får betala en avgift om man lämnar in en apparat som inte hade ngt fel för garantireparation (endast hos riktigt kassa återförsäljare enlig min mening, men dock... och inte är det normalt att det skvätter upp saker ur förstärkaren precis)

Vad jag hade gjort är att ta med apparaten till handlaren, beskriva situationen och antingen få besked om att det är gratis oavsett, eller att hos honom skruva av locket och kolla.

Man kan aldrig vara för säker!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:32:37  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag håller med Rydberg! Det kan vara en kondensator som gått sönder. Om inte garantin gäller när en av komponenterna gått sönder pga att man skruvat bort locket så är det ju väldigt konstigt. I värsta fall så kan du ju lägga 2 minuter på att ringa upp återförsäljaren först och se så att det är ok.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/10/30 :  12:25:42  Show Profile Send audiogear a Private Message
Självklart ska garantin gälla även om du skruvat bort locket utan att röra innandömet. Själv har jag öppnat alla förstärkare jag ägt av ren nyfikenhet. Jag har även reparerat de flesta av dem på garantin utan problem. Skulle det vara några problem så tycker jag att Rydbergs föreslagna bemötande vore högst lämpligt att ta till.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/30 :  14:04:17  Show Profile Send bassman a Private Message
Kan du inte lysa ner i den och se vad som hänt? Då är den här garantidiskussionen enbart akademisk.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/30 :  14:42:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vem kan kolla om man har öppnat sin apparat?
I min TLC-1 ska man enl manualen öppna försteget och koppla om man vill ändra vissa options, likaså på slutstegen om man vill ändra mellan balanserade och oballade ingångar. Det är små jumpers som skall flyttas på krestkortet för att konfigurera vissa egenskaper, hur gör man det utan att garantin rycker, det måste vara olika på olika märken.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/10/30 :  15:36:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle inte öppna den. Det räcker att försäljaren, på stället där du köpte den, har en dålig dag, och nekar dig garanti.

Enklast är väl att kolla i manualen, om det står om du får öppna eller ej.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/10/30 :  17:00:14  Show Profile Send har-man a Private Message
ska lämna in den imorgon så får vi se vad dom säjer.

/aLEX

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000