Author |
Topic  |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2003/10/26 : 16:12:32
|
Placering av högtalare med luft bakom väggen stämmer utmärkt med mina. De ska en bra bit ut i rummet för att basen inte ska bli brummlig. Jag såg på en byggmarknad "ljudisoleringsplattor" som verkade bra. Mått c:a 150cm hög, 75cm bred och c:a 10cm djup. Jag funderade på att köpa två sådana här och dra på ett snyggt tyg samt göra en snygg ram. Sätta dessa fast i väggen bakom högtalarna. Frågan är då: borde jag inte kunna ha högtalarna närmre vägg då för att bebehålla gott ljud? Eller är det "luften" som är viktigare än materialet ljudvågorna studsar mot? |
Artphotography |
Edited by - Burmäster on 2003/10/26 17:15:46 |
|
jos
Member

815 Posts |
Posted - 2003/10/26 : 16:58:56
|
Ingen som vet? Går i samma tankar.. |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/10/26 : 22:55:42
|
Nä, jag tror inte de kommer närmare väggen. Vad som sker är att du får djupare och renare bas. Absorbenterna skall stå vridna 45 grader inne i hörnet om det går. Glöm inte ett par för första reflexen också.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 08:09:32
|
Dom gör tyvärr inte så stor nytta i basen, det vill jag nog påstå även om jag inte testat hörnalternativet. Det krävs tjockare material eller utformning typ tubetraps. I princip har du rätt Dan, det är dom tidiga reflexerna från väggen bakom högtalarna som plattar till ljudbilden, och tar du bort dom med dämpmaterial så får du inte dom problemen. Men testa innan du lägger ned massa arbete. Placerar du högtalarna närmare vägg får du en basförstärkning, samtidigt som dämpbafflarna inte dämpar i basen, men däremot i mellanregister och diskant. Det kan alltså ge en stor klangförändring.
|
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 09:30:20
|
OK, intressant, tack för lite förklaringar... |
Artphotography |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 19:24:49
|
vad kostar dessa plattor? och vad heter dom??eller var finns dom. är också inne på nåt liknande projekt. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 22:09:38
|
Berätta lite om dessa plattor, är de tätt packade eller lösa luftiga? Täta nästan hårda kan dämpa bas bra och lösa endast mellan+diskant.
Mitt tips gällde hårda plattor typ väggplattor av mineralull/glasull.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 08:04:19
|
Det hade jag ingen aning om Micke. Jag trodde narurlagarna satte stopp för bra dämpning i basen med tunna väggplattor p.g.a. tjocklek kontra våglängder och sån´t trams. Får undersöka detta närmare. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 12:58:38
|
De plattorna jag såg på lokala byggmarknaden här i Spanien har jag faktiskt inte sett i Sverige. De heter "ljudisoleringsplattor" och är tänkte att ljudisolera lägenheter alltså. Ser ut att vara skummgummi som är sliten i miljoner bitar och sedan ihop-pressade (ett enda virrvarr av olikfärgade skummgummibitar) till plattor c:a 150x75x10cm. Väger ganska mycket. Finns en tunnare variant också, c:a 6-7cm, kanske räcker... |
Artphotography |
 |
|
Saim
Member

464 Posts |
|
MaxSchreck
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 18:58:02
|
Om man gör en ram runt den större modellen av skivan från Biltema i föregående reply, kommer den att dämpa "bra" då? Dvs. dämpa ned ett rum som mitt vardagsrum som har ett elakt eko. trots möblemang och tjock matta. |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 19:49:55
|
Företaget ISOVER har en mycket bra dämpskiva som heter markskiva och består av hårt packad mineralull (artikelnummer är lite svårt att hitta)som 60x120 cm och ganska tung. Den är billig och en mycket effektiv dämpare om den placeras en liten bit ifrån väggen/tak (mellan diskant) eller två tjocka vridna 45 grader i hörn (bas).
Andra alternativ fungerar säkert men är ofta betydligt dyrare.
Micke |
 |
|
|
Topic  |
|