HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Långa signal- eller högtalarkablar ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:54:56  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag håller på att uppgradera min anläggning. Det ska till slut bli en kombinerad hembio/stereo anläggning. Jag vet att hembio inte hör hemma här, men frågar ändå. Undringarna jag har gäller mer grunläggande ljudet i anläggningen.

Min utrustning idag är som signalkällor; DVD:H/K DVD 25, skivspelare:Linn Sondek LP12. Försteg; Rotel RSP-1066 (bioprocessor). Slutsteg; Proton 520, det ska bytas till något 5-kanaligt.
Högtalare; Canton S8DC. Högtalarkablar; Supra Ply 3.4 (ca 11 meter långa).
Nu till frågorna jag hoppas ni i forumet kan ge svar på.

När jag ska köpa nytt slutsteg så undrar jag om det finns någon vinst i att ha ett 3-kanaligt för front och center högtalarna (med långa signalkablar och korta högtalarkablar) Och ett 2-kanaligt till bakre högtalarna ? Eller ska jag satsa på ett 5-kanaligt slutsteg (då med befintligt långa högtalarkablar) ?

Apparat delarna är placerade så att det behövs ca 11 meter kabel till front och center högtalarna, medan till bak högtalarna är det ca 3 meter.

Vilken typ av kabel (högtalar eller signal) behöver/ska vara kortast för att få minst förlust av välljud ?

Jag vore mycket tacksam för ideer angående dessa problem/frågor.

Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:06:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mest praktiskt är ett femkanaligt slutsteg. Kör du bara med tillräcklig area på högtalarkablaget så är det inget större "välljudsproblem". Betydligt viktigare är att du väljer slutsteg som låter bra*.

Jag kör själv med ca 10 meter högtalakabel till respektive högtalare. Jag tycker att "praktiskheten" att ha anläggningen på ett ställe klart överväger den oro för dåligt ljud som du har. Man ska inte vara orolig för att det kanske låter dåligt, då tror man ju plötsligt ATT det låter sämre. Om du inte är orolig så kommer du istället tycka att det låter bra!


* Kanske ett Rotel RB-1095?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:31:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
finns någon vinst i att ha ett 3-kanaligt för front och center högtalarna (med långa signalkablar och korta högtalarkablar) Och ett 2-kanaligt till bakre högtalarna ? Eller ska jag satsa på ett 5-kanaligt slutsteg (då med befintligt långa högtalarkablar) ?

Tycker snarare att du borde göra tvärtom. Dvs attanvända ett stereosteg till front och låta den 3 kanliga hantera surround och center.

Det här av den anledningen att det är oftast bättre nätdelar i stereoeffektförstärkare.Vilket ju egenligen även är svaret på vilken kombination som funkar bäst ett 5-kanligt eller ett stereo och ett 3 kanligt.

Jag använder den kombinationen och det låter bättre.Inte minst eftersom det krävs små effekter för surround och center. mvh Kristofer
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2003/10/22 :  18:49:04  Show Profile Send mantra a Private Message
>Tycker snarare att du borde göra tvärtom. Dvs attanvända ett >stereosteg till front och låta den 3 kanliga hantera surround och >center.
>
>Det här av den anledningen att det är oftast bättre nätdelar i >stereoeffektförstärkare.Vilket ju egenligen även är svaret på vilken >kombination som funkar bäst ett 5-kanligt eller ett stereo och ett 3 >kanligt.

>Jag använder den kombinationen och det låter bättre.Inte minst >eftersom det krävs små effekter för surround och center. mvh >Kristofer

Visste inte att det fanns sådana lösningar. Vilka företag erbjuder sådant "3+2"? Behöver man då någon slags ljud-processor också eller sköter 3kanalaren allt med kopplingar inställningar av ljud mm till
hemmabion?
/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/22 :  19:17:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Vilka företag erbjuder sådant "3+2"? Behöver man då någon slags ljud-processor också eller sköter 3kanalaren allt med kopplingar inställningar av ljud mm till
hemmabion?



PRIMARE erbjuder en sådan lösning.
Dom har ett 3-kanals slutsteg i sitt sortiment, samt ett 2-kanalsslutsteg, fast det är å andra sidan inget originellt.

Vad man behöver förutom slutstegen är ju såklart ett försteg med inbyggd processor. eller en receiver med pre-oututgångar! (det billigare alternativet oftast!)
mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/10/22 19:18:04
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:37:05  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Köp 5 Vincent minimonoblock! Då får du superkorta högtaklarkablar till alla högtalre
annars skall du helt klart köpa ett 2 kanals stereosteg till framhögtalarna som sades ovan.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/23 :  15:01:44  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Många olika ideer. Tack för dem. Kom gärna med fler ideer.

Till Knoppen: RMB-1095 kanske är i största laget för mig. Men vad tror du om Rotel´s RMB-1075 kan det räcka ?


Till Matrixen: Vincent monoblock. Hur ligger de i nivå i jämförelse med Rotel RMB-1075 eller liknande ? Blir ljudförbättringen så stor?


Har ni några förslag på passande slutsteg ?

Jag lyssnar mcyket med låg volym och undrar om det finns något slutsteg som gör att ljudet släpper från högtalarna även vid låga volymer.

Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/23 :  15:11:17  Show Profile Send UFFE T a Private Message

Om jag använder ett 2-kanaligt slutsteg till frontarna och ett 3-kanaligt till center och bakkanalerna. Kan inte ljudkaraktären bli olika på front och center? De är ju de viktigaste tre högtalarna.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/23 :  20:52:19  Show Profile Send gcs a Private Message
"Om jag använder ett 2-kanaligt slutsteg till frontarna och ett 3-kanaligt till center och bakkanalerna. Kan inte ljudkaraktären bli olika på front och center? De är ju de viktigaste tre högtalarna."

Det har ingen som hellst bettydelse med den lilla eventuella skillnaden. Det beror på att när du tittar på film så är det bara dialogerna som ligger i mittkanalen och dialogerna är ju ändå frekvensbegänsade. Men du jag ska säga som det är...det är bättre om du har långa signalkablar i stället för långa högtalar-
kablar dessutom blir det billigare för dig. Du ska nog ha trekanals-slutsteget till frontarna och stereo slutsteget till bakkanalerna.
Jag antar att du har en subbas...dela då vid 100Hz och se till att du valt högtalar storlek small i AV förstärkarens meny. Har du gjort det så bör du inte få något problem med att nätdelen i front slutsteget inte orkar driva högtalarna som man har snackat om i några trådar på forumet.

gcs

Edited by - gcs on 2003/10/23 20:54:48
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:02:24  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har inte lyssant på någon av dem. Båda får väl bra kritik så vitt jag vet. Däremot är Vincent 996(kan va fel siffra..) de enda hifi monoblock jag känner till som man får 5 för runt 15000. La in det mest på skoj, men faktum är att skall du ha fina o långa kablar till 5 högtalare med ett eller 2 flerkanalssteg, så är det inte så mycket billigare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:15:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Matrixen: Det blir nog mycket billigare med några justa linjekablar av gott märke ex Gotham eller liknande. Duger dom i studio som mikrofonkablar så lär dom nog duga hemma som linjekablar. När det gäller hembio så är det inte heller så jävla noga..speciellt eftersom man saknar referencer.

gcs
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/24 :  08:12:19  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Det är ju fantastiskt vilken respons och kunnighet det finns bland er i forumet. Tack.
Men jag är ändå inte riktigt övertygad i vilken riktning jag ska gå.
Så fortsatt hjälp behövs.

För att tydliggöra mitt "behov". Musikljudet, i 2-kanal, är min högsta prioritering. Bioljudet kommer i andra hand.

Ytterligare följdfråga. Om jag väljer mellan
5 st. tex. Vincent 996 med korta högtalar kablar och långa signal dito.
Eller
1 st. 5-kanaligt tex. Rotel 1075 el. 1095. Med långa högtalarkablar och korta signal kablar.

Vilken variant bör ge bäst musik ljud ?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/24 :  08:14:32  Show Profile Send UFFE T a Private Message
gcs: Gotham signalkablar. Var finns de att köpa? Finns de att titta på i någon hemsida?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/25 :  20:26:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att Gotham säljs av TTS eller Polteknik. Sedan den andra frågan om vad man ska välja. Jag vet ingenting om nämnda slutsteg
man jag skulle definitivt välja monoblock eftersom man kan placera dessa nära resp. högtalare med korta effektkablar till d:o.

gcs

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/29 :  12:03:01  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag skulle vilja ha samma förstärkare till center som till framhögtalare.
En vettig center spelar iaf ner till 50Hz och har man ett futtigt steg och en center som kanppt täcker röstomfånget så omvandlas snabbt Arnolds HD till en moppe när han kommer in i centerkanalen för att sen övergå till en HD när han drar vidare västerut
Edit: Moppe med lite djupskak ifall man har en sub som tar vid runt 50Hz
Go to Top of Page

HåkanC
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:21:15  Show Profile Send HåkanC a Private Message

Gotham-kabel är bra

Jag har de senaste åren fört med långa signalkablar (~7m) mellan försteg och slutsteg.
Jag kör med 2 * Gotham GAC-2 köpt på Elfa, http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/181657.htm
Att det blev långa signalkablar istf högtalar-, beror på att sladdarna måste dras via en dörröppning.

När jag skaffade HiFiVideo så blev det en Gotham GAC-4.

När jag förra året flyttade och dessutom skaffade 'ProLogic-burk' och DVD så blev det både nya sladdar och kontakter.
Sladdarna är, naturligtvis, Gotham, men digitalljudet från DVDn kopplas via en GAC-2 http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/181759.htm

Jag ljusterade längderna på de kablar jag redan hade och bytte kontakterna, åtminstone de flesta, till låsbara från Biltema! http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=39276
Nu går väl många i taket, men jag tycker att de fungerar bra.

Jag hade först tänkt byta till låsbara hanar och honor, men Biltema-kontakterna har inte gett mig några som helst problem.
Det låter bättre nu också, men det beror på rummet.

När jag kör i HemmaBioMode kopplar jag ProLogic-receiverns PreOut för fronterna till mitt 'gamla' slutsteg/högtalare och bara surroundhögtalarna kopplas direkt till ProLogic-receivern.
Jag kör utan center, pga mina framhögtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000