Author |
Topic |
|
har-man
Member
148 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 20:42:45
|
kom hem för en stund sen och satte på stereon och när jag står där och slår på förstärkaren så ryker det till och det skvätte upp nått ur ventilations hålet. Men det är ingen skillnad å ljudet det låter lika bra som förut och det hände innan själva slutstegen slog till då dom ju är fördröjda lite. Jag tror att det kan ha varit nått som ramlat i o lagt sig mellan 2 230 poler eller nått eftersom det kom i samband med att jag tryckte på on knappen.
nån som har nån ide?? |
/aLEX
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 21:38:00
|
Låter som om en av elektrolytkondesatorerna i nätdelen gått sönder. Det som "skvätte" upp var anatagligen elektrolyten. Skruva av locket och kolla på dem. Du ska nog inte köra förstärkaren nu utan se till att få den utbytt. Ganska billigt. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 21:38:55
|
Det var förmodligen en spindel som fick 230 volt i sig och sprack. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
|
har-man
Member
148 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 22:03:14
|
har 3 månaders garanti kvar. tror ni det går att få den bytt på den?? ska åka o kolla med dom imorgon.. vågar inte spela på den nu ändå. |
/aLEX
|
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 22:42:47
|
Ja, så vida du inte hällt ner något som sedan skvätte upp eller liknande borde det väl gå på garantin. Håller med om att du borde få den kollad innan du spelar mer. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 22:47:13
|
Om min teori stämmer och det är en kondesator så är det mycket enkelt att byta, naturligtvis måste det gå på garantin. Skruva av locket och kolla, gjort på 5 min. |
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 22:49:00
|
Vänd upp och ner på förstärkaren och skaka den kraftigt. Då kommer det troligtvis att ramla ur ett gäng berusade små finnar som badat bastu där inne. Ett vanligt fenomen som kan uppstå i trånga varma utrymmen.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 23:16:36
|
Som ovan, spela inte mera, kolla, ev. reparera. |
Bravo |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 04:10:32
|
Rydberg: Riskerar man inte att förstöra garantin om man öppnar förstärkaren? |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 09:31:56
|
Om du öppnar den så åker garantin all världens väg. |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 10:24:50
|
Om du inte öppnar den så att det inte syns Det är ju alltid kul att titta in under locket |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 11:02:02
|
Ähh, om man inte pillar så, ett par skruvar kan man väl skuva bort utan att det syns. Om handlaren säger till dig: Du har diagnosticerat felet själv genom att ta av locket och kolla, nu har du ingen garanti kvar, tja då kan du be han dra dit pepparn växer...
En integrerad förstärkare är ju inte speciellt svår att skuva isär och sålänge man inte pillar med innehållet så borde det inte ta bort garantin. |
|
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 11:29:51
|
Å ena sidan är det en risk att förlora garantin om du öppnar själv, å andra sidan kan det finnas risk att man får betala en avgift om man lämnar in en apparat som inte hade ngt fel för garantireparation (endast hos riktigt kassa återförsäljare enlig min mening, men dock... och inte är det normalt att det skvätter upp saker ur förstärkaren precis)
Vad jag hade gjort är att ta med apparaten till handlaren, beskriva situationen och antingen få besked om att det är gratis oavsett, eller att hos honom skruva av locket och kolla.
Man kan aldrig vara för säker! |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 11:32:37
|
Jag håller med Rydberg! Det kan vara en kondensator som gått sönder. Om inte garantin gäller när en av komponenterna gått sönder pga att man skruvat bort locket så är det ju väldigt konstigt. I värsta fall så kan du ju lägga 2 minuter på att ringa upp återförsäljaren först och se så att det är ok. |
|
|
audiogear
Member
329 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 12:25:42
|
Självklart ska garantin gälla även om du skruvat bort locket utan att röra innandömet. Själv har jag öppnat alla förstärkare jag ägt av ren nyfikenhet. Jag har även reparerat de flesta av dem på garantin utan problem. Skulle det vara några problem så tycker jag att Rydbergs föreslagna bemötande vore högst lämpligt att ta till. |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 14:04:17
|
Kan du inte lysa ner i den och se vad som hänt? Då är den här garantidiskussionen enbart akademisk. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 14:42:01
|
Vem kan kolla om man har öppnat sin apparat? I min TLC-1 ska man enl manualen öppna försteget och koppla om man vill ändra vissa options, likaså på slutstegen om man vill ändra mellan balanserade och oballade ingångar. Det är små jumpers som skall flyttas på krestkortet för att konfigurera vissa egenskaper, hur gör man det utan att garantin rycker, det måste vara olika på olika märken. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 15:36:09
|
Jag skulle inte öppna den. Det räcker att försäljaren, på stället där du köpte den, har en dålig dag, och nekar dig garanti.
Enklast är väl att kolla i manualen, om det står om du får öppna eller ej. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
har-man
Member
148 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 17:00:14
|
ska lämna in den imorgon så får vi se vad dom säjer.
|
/aLEX
|
|
|
|
Topic |
|