HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nackdelar med att vara nöjd!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/27 :  01:18:32  Show Profile Send Amund a Private Message
Är det fler än mig som upplever en del nackdelar med att vara nöjd med sin anläggning!?
Jag menar... helt nöjd blir man väl aldrig, mycket vill ha mer . Men ändå.

Jag har nu det tråkiga problemet med att nu när jag skaffat nya högtalare som jag absolut älskar så kan jag nästan inte slappna av å lyssna på musiken längre!?
Jag tycker att det mesta ur skivsamlingen låter så bra så jag måste hela tiden byta skiva å lyssna på den här å den här, osv.
Det var nästan enklare när man inte var lika kräsen...

Finns det ingen riktigt bra cd som tar 2000 skivor.

Var bara tvungen å spy lite galla! Nu känns det mycket bättre

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/27 :  01:22:42  Show Profile Send Joe a Private Message
Förstår dig Armund

Själv är jag inte "klar" med min uppgradering men låter alltid själva musiklyssnadet gå i första hand. Försöker iaf tänka som så att jag skaffar en för mig bra annläggning så att jag kan njuta av musiken.... men det är inte alltid lätt att undvika att analysera detaljer

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/27 :  01:39:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Var det någon som nämde ordet lyxproblem?

Bravo
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/10/27 :  01:41:50  Show Profile Send geten a Private Message
Förstår dig med, har också precis köpt nya högtalare och är nöjdare än på länge! Men man saknar det som är när man söker nytt, letandet och lyssnandet på nya produkter.
Fast till stor del tycker jag det är skönt också! Att känna sig nöjd och verkligen kunna slappna av till en bra skiva och det låter bättre än nånsin

Tror inte det är något jag planerar att uppgradera nu på ett tag.... förutom möjligen ett nytt rack till apparaterna... lite mer effekt hade iofs inte skadat heller, och kanske lyssna på lite andra cd-spelare

// Johan
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/27 :  01:52:31  Show Profile Send Amund a Private Message
Bravo:

Som jag skrev så blir man ju aldrig riktigt nöjd... Men det är sååå irriterande!
Och det är klart att jag undviker ju faktiskt att lyssna på system som jag tror/vet låter bra

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2003/10/27 01:52:57
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/27 :  02:14:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nja, tycker inte att ständigt byta skiva är ett tecken på att man är nöjd. I mitt fall så kan det handla om att jag håller på att testa en ny komponent, som jag kanske i och för sig tycket låter jättebra, men måste frenetiskt köra en massa spår på olika skivor för att kolla om det håller hela vägen igenom. Eller så är det en form av sensationssökande där man jagar nya eller större kickar.
Nöjd: det är när jag inte kan trycka på stoppknappen fast meningen vara att bara höra ett visst spår utan kör skivan till slutet. Samt kommer på att jag måste höra alla spåren innan det jag började med. Och kanske hela skivan en gång till.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/27 :  03:08:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den känslan känner jag igen "Anders47", den är mycket speciell, att kunna flyta in i musiken och glömma tiden.
Det händer ibland när allt stämmer, små guldkorn som man lever länge på.

Bravo
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/27 :  06:11:41  Show Profile Send stargazer a Private Message
Nackdelar med att vara nöjd?

Jo, utgiftskontot för skivinköp ökar *drastiskt*

/ Stargazer, börjar vara rätt så nöjd för tillfället så ovanstående krisscenario har redan drabbat mig
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/27 :  08:10:17  Show Profile Send Margaux a Private Message
Känner igen det där problemet att man lyssanr på utrustningen istället för musiken. Skivorna åker in och ut...

Mitt bästa tips är att läsa en bok/tidning eller jobba med datorn medans man lyssnar. Vips så lyssnar man på musiken istället. Faktum är att vissa skivor som jag först inte "orkat" lyssna på jag funnit på detta sätt.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:17:07  Show Profile Send svejk a Private Message
Letar jag fel hittar jag ingenting annat än fel. Minns en artikel om en gammal farbror, han högtalare var spräckta och det hördes nästan inte vad som spelades. Gubben sa "Jag är nöjd jag vet hur det låter, det spelar underbart i mitt huvud "


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:19:08  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Är det fler än mig som upplever en del nackdelar med att vara nöjd med sin anläggning!?


Är detta ett I-lands problem

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:58:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du tror att du kommer att sitta nöjd för all framtid. Glöm det. Så här är det:
När man köpt en ny högtalare hör man genast alla förbättringar och allt låter underbart.
Snart kommer misstanken att det trots allt inte kan vara så underbart eftersom det strider mot naturlagarna.
Några fel måste det väl finnas ändå.
Då kommer man in i fasen då man slutar njuta av musik och börjar leta fel.
Man hittar fel!
Efter ett tag så börjar felen bli allt mer irriterande, dom förstoras upp eftersom man bara sitter och lyssnar efter felen. Förbättringarna har man vid det här laget glömt bort.
Nu är man inne i fasen där man bara hör felen och allt låter skit.
Dags alltså att byta högtalare igen. Eller skaffa sig en bra psykolog. Jag vet inte vad som blir minst kostsamt.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/27 :  10:37:12  Show Profile Send Amund a Private Message
Bra att jag inte är ensam!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/10/27 :  18:44:48  Show Profile Send geldis a Private Message
Man vet att man är nöjd när man slutar besöka detta forum. :-). Måtte detta aldrig ske..
mvh

geldis
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:15:16  Show Profile Send pak a Private Message
jag lider också av denna sjukan.
nu har jag bytt ut i stort sett hela anläggningen i sommar.den förra var ju bara sååå bra för ett år sen.nu tror jag att jag är nöjd i förhållande till vad jag kan betala.men! när man nu ska lyssna på musik så sitter man där och byter, låt för låt-utan att lyssna på musiken.man lyssnar på ljudet i stället och stör sig på att rummet inte är skräddarsytt till detta ändamål mm mm.varför kan man inte vara nöjd med det man har,ta det för vad det är och njuta istället för att hela tiden gräva efter nya fel som man bara MÅSTE åtgärda på nåt sätt.
men å andra sidan så tycker jag att tiden innan,när man åker runt och provlyssnar och dreglar på nya saker är den roligaste+kicken av att få dra hem och testa nån ny pryl.drömmen om nåt nytt ouppnåligt projekt är nog det som får en att sträva vidare-det är nästan roligare än att ha grejerna.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Varanus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:54:48  Show Profile  Visit Varanus's Homepage Send Varanus a Private Message
Nöjd och nöjd... Detta tillstånd varar tyvärr ej för evigt! Snart kommer suget efter att testa något nytt och vipps så börjar man snatta från ungarna veckopeng ingen;-)
Det är som sagt mycket skoj när folk är nöjda men ofta blir man lurad av att det bara är en förändring, efter någon vecka vill man bara har något annat.
Något som jag alltid kommer att uppskatta är när man hör budgetprylar som låter anständigt (för pengarna!). Men med dessa blir man ju aldrig nöjd, eller...

Dä ä kul mä hajfi!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/27 :  20:29:56  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Är det någon mer än jag som börjat bojkotta mp3 musik när man börjar få en fin hifi-anläggning?

Jag skulle aldrig mer kunna tänka mig att sätta på en bränd mp3 skiva från nätet längre... o ska man göra det så tycker jag man ska göra det för att se om man gillar musiken o gör man det så ska man KÖPA skivan!

Är man nöjd med sin hifi-anläggning ska man inte vara nöjd med mp3 skivor enligt vad jag tycker

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/27 :  23:46:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är man nöjd med sin anläggning blir man så här av dåliga skivor och tycker att dessa är , däremot så upptäcker man samtidigt att många skivor haft dålda kvaliteter som nu har möjlighet att komma fram . Lyckligtvis brukar de srnare vara fler än de förra .

Bravo
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/28 :  16:42:02  Show Profile Send pak a Private Message
men några mp3 som är bra gjorda funkar över min förväntan hur som helst.
trodde jag aldrig innan jag provade.men orginal föredras i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:35:34  Show Profile Send jari a Private Message
/Stargazer,
Har aldrig köpt så mkt skivor som nu,så nöjd måste jag vara,
Steve Forbett inhandlades idag.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000