HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mässan: Vad tyckte ni bäst/sämst om där?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:51:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag fick en privat lyssning imorse på nya Bladeliusspelaren.
Och jag har bara 2 ord för den: Vill ha
Jag får räkna över kassan och försöka skrapa ihop till den.
Som Bladelius sa till mig:
Om du kör Coltranehögtalarna, så är det bara en version som gäller för din del. Steg 3. Och den är inte helt billig. 120 000.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2003/10/26 :  20:36:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja då var man hemkommen efter hifi-mässan även för min del var det första gången jag var på en sådan mässa med hifi som inriktning. Mycket folk var i rörelse, förmodligen berodde detta på att det var söndag (då man har inget att göra). Jag har inga höga förväntningar vilket lätt gör att man blir besviken.
Men det fanns några pärlor bland alla jag besökte: Mark-Levinson ,Focal,Sonus Faberimponerade mest, men det som var mest anmärkningsvärt var det rum där de hade Nottingham skivspelarna, varje gång jag gick förbi "tyckte jag att här har jag inte varit" och svängde in, det gjorde jag tre gånger, vinyl smäller högt fortfarande. Förmodligen mässans mest fylliga ljud, vilket gör att man kommer in på musiken som spelas, kan inte de som demar använda något annat än jazz och annat skumt som har rotats fram ur gardroben, alla kan ju inte vara jazzfanatiker.
Jag försökte få dessa herrar inne på Accuphase att spela något annat men de gick inte vilket var en besvikelse då man har hört gott om deras prylar här i forumet och tänkte passa på att höra om detta stämmer.
Fanns det något jag ville ha? givetvis fick jag chansen att lyssna på en vinylspelare med Grado gold pick-up mmmmmsån köper jag pick-upen alltså, men det mesta är smågrejor som man får ett habegär på. Det här blir varken första eller sista gången jag går på en hifi mässa.
Jag tyckte att det var ovanligt mycket kvinnor (tjejer) där inte bara som var med utan som var där för att lyssna och få inspiration, kul. Som sagt det här är vad jag tycker vilket förmodligen inte överensstämmer med andra men vad gör det.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/26 :  20:41:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ok då, min åsikt!

Sämsta:
System Audio; Det mest trista jag hört. Komprimerat övre mellanr och diskanten ville inte bita tag riktigt. Samma fenomen med alla Scan-Speak element jag lyssnat på..tråkigt men sant. Högtalaren kändes för mig "papplåda" och lät ännu sämre på högre volym.

Mittemellan:
Sonus Faber med Krell. Helt ok faktiskt.

Bästa:
Utopia med Pathos.
Vidöppet med gnistrande detaljupplösning men samtidigt mjukt. 3D:n och förmågan att försvinna var absolut bäst här. Tyckte skivorna fick ett nytt liv.

Störde mig på:
1: Folk som inte kan flytta på röven när dom ser att jag kommer.
2: För mkt volym och för lite effekt. För att spela högt så behövs det mer effekt än många tror.
3: Snobbiga killar hos Pioneer.
4: Jonas Bryngelsson puttade till mig när jag skulle ta livets bästa kort! ()

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/26 20:45:01
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/10/26 :  20:53:03  Show Profile Send snaben a Private Message
Här kommer ´min korta sammanfattning:

Mark Levinsson/Revel
Bladelius/QRS
Pathos/LM LAB

Ingen inbördes ordning eftersom det är svårt/omöjligt att jämföra.

OED

Edited by - snaben on 2003/10/26 20:53:30
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/26 :  21:11:01  Show Profile Send EAR a Private Message
Här kommer lite åsikter från mitt håll.
Gillade Mark Levinson och Revel dessutom en trevlig och kul demo.
Pathos och micro Utopian imponerade på mig,öppet och luftigt och mjukt behagligt ljud.Pathos stärkaren var dessutom så läcker
Kora med Amphion tyckte jag också om med en mycket trevlig demo. Dessutom växlades det mellan vinyl och CD KUL KUL
Det lilla jag fick möjlighet att höra på Piego högtalarna verkade lovande.
Sladds demo var ju klart hör och sevärd
Sen fanns det såklart en del som var på minuskontot också
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/26 :  22:14:23  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag tycker det bästa ljudet var inne hos Accuphase
med Revel högtalarna och Bladeliusrummet där Sladd
demade. Dom spelade tyvärr för högt i flera rum.
Sedan är det säkert svårt att få till ett bra ljud
på en hifimässa med "krångliga" rum.

Sist men inte minst var det trevligt att träffa
en del från forumet på fikasammankomsten och
under middagen på Bishop Arms som låg mittemot
järnvägs-stationen.

Edited by - arcam on 2003/10/26 22:15:17
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:11:47  Show Profile Send Cyber a Private Message
Av de system jag lyssande på så var det följande som imponerande mest..

Mark Levinson och Revel lät naturligt och mycket trevligt..min favorit..
Jm Lab lät oxå bra den korta stund jag fick lyssna..två låtar ...det var ont om platser i detta rum
Sonus Faber + Krell..lät oxå trevligt..
Revel + Accuphase..oxå en höjdare..

Jag missade bl.a Bladelius och Qrs tyvärr ....

Det var jättekul att träffa några här på forumet..

Jorma, Pac, epkpeng, Ear, bjorn, hifidreamer johan_björklund mfl..

Jorma blir det steg 3?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:16:56  Show Profile Send EAR a Private Message
Mark Levinson - Revel är lite märkligt.Har hört de spela ihop två ggr på Malmömässan och det har varit super bägge gångerna men när jag hörde dem på Arken ifjol hördes det fördjävligt.Ok lite folk i rummet men ändå.
Någon som vet ifall det rummet uppe på Arken var ett av de sämre????

Kul att träffa en del forumfolk.Trevligt dessutom på Bishop Arms synd bara att de inte hade Ystads färsköl mer

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/10/26 23:19:03
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:24:08  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ear..jag hörde Revel + Mark levinson på sthlms hifimässa tidigare i år..det lät imponerande..möjligt att rummet inte funkade på arken?

Edited by - Cyber on 2003/10/26 23:24:49
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/26 :  23:54:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hej alla Hifitokar.

Så vad är där att säga. Mycket folk var där , väldigt mycket till och med. Vi hade räknat med 2700 besökar men det blev över 3000 st

Och träffen blev av vilket var skoj. Jag hade det ganska stressigt så det blev en massa flängande.
Men man har en stor fördel med att jobba på mässa. man kan gå runt i lugn o ro och lyssna när det är stängt

Amphion och Kora tycker jag var klart lysande High fi consult hade lyckats igen.
Mark levinson/Revel var åxå helt lysande. Att se Lars Christensen ställa upp och att trimma in sakerna är en njutning.

PIA med Lowhter , Clearaudio och Audion visste jag skulle bli bra. Jag kommer inom nån månadstid köra ett reportage om just PIA och dess histora.

Till dom som hade förutsättningar men som föll lite på eget grepp var Canseda. Deras uppställning var gjord för DvDA och med rätt mix så lät det lysande. men för 2 kanals så stod högtalarna på tok för brett.

Lars Ek och Pl audio har ett par guldklimpar i dom små Utopiorna , drivna med Pathos var det ett SANSLÖST driv !

Audiophil som satsade mer på utseendet på Accuphase än på ljudet. Jag visste att risken fanns för han är lite speciell. Det blir helt enkelt slarvigt

AAD
Bladelius med Qrs
Cyrus
Systemaudio
Septon

Att se Dynaudios monter var som vanligt helt otroligt. Men det roliga var att se medans dom monterade ihop allt. Dessa grabbar är seriösa , alla draperier finns där utav en anledning , att dölja vad som finns bakom. Inget bummel ljud utan rent klart , med en torr
och rapp bas

Harman med JBL K2 var INTE att leka med. Jag är MÄKTA imponerad av dom. Jag var faktiskt nära att få min vilja igenom att driva dom med Audion. Det hade kunnat sluta hur som helst.

Dessa olika märken var vad stod ut ur mängden , på gott och ont. All lyssning har skett före och efter mässans öppettider.

jag skulle även vilja tacka EAR Neodynium och Jorma för en trevlig kväll

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/27 :  00:01:59  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Ja, Dynaudio hade helt klart mässans läckraste uppställning.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/10/27 :  00:49:24  Show Profile Send Pelle a Private Message

Bäst gillade jag hur ljudet släppte från Dynaudio Contour S 3.4. Sämst att jag bara hade en dag på mig och att det inte räckte på långa vägar.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/27 :  02:44:21  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Vill börja med att tacka Malmö Hifi-center och Malmsjö HiFi för arrangemanget. Samt vår egen Johan som tydligen lagt ner mycket jobb på det hela.

Tyvärr hann jag bara med ett snabbt besök under mässans sista två timmar. Det jag blev mest imponerad av var kombinationen Mark Levinson och Revel och därför stannade längst (med snabbt återbesök). Det skulle väl vara dumt att säga något om det jag blev mindre imponerad av eftersom det mest handlar om snabba intryck och att rummen ger olika förutsättningar.
Det var också roligt att höra multikanal på Levinson/Revel. Hade litet gått och inbillat mig att detta är onödigt om man har ett bra tvåkanalssystem, men är rädd att detta inte håller. Möjligen handlade det delvis om manipulerade effekter i Robbie Williams live-show men det var ändå något som tillkom i den rika rumsupplevelse som förmedlades i multikanal. Tyvärr fanns det inte någon inspelning i mindre format med enbart akustiska instrument att tillgå. Om jag fattade presentatören rätt så finns det knappast någon sådan på marknaden ännu. Skulle i alla fall vara klargörande för att få en bättre uppfattning om multikanal och realistisk rumsupplevelse.
En trevlig upplevelse var rummet med den nya danska Eben högtalaren driven med diminutiv elektronik från Cyrus. Trodde jag hade hittat decenniets klipp tills det visade sig att högtalaren kostar 70 tusen.

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:33:14  Show Profile Send K-man a Private Message
...man kan ju lugnt säga att de flesta hade problem med rummen ....men men...viss fingervisnig fick man ju ändå...

Utan inbördes ordning så var det dessa som gav mig mest:

Kora och Amphion, där det kördes mestadels vinyl, som även jämfördes rakt av mot CD... detta lät mums!

Bladelius. ...var där två gånger...första gången stod jag tydligen väldigt dumt, för andra "körningen" var klart bättre...att Sladd även informerar lite om vad som demas på osv ger klar pluspoäng åt Bladeliusgänget.

JM-lab miniutopiorna med elektronik som jag inte minns namnet på...

Krell med Audio Physics lät inbjudande...men de två gånger jag var där inne var det allt för snäll musik för att få ngn rättvisa.

Jag försökte tre gånger att få lyssna på ML och Revel i tvåkanal... men missade alla tre....

...ja, jag har säkert glömt ngn...men men...

Jag noterar tidigare i tråden att flera haft upplevelser i rummet med Accuphase och Revel "GEM"...gav mig både och ... när jag först kom in lät det platt, trist och fruktansvärt livlöst... jag pratade (eller försökte....är inte såå bra på Danska) med mannen som var väldigt tillmötesgående och fick honom att sätta i en annan skiva...och gosh vilken skillnad! Plötsligt lät det Accuphase.... ...vår vän Arcam var med mig i det rummet samtidigt...

Om man sedan lämnar lyssnandet så var det klart kul att träffa massa forumister på eftermiddagsfika! Att sedan efter stängingsdax med Johan i spetsen(följt av EAR, Neodynium, Arcam, Jorma och Dominik...hmmm...missade väl ingen...) bli guidad till "biskopen" via pit-huset för en god bit mat och fortsatt diskuterande satte en god knorr på dagen....vilken slutligen avslutades med en resa tillbaks till Götet...

Stort tack till de som arrangerat och till de utställare som ställer ut!

När är nästa mässa?

\\K-man
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:36:47  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jamos lilla biosystem
Dynaudios små 52:or
Pioneers nya biosystem hade varit kul att höra utan den stora MK subban som stod där......
Cantons DVD-A upsättning gjord ju inte direkt någon god reklam för formatet, eller var det musikvalet...
Marklevinson, där kom man ju in iallafall, så inte att säga om QRS/Bladeliusrummet, trist att dom inte ens kunde ha öppet mellan demona så man fick en chans att kolla på´t,(ioförsig så vad f.n, jag har en kvart till H-C, där kan man lyssna i lugn å ro)
Revel stativarna i Accuphaserummet...Herregud..
SEDAN mässans Bästa , AUDIO PRO demade med AC/DC..
Fasen vad jag tycker illa om plinkeplonkaudiofil "musik" i silverfärgade högtalare o ljusa högtalare o högtalare med från låda avikande form, konservativ, javisst, i övrigt tycker jag mässan var helt OK!, subbasvarning utfärdas...
mvh
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:56:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jorma:
Är du säker på att det var Bladelius som sa det? Det var inte en äldre gubbe, skäggig, som talade från molnen med en mörk stämma?
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/27 :  10:41:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Bra ljud fanns lite överallt även om jag inte blir så mycket mer övertygad om multikanal.

Ljudintrycken är mycket beroende på var man står/sitter. I REL-rummet var det för mycket bas längre bak men helt lagom vid stolarna. Dock var demon mycket bra och kul genomförd av en inrest engelsman från REL och jag blev i allafall övertygad om att en sub-bas hjälper upp ljudet även till fullregisterhögtalare. Märkligt att det kan bli så mycket bättre även i mellanregistret! Nu måste jag själv uppgradera med en sub

Mycket bra demos i Mark Levinsonrummet, REL-Quake och QRS & Bladelius (tack så mycket Sladd, kul att få ett ansikte på en internetperson!). Ovanstående tycker jag utmärkte sig genom bra demonstrationer. Det kan ha funnits andra men jag har inte sett alla demos.

Jag fick även tillfälle att lyssna på Dynaudios Contour 3.X och de lät förnämligt i mina öron trots just då sopig testmusik.

Lördagen hade audio-pro alldeles förmycket bas men de bättrade sig betydligt till söndagen, dock var demon tämligen oinspirerad här lixom på många andra håll.

SKÄRPNING!!! Jag tror många skulle vinna på mer profsig demo/show. Att dema på ett tafatt vis/misslyckas med uppställning/inställning mm är ju förödande för potentiella kunder. Det finns kurser/böcker/videos i muntig framställan, sedan är det bara att träna framför videokameran/kompis till nästa mässa!

Minus för att det ofta var proppfullt i många rum och jag orkade inte ens försöka slå mig in i KRELL-rummet.

Minus för lite förmycket pang-bom-matrix samt vissa rum hade ju tokhög volym...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/10/27 :  11:50:56  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Absolut bäst, och i en särklass för min del var
1. Accuphase. Tyvärr var demomusiken inte särskilt lyckad och i ett par fall direkt illaljudande. Med lite annan mucik i bättre inspelningar var det helt gudomligt!!!. Accuphase verkliga signum är en otrolig valörrikedom, det handlar om mer än bara detaljer det är också fullt av ytterst subtila nyanser, fraseringar och, ja färgtoner, en rikedom jag aldrig hört från ngn annan elektronik. Upställningen i rummet gjorde dock föga gott för en del musik men en riktigt bra inspelning. Jag är matt av upplevelsen fortfarande dagen efter...
2. Levinson mycket bra men inte riktigt så öppen i toppen som jag vill minnas, lite "locket på upplevelse, (men tänker nog på uppställningen från Arken2000 med No 32 försteget.

Helt otippat Ok, från min sida, lät Vincent elektronik (bara 40kkr för elektroniken) med miragehögtalare. Irriterande spretig topp dock...Ingen uppställning jag skulle lägga pengar på men ändå!

Totem och Sim fungerade också ok men lite väl vass på de vanliga konsonanterna och lite rörigt när musiken blev komplex.

Illa var, i mina öron Dynaudio (försökte tre ggr men var tvungen att gå pga min hörsel) och Krell (som jag aldrig gillat). Jag förstår inte vurmandet för Krell som bara spelar brutalt, rakt på med en kort och själlös efterklang.

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

mikemusic
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/10/27 :  11:52:27  Show Profile Send mikemusic a Private Message
Missade dock....
allra sämst, Bladelius inte för ljudet utan för att jag aldrig lyckades komma in...

Musik ska vara kul!
Jadis, EAD, Audionet, JMlab Utopia, Audience, Burmester
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:00:51  Show Profile Send AKA a Private Message
Fruktansvärt bra tyckte jag Sennheisers nya HD650 lur lät. 4500:- kostar den.
Helt sjukt bra.
Och då hade de bara en billig Pioneer DVD som källa...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:59:23  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Mina bästa upplevelser var hos Amphion samt Dynaudio. Den förstnämnda tar nog förstapriset om ni pressar mig, men Dynaudio var inte långt efter.
Besviken blev jag på Audiovector S6 - antagligen var det inte högtalarna utan rummet det var fel på, men inte lät det bättre för det.

Allt som allt tyckte jag att det var en mkt bra mässa, trots alltför små rum på vissa ställen. Det var min tredje hifi mässa i Malmö, och i mitt tycke den bästa. Arrangörer och utställare ska ha tack för en väl genomförd mässa!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:04:18  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jorma:
Är du säker på att det var Bladelius som sa det? Det var inte en äldre gubbe, skäggig, som talade från molnen med en mörk stämma?
;-)

epkpeng, kan det ha varit Jultomten. Jag tyckte väl att jag kände igen rösten. Det är han som med mörk stämma varje år kommer och frågar: Finns det några snälla barn här.
Jippi, han kanske kommer med ett stort hårt paket i år.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:06:59  Show Profile Send Frux a Private Message
Blev lite överraskad att det var såpass stort ändå, hade kanske väntat mig hälften så mycket.

Så har man äntligen fått höra LP-spelare i riktigt bra anläggningar. Dock, blev jag inte ett dugg imponerad. :/ Skyndade genast dit med min kompis när jag hörde i korridoren att det var Smoke on the water som spelades, men nåt större intryck gjorde inte ljudet. Torrt, platt och livlöst.

Det var många högtalare som hade för vass och skärande diskant i mina öron. Dock var Sladds demo i multikanal rätt imponerande, kändes som rösten verkligen svävade i mitten av rummet.

Men i stort sett det enda jag hade velat ta med mig hem var väl RELs 45 000-kronors subwoofer och valfri plasmaskärm/projektor.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:19:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad jag tyckte!

Mark Levinson bäst!

Dynaudio! Överaskande imponerade av den lilla stativaren.

Hårt att säga det, äger själv Canton! Men fy bubblan vad dåligt det hördes. Skrikigt, platt, tråkig bas. Mina RC-L med NAD steg hörs ljusår bättre. Chockad över det usla ljudet. Annars var R.E.M skivan väldigt dåligt inspelad.

Non som vet vad countrysångaren (skivan) heter som demades i Dynaudio rummet?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:23:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har lagt ut lite nya bilder i bildtråden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000