HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vincent CD-S6?...eller vad ska man välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/26 :  01:04:49  Show Profile Send Joe a Private Message
Är ute efter ny CD-spelare som några kanske märkt och var ju inte helnöjd med vad jag hörde av Arcam 73T och Primare D20. Ska därför snart låna hem någon/några andra för att se om jag hittar något som passarm mig bättre.
En av dessa blir eventuellt Vincend CD-S6 men nu har jag några frågor runt den.
Dess förförstärkare innehåller rör och slutsteget transistorer om jag har fattat det rätt. Min fråga blir då, behöver man byta rören ofta och är det svårt att hitta rör till denna?

Om någon har hört den skulle det vara intressant att höra vad ni tycker om den?

Har längre ner lagt in en lista på spelare som verkar intressanta.

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/10/27 21:52:44

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/10/26 :  21:42:45  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Hej Joe.

Rören som sitter i CD - S6 är 12AX7/ECC83 och har en livslängd på ca. 10.000 timmar. Det är en mycket vanlig dubbeltriod och är inte alls svår att få tag på, LH Musik t. ex. har olika fabrikat mellan 105 - 195 kr/st.

Har tyvärr inte hört den.

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/10/26 21:43:57
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/27 :  10:52:39  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Vilka har du på listan? Skall bli intressant och höra vad du tycker om Vincent kontra Arcam..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:30:36  Show Profile Send Joe a Private Message
Tack ska du ha Daffyd. Då vet jag i alla fall att det inte blir svindyrt varje år, 10000 timmar är ju ganska mycket.

Tonkis, jag har en lista som jag snart ska föra in men jag måste fixa lite här hemme först

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/10/27 21:16:52
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:51:05  Show Profile Send Joe a Private Message
Listan var det ja.
Ringde Anders på Hi-Fi-stället och vi snacka om vad han har hemma samtidigt som jag skrev ner så gott jag hann med. Så om jag inte skriver rätt betäckning så vet ni vad det beror på.

Vincent CD-S6 eller S3 ........men S6 har ju rör så
Cayrn Fog i basutförande ....ska tydligen gå att uppgradera
CD-fix Bladelius .................svenskt är ju aldrig fel
Rega Jupiter .....................gör ju bra skivspelare
Rotel 1072 .......................verkar göra saker som det blir driv i

Ja, det är dessa CD-spelare som står på min lista och nu är ju frågan vad jag ska låna hem för syftet är ju att det skall bli ett köp så småningom och jag har inte lust att låna hem alla för då kommer det ta en sån evinnerlig tid, dessutom tror jag en viss handlare skulle tröttna på mig då. Om någon har erfarenhet av någon av dessa så tages dessa åsikter emot med öppna armar
Skall tillägga att jag samtidigt ska försöka låna hem Arcam 82, så det kommer förhoppningsvis bli en spännande match den här gången.

I'll see you on the dark side of the moon....

Edited by - Joe on 2003/10/28 06:58:42
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/28 :  08:29:20  Show Profile Send Tonkis a Private Message
OK, verkar som du ökat din budget lite..
Det är svårt att välja bort någon, allt hänger på tycke och smak och systemmatchning. Då du verkligen skall köpa en ny spelare är det bättre att lägga lite ner mer tid, risken är att du är tillbaka hos samma handlare efter ett tag med ett inbyte annars. Du kan ju fördela lånen hos Radiolagret/HiFi-stället/TeleHå osv..

Du kanske skall låna hem en Naim CD5 också (så får du med Tonläget) den skall vara riktigt bra.

/Lycka till

Risken är att man stresser när man är i köptagen, man vill ju ha hem burken.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/10/28 :  15:38:07  Show Profile Send jonsson a Private Message
primares dyrare variant, hängde enligt mina öron av iaf. cairn fog´en vid jämförelse....

Mvh Magnus Jonsson

med detta ville jag då säga: utöka din lista;-)

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/28 :  16:05:44  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
En cd jag tycker du skall lägga till är marantz cd 17, den ligger på ca 13.000 kronor. Finns i både silver och svart.

Lycka till
Go to Top of Page

Varanus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:37:11  Show Profile  Visit Varanus's Homepage Send Varanus a Private Message
Skulle tro att om du nu skall köpa nytt så får du nog mest valuta av Vincent. En riktigt bra spelare!
Men passa även på att kolla begagnatmarknaden då den är stor och priserna sjunker snabbt på just CDspelare...
Lycka till....

PS en sökning i DE och DK är heller inte fel då även de länderna har en stor beg.marknad!

Dä ä kul mä hajfi!
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/28 :  22:23:06  Show Profile Send Joe a Private Message
Ok, här dök det ju upp några förslag till, alltid trevligt även om valet kanske blir ännu svårare då

Har faktiskt tänkt lite på det här med systemmatchning och ni kanske har några idéer att dela med er. Har sen tidigare Primare I20 och Dynaudio 42, finns det då någon som kan ge något ännu snävare svar med tanke på vad jag har för utrustning sen tidigare?
Att det till slut är upp till mig är jag helt införstådd i men en liten fingervisninge eller något liknande skulle vara tills tor hjälp.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/10/29 :  00:11:08  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Förutom de du har på listan tycker jag du ska kolla upp Cyrus hos Radiolagret också. Även där har de Vincent och du kan jämföra rakt av i butiken till att börja med.
I min värld vinner Cyrus den matchen lätt Du kanske tycker att formatet är lite konstigt men ge skokartongerna en chans vetja.

/Jonas
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/10/29 :  01:50:18  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag hade tidigare bla Primare D20 och A20 mkII mrd ett par Contour 1.1 det lät ok i mina öron, förstärkare och högtalarna trivdes ihop (så där har du enligt mig en bra matchning) men cdn var den svagaste länken (köpte ohörd billig iofs men ändå)
Mitt tipps skulle bli antingen en Njoe Tjoe för ca 7.000 som låter mycket bra och dessutom har rör eller Unico som och är en rörspelare men kostar å andra sidan ca 16.000
En annan spelare som kan vara värd att titta på är Primare egen cd 30.? för ca 18.000 eller en Marantz cd17 mkII för tretton.
Maranctzen och Njoe Tjoeb ligger ju dock närmre priset på dina övriga produkter så jag skulle nog börja med att testa dom.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/29 :  07:59:44  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Tyvärr finns inte Njoe Tjoe för test i gbg, eller...?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Varanus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:35:27  Show Profile  Visit Varanus's Homepage Send Varanus a Private Message
Kom även på att du kan ju lyssan på Classé CDP3, en riktigt hyfsad spelare (går ur sortimentet i dagarna om jag inte har helt fel för mig). Det har även cirkulerat några sådana på begmarknaden för runt 10´. Kanadensarna är ju kända för en hyfsad byggkvalitet och ett bra ljud för vettiga pengar....

Dä ä kul mä hajfi!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:21:26  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kan ju passa på att inflika att rega Jupiter är en djävulskt trevlig cd spelare i prisklassen!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/29 :  22:49:32  Show Profile Send Joe a Private Message
Här får man förslag så det sjunger om det Men om jag säger så här, har testat Arcam 73T och Primare D20

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20815

Kortfattat så kom jag fram till att det var för mycket bas i Arcam, på gränsen till bumlig men med mycket driv i.
Primare kändes detaljrik och klar i ljudet men saknade en del bas, lite burkig i ljudet.
Skulle vilja ha en korsning mellan dessa dvs en spelare som driver på bra men som samtidigt har en hög detaljrikedom.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:05:16  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har sett marantzen för 6.00o kr beg (under 6 mån) och om du hittar den är det bara att slå till. Själv köpte jag min för 8.500 kronor och efter mässan i Malmö har jag nu även försett den med en nätkabel från ljudmakaren och för er som ställer er frågande tills dess påverkan kan jag bara säga prova, skillnaden är större än vad jag hade hoppats på.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:16:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
vad har du för nätkabel till cd17? jag har en CD17 mkII KI sign. som kanske skulle gilla en ny kabel.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:01:42  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Verkar som det är en Arcimare du vill ha..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/30 :  15:27:47  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Varför inte en Audio Analogue Paganini för 12kkr (finns på Ågrens i GBG). Jag har ju en själv så jag kunde ju inte låta bli att rekommendera den Nä, seriöst så tror jag att den skulle passa dig. Det är knappast lika mycket bas som Arcam och burkig är den definitivt inte.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000