HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub+Stativare vs. Golvare - för/nackdelar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/26 :  02:49:42  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hej alla hifidårar!

Om man läser runt lite här på forumet och för all del pratar med en del folk utanför datorn också så har jag fått den här bilden:

Lite "billigare" högtalare - stativare låter bättre
För att få en "bra" golvar måste man lägga ut en hel del pengar. Hur mycket är ju upp till var och en att bedömma som vanligt...

Just nu sitter jag och spelar på ett par mindre stativare med ett 5-tums mellanregister/baselement i varje låda. Jag är nöjd med ljudet men känner att det känns lite "tomt" i botten på vissa låtar. Exempelvis Norah Jones låter kanon tycker jag men när Dire Straits eller Metallica rullar så känns det ibland lite tunt i botten, saknas lite muller och tyngd känns det som.

De alternativ jag har nu är då att antingen skaffa någon form av sub eller att byta ut dem mot ett par golvare av något slag. Jag tänkte undvika att få massor av förslag på högtalare men skulle vilja höra vad det finns för för och nackdelar med alternativet man väljer. Hur skulle du välja och framförallt varför? Skulle du tänka olika beroende på budget, när är det ena bättre än det andra?

Påverkas vad som förmodligen passar bättre av rummets storlek, min budget, eller av om jag ska använda systemet även till film eller ej, eller andra faktorer? Blev en hel avhandling av den här frågan men men..

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/10/26 02:51:15

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  08:03:56  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej Sony,
Jag har lite av samma funderingar som dig. Nyss hemkommen från Mässan i Malmö har jag blivit övertygad: Det blir nog ett par nya uppgraderade stativare samt en Rel Quake subbas (6000:-). Subban demades med ett par ALR Jordan golvare för 70.000:- och basen gick betydligt djupare från den.
Sen är ju naturligtvis frågan vad du använder för stativare idag samt hur ser ditt lyssningsrum ut? Fördelen som jag ser det med stativare är att ljudet lättare "släpper", dvs högtalarna försvinner lättare ur ljudbilden än motsvarande golvare för samma pengar. Dessutom spelare en bra subbas djupare än många golvare.

(Edit: fixade ett konstigt stavfel...)

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/26 11:30:05
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/26 :  11:58:36  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Som jag bor nu ser det ut ungefär så här, korridor ni vet




Dock så ska ju ett par nya högtalare finnas kvar ett par år (man vet ju aldrig med den här hobbyn men..) till ett vettigt vardagsrum också, som kanske är på 15-25 m2. Eftersom rummet är ganska litet just nu så får man ju vissa problem med låga frekvenser, men det är inte ens säkert att jag bor kvar här när det blir dags för nya högtalare så utgångspunkten är egentligen inte att det ska bli idealiskt för det här rummet utan snarare för "nästa". Mina nuvarande högtalare är Linn Tukan så alternativet är att hitta någon lämplig sub för dem eller att titta på någon golvare, som skulle kunna vara i storlek av B&W cm4:a, de nya 704:a eller liknande storlek. Dessa går ju ned till omkring 40 Hz så det är ingen sub som går till 15 Hz jag tänkt mig.

Har du Stativare+Sub, varför valde du så och omvänt om du har golvare istället, vad avgjorde valet?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/26 :  11:59:26  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
edit: Dubbelklickade på "Post Changes"

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/10/26 12:00:05
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/26 :  13:08:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte någon golvare som går så värst långt under 30Hz med nivå. Trots att jag har ett stort JBL system med deras bästa 15":are
+ slavbas och ett mycket maffigt ljud...trots det så behövs en subbas. Jag har själv provat och funnit att det vore bra. Jag har ännu inte skaffat mig en sub som passar men det kommer med tiden.
Jag annser alltså att en subbas alltid behövs i alla system och speciellt om man bara har en stativare det märker man om inte annat om man jämför lyssningen med och utan subar. Det här är naturligtvis min personliga uppfattning och erfarenhet.

gcs
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  13:23:45  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag kör med stativare idag. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20379
Även om de går långt ner i basen för att vara stativare så saknas det något i botten.
Håller med gcs om att de flesta system tjänar på en subbas, även golvare. Rätt justerad kommer den tillföra inte bara bas, utan även mer naturlig återgivning i hela frekvensspektrat samt ökad stereoseparation och närvaro. Mer naturligt helt enkelt.

Om du känner dig nöjd med ljudet i övrigt så kan jag definitivt rekomendera att testa med en sub. Har inte hört Tukan, men Katan låter i mina öron mycket bra. Mina funderingar kretsar kring B&W 705 + Quake eller någon Dynaudiomodell... men jag har en lång lyssningsprocess framför mig .

Edit: Tänk på att justera subben korrekt innan du fattar ett beslut. Det är nog lätt att spela "imponatorbas" i början. Något som blir tröttsamt i längden. Subbens övre delning ska börja ungefär där högtalarna börjar "rulla av" i basen. Du ska egentligen inte höra subben förrän du stänger av dina huvudhögtalare. Placeringen är naturligtvis också viktig, men det finns nog några trådar om detta sedan tidigare.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/10/26 13:28:24
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/26 :  14:26:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Poe: Du menar nog att man ska inte höra subbasen förrän man stänger av den och bara lyssnar på sina vanliga högtalare.

gcs
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  15:01:06  Show Profile Send Poe a Private Message
Det jag menar är att det inte ska låta: "Å jäklar vilken fett basljud...!" (á la raggar-Amazon med dubbla 18") . Alltså ge en mer subtil förbättring.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/26 :  15:46:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det jag tycker att man mister med att använda en subwoofer till stativhögtalare i jämförelse mot golvhögtalare är framförallt mellanregistret. Det blir lätt "häng matta" av det hela. Dvs högtalarna betonar både diskant och basregister på bekostnad av mellanregistret. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  16:01:10  Show Profile Send Poe a Private Message
Det är därför det är så viktigt att justera den rätt. Målet är att få en så jämn frekvenskurva som möjligt över hela registret.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/26 :  16:08:24  Show Profile Send lasselite a Private Message
Givet vis beror det på budget, men jag vill inte vara utan "släppet" man får med stativare. Så för mig är golvare inget alternativ. Däremot skulle jag gärna se ett test med två billiga subbor ;) mot en dyr.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:11:04  Show Profile Send gcs a Private Message
whiskyman: Om det blir hängmatta av ljudet ja då är det fel redan från början på stativaren. Jag antar att om man konstruerar en tvåvägs högtalare så har man om möjligt har en rakfrekvenskurva mellan dom två elementen. Subbasen är ju till för att ta över i basen där stativaren inte hänger med längre eller åtminstone att basen försvagats så pass att subbasen fyller i.

gcs

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:44:25  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Poe, Gcs: Tackar för infallsvinklarna!

Hängmatta i ljudet är väl en risk oavsett om man har stativare eller golvare. Det beror väl på hur frekvenskurvan ser ut i botten, klingar den av jämt efter ex. 70 Hz så borde det ju gå att trimma in en sub ganska bra, men har sjunker den under säg 80Hz och sedan har en stor peak vid 65 så blir det väl svårt att få en jämn och fin frekvenskurva. Bra synpunkt dock! Just nu känns mellanregistrer/diskant något högt i jämförelse med botten och det är det som är tanken, att fylla ut det glappet på något vis. Kanske kan hitta någon frekevenskurva på mina högtalare för att se hur de uppför sig i botten.

Katan är ju efterföljaren till Tukan, så de är ju ganska likartade även om Katan är något bättre. Det känns dock mer som ett steg åt sidan än uppåt att byta till Katan, sparar nog hellre ihop lite mer pengar och tar ett ordentligt kliv uppåt i kvalite.

Poe: Så du funderar på att skaffa en sub, men även att skaffa ett par golvare som ersättare till dina nuvarande. Varför? I och för sig så misstänker jag att 705:ornas övre register är rejält mkt bättre än dina nuvarande, vad ska du börja med att skaffa i så fall? Sub eller nya högtalare?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:45:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Gcs: 15":are och ändå för lite djupbas, det var inte nådigit det! Du har ju en poäng dock i att nästan alla subbar går djupare än alla "normala" golvhögtalare.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:51:54  Show Profile Send Poe a Private Message
705:orna är faktiskt stativare. (Omvänd logik - 703:orna är största golvarna i serien.)
Det blir nog nya stativare först, sedan subban.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:58:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Sony: Ja just det så är det att subbasen går djupare ner än..ja alla golvare. Nu är det lite svårt att mäta på en slavbas men jag skulle nog tro att slaven gör att man når längre ner än normalt.

gcs
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/26 :  18:02:02  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Så noggrant läste jag texten. Det var 704:an som var golv-varianten. Stativarna kostar 13' på hifiklubben verkar det som, ska de vara efterföljare till cdm-serien då eller? Tycker det är lite lustigt att de har cdm1nt för 11', inte mycket till prisskillnad om de ska ha kvar cdm-serien...

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/10/26 18:02:24
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  18:15:25  Show Profile Send Poe a Private Message
CDM-serien kommer vad jag förstår att försvinna helt. Hur som helst, lycka till med högtalaruppgraderingen vad det nu än blir.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/26 :  21:45:05  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Problemet med subb, är att den är svår att placera så att det låter bra(så att den smälter in bra, som någon skrev!). sedan är det ju tyvär så att förstofrämst så måste man ha en riktigt bra subb, som klararav musik!, och dom är ju lätträknade, o dyra.(LINN)
Personligen skulle jag sattsa på ett par golvare, typ Ninka i ditt lilla rum!
-Aktiva så går de mkt djupt(tillräckligt)!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/26 :  22:28:20  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Linns "subbar" är ju inte direkt gratis, Sizmik kostar ju 15' i det billigare utförandet och för de pengarna så får man ju ganska mycket vanlig högtalare istället. Så du tycker att ex. Ninka är ett bättre val, jo vet ju att de går ganska lågt aktivt, förutom att de låter bättre också. Är egentligen för att få lite alternativ till den vägen som jag plitade ner det hära...måste ju finnas någon vettig sub som är lite billigare som ändå passar till "hifi" och inte bara till bio...eller?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/27 :  08:18:28  Show Profile Send bjarne a Private Message
REL Quake har nämnts, Definitive Technology ProSub80 kan också rekommenderas som ett billigt och för pengarna musikaliskt alternativ.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:02:12  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag var också på mässan och hörde demon av REL's Quake. Helt klart ett lyft för ljudet med sub, även i mellanregistret!!

Svårigheten är ju att integrera sub med övriga systemet och SPECIELLT BEROENDE PÅ RUMSAKUSTIKEN under 200 Hz och rummets frekvenssvar.

Flexibiliteten misstänker jag blir större med sub, men därmed inte sagt att det igentligen blir så mycket billigare. Fördelen med sub är ju iofs att man kan uppgradera senare och vardera sub eller högtalare separat. Skall man ha partyeffekt/film så är det ju bara att "höja" suben lite grand...

Ett litet snabbt räkneexempel enligt ovan med tex B&W's 700-serie så är ju mellanskillnaden mellan stativare 705 på 11000 kr och golvaren 704 på 19000 kr hela 8000 kr och det är ju vad många här anser att en bra musik-sub minst kostar... sedan kan man ju kompromissa lite och köpa en sub för betydligt mindre pengar.

Jag är inte så säker på att man sparar pengar på att ha billigare huvudförstärkare då många stativare ändå mår bra av att ha en lika rejäl förstärkare som motsvarande golvare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:14:10  Show Profile Send yak52 a Private Message
Jag kör med en REL Quake till Mosen stativare. Resultatet hos mig blev bättre balans och en större ljudbild, utan att kväva mellanregistret.

Med en sub kan det vara lite som med aircondition i en bil, man drar på för mycket i början. En sub ska inte höras, men märkas när den stängs av. En REL sub är pytteliten men har förvånansvärt stor ork.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/27 :  12:43:31  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
REL gör rätt bra subbar, Men inte så bra att JAG skulle vilja ha dem i ett 2-kanalssystem.
I Luleå på T&T har de ju REL, Linn, sunfire, mm där kan man ju fara o testa.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:04:59  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
T&T skulle ju vara intressant att titta närmare på, Umeå till Luleå är ju en bit men det kommer säkert någon anledning att åka upp dit. REL har ju nästan bara positiva omnämnanden här så de skulle vara intressanta att kika närmare på.

Martin, övervägde du att ersätta dina Mosen med en golvversion innan du skaffade suben? Jämförde du med något sådant innan du valde sub som komplement till stativarna?

LeoArietis: 8000 kr emellan blir i och för sig lite mindre efter att ha köpt stativ men visst, men det är ju ändå en rejäl slant till en sub. För de pengarna borde det ju finnas ett par alternativ att titta på :)

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/10/27 :  18:04:00  Show Profile Send yak52 a Private Message
Daniel,

Jo jag lyssnade på de underdelar som är till för Mosen. På något vis lät det för mig som ett över och underljud med en lucka i mitten. Lådorna är visserligen byggda i snyggt trä, men ser klumpiga ut. Andra har säkert mer positiva erfarenheter men för mig gav de ingen mersmak.

Det finns bättre subbar än REL men också många som är betydligt sämre. Jag har provat andra som passar till att mullra på filmvisning men som inte är något vidare till musik.

Min REL är vekligen pytteliten och försvinner i de flesta rum. Jag köpte den aningen begagnad för drygt 4.000 kr, vilket jag tycker är mycket bra ljud för pengarna. Det kan löna sig att ha lit tålamod med placeringen för slutresultatet.

/Martin


Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000