HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mässan: Vad tyckte ni bäst/sämst om där?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/10/26 :  03:32:08  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Nummer ett tyckte jag Primare och System Audio var. trots ganska tråkig musik. Sen tycker jag Sonus Faber och krell kom.
Hela övervåningen var förövrigt ett riktigt sömnpiller. Fullständigt värdelösa demare, och riktigt dåligt lät det från alla rummen.
Var hittade ni QRS? gick runt och letade efter just dem, men hittade inte något.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/26 :  07:20:14  Show Profile Send matså a Private Message
Dom fanns i rum 14 med Bladeius.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  07:53:30  Show Profile Send Poe a Private Message
Cyrus-rummet gav mig mest ljudmässigt. De nya danska Eben-högtalarna (hette de inte så?) lät mycket bra, men så såg jag prislappen...

Intressant var också REL-rummet med massa bas. Förutom att ALR Jordan högtalarna för 70 loppor lät plastigt och att basen i lilla Quaken var "imponatorhissad" så blev jag faktiskt överraskad av baskvalitén från den lilla subben.

Sämst ljud i mina öron var nog Primare och System Audio, skrikig diskant och alldeles för hög ljudnivå..

Tyvärr så tror också jag att det var mycket prylar på mässan som inte var ordentligt inspelade.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/10/26 :  08:45:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja visst var det mysigt att gå runt och kolla! Fast så stort som det är hann iaf inte jag med det på en dag. Det fanns mycket att dräggla över...

Väldigt roligt att se all vinyl som spelades och demades!

Min tre i topp(utan speciell ordning):
Pathos Logos och u-Utopia: De hade lyckats bra med uppställningen trots att högtalarna stod väldigt nära bakväggen. Skulle vara intressant att höra hur den kombination spelar om den kom i hem-miljö och fick chansen att spela ut fullt.

Kora och Amphion: Jag fick tyvärr alldeles för lite tid i deras bägge rum. Bägge rummen var väldigt trevliga. Det spelades dock lite högt i det rummet där de större Amphion högtalarna stod. Kolla vinylen!

Cyrus och Eben
Riktigt snygga grejor som kunde förmedla musik så att man rycktes med ordentligt...
Det var min första kontakt med Eben och jag fick höra att bolaget inte var så gammalt, mindre än en månad enl. killen som demade! Det är roligt med "uppstickare" som rör om lite i vår HiFi-gryta!

Tre rum som jag hört väldigt mycket gott om men som jag inte kom in i var Bladelius, Mark Levinson och två kanalsdemon hos Krell. Men alla tre brukar vara säkra kort och chansen kommer säkert igen.
Här är anledningen till varför jag inte kom in:

Snacka om packade sillar!!! Men, det är klart, vad gör man inte för att få sig lite välljud till livs...

Det finns mer bilder...

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/26 :  08:55:32  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tyckte kora och Amphion lät grymt bra.

Mark Levinson och Revel i 2 kanal var också mycket bra.

Primare och System Audio högtalarna med massor av 5 och en halvare lät också skitbra.

Det som jag blev besviken på:

Dynaudio rummet. Astråkig musik. Dock så lät 52SE homogent och fint.

Bladelius rummet. Det sladd demade lät tråkigt och oengagerande tyckte jag.

Naim/Totem. helt oengagerande utan liv.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/10/26 :  10:01:14  Show Profile Send filkingian a Private Message
+
Dynaudio ******** 52SE - Efter hört på dessa så blir det nog 1.3SE/1.4/52SE som nästa högtalare=)
Sennheiser HD 650 med EAR 90 - Definitivt min nästa hörlurs-konfiguration, då jag inte hört Grado/Stax än...
Mark Levinson - Lät bra helt enkelt
Minsta Quaken - så mycket ljud ur något så litet
Sonys nått-som-stod-längst-till-vänster-fet-tv - Bilden var otrolig

-
Accuphase - Det stämde inte med mina öron i det rummet...
Krell - Hade höga förväntningar, men det var inte så imponerande...
För hög volym i de flesta rummen - Stannade till i alla rum utom advantage/bladelius(kom inte in), men i de flesta så skar de i öronen=/ Hade de skruvat ner lite så hade jag förmodligen gillat fler uppställningar!

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2003/10/26 10:31:32
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/10/26 :  10:26:30  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Vilken av QRS högtalare spelade de på då?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/26 :  10:37:00  Show Profile Send arcam a Private Message
Spiffy...dom spelade på Neptunus, Callisto och den nya
2-vägs stativaren
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/26 :  11:24:15  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Vad hade Canton för några högtalare på mässan? Demade de sina Reference 2DC, eller?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/26 :  12:46:26  Show Profile Send matså a Private Message
hm Sladd ville inte spela på de småstativarna när jag var där inne. Tiden var för knapp, Synd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/26 :  13:36:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att Mark Levinson med Revel var det som lät klart bäst.Hos Primare så misstänker jag att det var högtalarna som gav det skrikiga ljudet, så vida inte rummet var helt katastrof.

Funderade på att köpa just samma skiva som spelades vid Mark Levinson demon.

Det får nog bli Mark Levinson ifall jag skall uppgradera i framtiden.
Jag tror att det var Revel F50 som de spelade på där men jag är tyvärr dålig på dansk sifferbeskrivelse.

MvhKristofer
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/26 :  13:44:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Korrekt, den stora golvaren är Revel F50, flaggskeppet i Performa serien. Själv äger jag "bara" stativaren M20 men är kanonnöjd. Synd bara att jag måste uppgradera mina kablar, M20 avslöjar deras dåliga upplösning (jo jag har testat med andra kablar), så det blir en spännande jakt på nya snören snart!
Go to Top of Page

magnan
Member

55 Posts

Posted - 2003/10/26 :  15:34:10  Show Profile Send magnan a Private Message
System Audio SA7K var det som imponerade mest. Avslappnat, dynamiskt men framförallt musikaliskt, detta med enkel Primareelektronik!

bara det låter bra!...eller bara det låter!?
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/26 :  16:42:50  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Min första HiFi-mässa... mycket trevligt!!

+ JM Lab och pathos
+ Amphion och Kora
- Demomusiken...GÄSP
- Lowther och Audion

En annan sak, är det bara jag som irritrar mig duktigt på blå lysdioder som nästan bländar en?

M.v.h. /H
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/10/26 :  16:51:55  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
En annan sak, är det bara jag som irritrar mig duktigt på blå lysdioder som nästan bländar en?

Nej, du är inte ensam..
Lite nagellack gör susen..
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/26 :  17:54:10  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Lite nagellack gör susen..

Nån speciell färg?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/26 :  18:29:08  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Nummer ett tyckte jag Primare och System Audio var.
Sämst ljud i mina öron var nog Primare och System Audio.
Primare och System Audio högtalarna med massor av 5 och en halvare lät också skitbra.
System Audio SA7K var det som imponerade mest.

Åsikterna går isär men "vinnar"sidan leder med 3-1. Kan någon berätta mer om dessa högtalare? Jag har aldrig hört talat om dem. Bild/Pris/Länk?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/26 :  18:42:34  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag hittade hemsidan själv: http://www.system-audio.com/
Där fick jag veta att deras högtalare är mycket snabbare och har bättre ljud än konkurrenterna. Inte mycket att snacka om med andra ord, allt annat är sämre . Skämt åsido, hemsidan var utmärkt och jag blev mycket nyfiken på ljudet. Men att SA7K skulle spela ner till 25Hz med bara 5,5" element, är det möjligt?

edit: Någon som vet priset på dessa monster-högtalare?

Edited by - Aton on 2003/10/26 18:50:39
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/26 :  18:52:29  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Här är svensk prislista på System Audio http://www.audioactive.se/prislistor/Prislista_SYA0302B.pdf
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/26 :  18:53:42  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
66000:- för alla som inte vill öppna PDF-filen
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:00:20  Show Profile Send Aton a Private Message

66'-skönheterna förtjänar väl en bild också. Verkligen intressant lådkonstruktion.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:26:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
66:orna! De hade jag glömt att jag lyssnade på!
De lät grymt! Helt klart en positiv överraskning då jag aldrig hört någon från dessa innan. Man såg att membranen fick jobba! hehe..
Lät verkligen bra. Nån som vet vad de kostar egentligen...dyrt antar jag!

mvh,
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:29:30  Show Profile Send Mattias a Private Message
Focuserade på några av rummen som jag ansåg intressanta.

Accuphase +
Äntligen fick man se dessa härliga och trevliga apparater, många olika modeller dessutom. Det var länge sedan jag personligen fick se och känna på sådana.
Ljudet var ju inget vidare med de Revel som spelade, men detta berodde väl på den taskiga rummsanpassningen, eller?

Sonus Faber +
Som vanligt är man skadad och färgad i sitt tyckande. Cremona i surround, första gången för mig. Intressant men tvåkanal är min grej!

Sladds demo +
Som vanligt kul att höra karln. Samt se och höra nya Bladelius/Advantage multispelarn.

AAD - (mässans kalkon)
Samma rum som Bladelius/Advantage fast andra sidan. Detta var surround och lite multiformats demo.
Jösses! Fy tusan fick ju ont i huvudet bara av att sitta och vänta på sladds demo. Bas, baaaas och baaaaaaas. AAD högtalarna bestod av en klase element, i basen 2st 12" som man kunde justera nivån via eq. Sen var det också subbas med 2 st 10" longstrokeelement. Även här fanns det justeringsmöjligheter. På dessa baskontroller justerades det hela tiden under demningen och då snackar vi på både sub och frontsystemet!
Dessutom var just fördelarna med systemet att man så enkelt kunde anpassa det till just rummet, sa demokillen.
Humn.... Mässans kalkon enligt min mening.

Tjattrande folk mitt i seriösa demos -
Det är ju mässa och en massa folk...... men ändå. Mer förklaring behövs ej.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/10/27 00:07:10
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:39:53  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Detta var mitt första hifimässbesök. Jag blev uppriktigt sagt förvånad över hur många besökare det var. Kul att vi är så pass många som intresserar oss för välljud.

Intryck: GUD vad jag är trött på alla lådhögtalare. Det enda rum som fick mig att höja ögonbrynen i lätt nyfikenhet var Mark Levinson och Revel. Jag misstänker dock starkt att högtalarmärket spelade mindre roll i detta sammanhang, och tror att vilken "bättre" högtalare hade gjort sig tillsammans med elektroniken.

Trist att Krell hade med sig budgetversionerna. Jag hade sett fram emot ett par ???-MCX kopplade till en HTS 7.1. Synd.

Vad som gjorde mig mest besviken var REL. Kanske berodde det på att mina förväntningar var höga? Jag berättade om vad jag hade för utrustning i övrigt, och önskade tips och råd om vilken sub jag skulle lyssna lite extra på i mitt val. Jag aviserade TYDLIGT att subben endast skulle användas vid filmtittning varpå demopersonen nästan försökte övertala mig till att koppla in min sub även vid tvåkanalslyssning. Han bad mig rikta min uppmärksamhet mot den nyligen startade demonstratiionen. Jag lyssnade, och kunde endast konstatera att subben INTE på något sätt förhöjde eller ens lade till någon information som saknats i exemplet utan sub. Tvärtom skulle jga vilja säga att suben var ett irritationsmoment. Trist.

Den största missen i mina ögon på mässan var att det inte fanns en enda panel/planhögtalare med. Å andra sidan är det kanske tur...

Summa sumarum...Jag kommer att gå på mässor fler gånger. Det var intressant, men inget som direkt lockade. Varför skulle jag "byta" ner mig, när min anläggning spelar SÅ mycket bättre än det som jag lyssnade på idag?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:46:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Då kommer jag med lite fler åsikter.

Lyckades ta mig till mässan redan när den öppnade idag och fick en stund helt själv i några av demo rummen. Jag hade fått med mig lite skivor och jag lyckades även få de trevliga herrarna som demade att spela dessa skivor.

Jag lyssnade mer på de tre anläggningar som imponerat mest på mig, fast nu med egna skivor.

Primare och System-Audio - Skitkul, medryckande, dynamiskt och med ett jävla driv. Riktigt rolig anläggning, men med lite "oslipade kanter". Basen lämnade också en del att önska men sånt är omöjligt att säga något om när man inte känner till rummet.

Jm-Lab micro utopia be, audionet - Bra ljudbild, bra högupplöst ljud. Men jag föredrar Sonus Faber Cremona Auditor framför micro utopia. Dock så är vilken man väljer nog mer en smaksak här.

Amphion, Monrio cd och Kora förstärkare- Lungt, avslappnat, ljudet lät inte "digitalt" alls, mjukt, mycket trevligt, MUSIKALISKT. Jag skulle vilja kalla detta för mässans bästa ljud, med undantag för Revel/Mark Levinson. Mycket trevlig herre som demade dessutom.

Det enda jag hörde av sonusfabers flerkanals uppsättningen var Rammstein på alldeles för hög volym.. inte så roligt tyckte jag..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000