HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik åtgärder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:53:37  Show Profile Send David A a Private Message
Var går egentligen gränsen för hur pass mycket man bör dämpa lyssningsrummet?
Håller på att planera inköp inför renoveringen av min gillestuga som kommer att fungera som lyssningsrum i fortsättningen.
Ska man sätta akustikplattor i taket även om golvet och väggarna inte kommer att bli lika absorberande? Isåfall, vilket fabrikat är bra och ser respektabelt ut?
Har även funderat på träpanel på väggarna med spalter emellan, ungefär som Neriks har utformat sitt rum.
Detta + absorbenter i taket + eventuellt heltäckningsmatta, borde bli i det närmaste heldött! Är det för mycket åtgärder? Eller räcker det med bara akustikplattor i taket??

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/27 :  20:33:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
http://www.rivesaudio.com/

Här är en länk med en del programvara för beräkningar samt equaliser. Jag har använt programmet Cara för beräkningar och tycker att det är användbart t.ex. för efterklangstid (frekvensberoende). Man kan experimentera med att lägga in olika storlekar och sorter av material. Det kräver dock en del tid eftersom man måste lägga in hela rummet i CAD-programmet, och lära sig det. Cara är enklast att köpa direkt från www.cara.de.
Cara säljer också en mätare för frekvenskurva och efterklangstid vilket bör vara ännu bättre än beräkningar. Samt sedan nyligen basabsorbenter.
Sedan har vi ju det ofta rekommenderade Svanå miljöakustik.



Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/10/27 :  20:33:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Heldött låter jobbigt!!!!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/27 :  20:56:32  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jaså?

EDIT
Varför? Heldött borde i princip innebära utomhus o på vilket sätt är det jobbigt?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/10/27 20:57:58
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:04:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag tänkte mer på överdämpat

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:28:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vad innebär det?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/27 :  22:03:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om JAG skulle bygga ett rum idag så skulle jag dämpa ena kortväggen kraftigt + samma hörn där ett par stora basabsorbenter skall vara. Taket skulle jag blanda dämpning med vanligt tak och så mycket diffursion på bakväggen som möjligt. Bokhyllor med en massa prylar är en bra diffusor.

Basabsorbenterna skulle vara 45 grader ställda väggskivor av mineralull i dubbla lager från golv till tak, klädda med tyg.

Tag mycket lärdom av Neriks rum, det finns massor av bra tips där.

Hårda golv (för det är lättare att tvätta) med mattor.

Det är svårt att dämpa för mycket.

Bara mitt tips alltså.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/27 :  22:06:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Om man anv tradiotionella golvare så krävs det ganska fejta akustiska åtgärder om man vill få det rätt.

EDIT
Iiik, om basen ska stämma då...

EDIT #2
Om man inte har flyt.. har man inte guld-öron så kan man bara mäta för att vara på säkra sidan.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/10/27 22:08:31
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/10/28 :  18:24:03  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Håller med Micke Y: Räkna/mät vid vilka frekvenser ditt rums egenmoder är och dimensionera basabsorbenter där efter. Komplettera med bredbandsabsorbenter i högtalarhalvan av rummet, diffusera bakre halvan och taket (har inte provat att dämpa taket men det kan tydligen bli ganska konstigt om man gör det, då vi är så vana med reflexer ifrån taket).

Mvh Magnus
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/10/28 :  18:28:50  Show Profile Send jonsson a Private Message
HELDÖTT: ~anekoisk kammare???
uppfattas väl av många som en ganska obehaglig känsla med sådana rum??

kanske inte så käckt om man planerat att kanske ha nån annan där ibland.. å andra sidan är det ingen som går å petar på prylarna i onödan...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/28 :  18:45:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sätt in diffusorer i taket, annars låter Magnus Ls förslag vettigt(nästan identiskt med mitt rum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20471
eller min tråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13197



Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/28 :  18:52:28  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tillägg: Det är svårt att dämpa basområdet för mycket, övre registren kan vara känsligt. Det som man vill uppnå förutom en rak frekvensgång med så få noder som möjligt är så lite efterklang som möjligt.
Rummet får en mycket behaglig akustik där det går lätt att prata med mycket låg stämma, ljudet blir mycket klarare och renare, inte att förvecklas med ett öveerdämpat rum i diskantområdet, som ger en klaustrofobisk och tryckande känsla, lite som att det slår lock för öronen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000