HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 placering med absorbenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/26 :  16:12:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Placering av högtalare med luft bakom väggen stämmer utmärkt med mina. De ska en bra bit ut i rummet för att basen inte ska bli brummlig. Jag såg på en byggmarknad "ljudisoleringsplattor" som verkade bra. Mått c:a 150cm hög, 75cm bred och c:a 10cm djup. Jag funderade på att köpa två sådana här och dra på ett snyggt tyg samt göra en snygg ram. Sätta dessa fast i väggen bakom högtalarna. Frågan är då: borde jag inte kunna ha högtalarna närmre vägg då för att bebehålla gott ljud? Eller är det "luften" som är viktigare än materialet ljudvågorna studsar mot?

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2003/10/26 17:15:46

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/10/26 :  16:58:56  Show Profile Send jos a Private Message
Ingen som vet? Går i samma tankar..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/26 :  22:55:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, jag tror inte de kommer närmare väggen. Vad som sker är att du får djupare och renare bas. Absorbenterna skall stå vridna 45 grader inne i hörnet om det går. Glöm inte ett par för första reflexen också.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/27 :  08:09:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom gör tyvärr inte så stor nytta i basen, det vill jag nog påstå även om jag inte testat hörnalternativet.
Det krävs tjockare material eller utformning typ tubetraps.
I princip har du rätt Dan, det är dom tidiga reflexerna från väggen bakom högtalarna som plattar till ljudbilden, och tar du bort dom med dämpmaterial så får du inte dom problemen.
Men testa innan du lägger ned massa arbete.
Placerar du högtalarna närmare vägg får du en basförstärkning, samtidigt som dämpbafflarna inte dämpar i basen, men däremot i mellanregister och diskant. Det kan alltså ge en stor klangförändring.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:30:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
OK, intressant, tack för lite förklaringar...

Artphotography
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:24:49  Show Profile Send pak a Private Message
vad kostar dessa plattor?
och vad heter dom??eller var finns dom.
är också inne på nåt liknande projekt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/27 :  22:09:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Berätta lite om dessa plattor, är de tätt packade eller lösa luftiga? Täta nästan hårda kan dämpa bas bra och lösa endast mellan+diskant.

Mitt tips gällde hårda plattor typ väggplattor av mineralull/glasull.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/28 :  08:04:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det hade jag ingen aning om Micke. Jag trodde narurlagarna satte stopp för bra dämpning i basen med tunna väggplattor p.g.a. tjocklek kontra våglängder och sån´t trams. Får undersöka detta närmare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/28 :  12:58:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
De plattorna jag såg på lokala byggmarknaden här i Spanien har jag faktiskt inte sett i Sverige. De heter "ljudisoleringsplattor" och är tänkte att ljudisolera lägenheter alltså. Ser ut att vara skummgummi som är sliten i miljoner bitar och sedan ihop-pressade (ett enda virrvarr av olikfärgade skummgummibitar) till plattor c:a 150x75x10cm. Väger ganska mycket. Finns en tunnare variant också, c:a 6-7cm, kanske räcker...

Artphotography
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/10/28 :  13:32:41  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Är det kanske någonting liknande:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemId=20053

Fast utan aluminiumfolien, som är till för att hålla borta väta och smuts...
Go to Top of Page

MaxSchreck
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/10/28 :  18:58:02  Show Profile Send MaxSchreck a Private Message
Om man gör en ram runt den större modellen av skivan från Biltema i föregående reply, kommer den att dämpa "bra" då? Dvs. dämpa ned ett rum som mitt vardagsrum som har ett elakt eko. trots möblemang och tjock matta.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/10/28 :  19:49:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Företaget ISOVER har en mycket bra dämpskiva som heter markskiva och består av hårt packad mineralull (artikelnummer är lite svårt att hitta)som 60x120 cm och ganska tung. Den är billig och en mycket effektiv dämpare om den placeras en liten bit ifrån väggen/tak (mellan diskant) eller två tjocka vridna 45 grader i hörn (bas).

Andra alternativ fungerar säkert men är ofta betydligt dyrare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000