Author |
Topic  |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 19:53:37
|
Var går egentligen gränsen för hur pass mycket man bör dämpa lyssningsrummet? Håller på att planera inköp inför renoveringen av min gillestuga som kommer att fungera som lyssningsrum i fortsättningen. Ska man sätta akustikplattor i taket även om golvet och väggarna inte kommer att bli lika absorberande? Isåfall, vilket fabrikat är bra och ser respektabelt ut? Har även funderat på träpanel på väggarna med spalter emellan, ungefär som Neriks har utformat sitt rum. Detta + absorbenter i taket + eventuellt heltäckningsmatta, borde bli i det närmaste heldött! Är det för mycket åtgärder? Eller räcker det med bara akustikplattor i taket?? |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 20:33:17
|
http://www.rivesaudio.com/
Här är en länk med en del programvara för beräkningar samt equaliser. Jag har använt programmet Cara för beräkningar och tycker att det är användbart t.ex. för efterklangstid (frekvensberoende). Man kan experimentera med att lägga in olika storlekar och sorter av material. Det kräver dock en del tid eftersom man måste lägga in hela rummet i CAD-programmet, och lära sig det. Cara är enklast att köpa direkt från www.cara.de. Cara säljer också en mätare för frekvenskurva och efterklangstid vilket bör vara ännu bättre än beräkningar. Samt sedan nyligen basabsorbenter. Sedan har vi ju det ofta rekommenderade Svanå miljöakustik.
|
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 20:33:30
|
Heldött låter jobbigt!!!!!! |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 20:56:32
|
Jaså?
EDIT Varför? Heldött borde i princip innebära utomhus o på vilket sätt är det jobbigt? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/10/27 20:57:58 |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 21:04:46
|
Jag tänkte mer på överdämpat |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 21:28:31
|
Vad innebär det? |
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 22:03:22
|
Om JAG skulle bygga ett rum idag så skulle jag dämpa ena kortväggen kraftigt + samma hörn där ett par stora basabsorbenter skall vara. Taket skulle jag blanda dämpning med vanligt tak och så mycket diffursion på bakväggen som möjligt. Bokhyllor med en massa prylar är en bra diffusor.
Basabsorbenterna skulle vara 45 grader ställda väggskivor av mineralull i dubbla lager från golv till tak, klädda med tyg.
Tag mycket lärdom av Neriks rum, det finns massor av bra tips där.
Hårda golv (för det är lättare att tvätta) med mattor.
Det är svårt att dämpa för mycket.
Bara mitt tips alltså.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 22:06:22
|
Om man anv tradiotionella golvare så krävs det ganska fejta akustiska åtgärder om man vill få det rätt.
EDIT Iiik, om basen ska stämma då... 
EDIT #2 Om man inte har flyt.. har man inte guld-öron så kan man bara mäta för att vara på säkra sidan.   |
|
Edited by - henricsson on 2003/10/27 22:08:31 |
 |
|
Magnus L
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 18:24:03
|
Håller med Micke Y: Räkna/mät vid vilka frekvenser ditt rums egenmoder är och dimensionera basabsorbenter där efter. Komplettera med bredbandsabsorbenter i högtalarhalvan av rummet, diffusera bakre halvan och taket (har inte provat att dämpa taket men det kan tydligen bli ganska konstigt om man gör det, då vi är så vana med reflexer ifrån taket).
Mvh Magnus
|
 |
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 18:28:50
|
HELDÖTT: ~anekoisk kammare??? uppfattas väl av många som en ganska obehaglig känsla med sådana rum??
kanske inte så käckt om man planerat att kanske ha nån annan där ibland.. å andra sidan är det ingen som går å petar på prylarna i onödan...
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 18:52:28
|
Tillägg: Det är svårt att dämpa basområdet för mycket, övre registren kan vara känsligt. Det som man vill uppnå förutom en rak frekvensgång med så få noder som möjligt är så lite efterklang som möjligt. Rummet får en mycket behaglig akustik där det går lätt att prata med mycket låg stämma, ljudet blir mycket klarare och renare, inte att förvecklas med ett öveerdämpat rum i diskantområdet, som ger en klaustrofobisk och tryckande känsla, lite som att det slår lock för öronen. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
|
Topic  |
|