HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta op-ampar - vågar man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/24 :  12:58:55  Show Profile Send John a Private Message
Ja, hm, vet inte riktigt om jag vågar fråga , är helt novis på detta, men...

Har ett par nya op-ampar som ska in i min DA9:a. Är själv inte alls kunnig inom elektronik, inte särskilt händig heller (oj, oj). Vågar jag byta dom själv? Hur går jag i så fall till väga? Hade i så fall tänkt ge mig på det i helgen.

sånt undrar

/en john som har sina kunniga vänner på alltför stort avstånd

Hörlursfrilla!

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:24:01  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Sitter de gamla i sockel eller är de lödda eller tillochmed ytmonterade?

Hjelm
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:26:23  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tja, det värsta som kan hända är väl att prylen går sönder och du hatar dig själv för att du inte kan skylla på någon annan...

Det bästa som kan hända är väl att det fungerar och låter bättre.

Det hela är en fråga om risktagande. ;=)

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:32:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
Kolla först att dom är benkompatibla. Man hämtar ner OParnas specifikationer från nätet och jämför. Är dom inte kompatibla blir du tvungen att ändra ledningsföringen med ett extra litet kretskort och det tror jag blir för struligt.
Väljer man för "häftiga" OPar med hög bandbredd kan det i just din aparat bli självsvängningar och annat elände. Kolla i specifikationerna!

I konsumentprodukter sitter OParna oftast lödda direkt på kortet vilket gör bortmonteringen ganska krånglig om man vill undvika att skada kortets ledningsbanor. Det är ofta lättast att klippa av benen på den gamla OPen och löda loss dessa ett och ett.
Har du tur sitter dom i socklar och då är det bara att försiktigt bända ur dom gamla och sätta i dom nya. Med "pluppen" åt rätt håll förstås.

Om det ligger nån ärlig mening i din signatur ska du såklart försöka, men dessvärre tror jag att chansen för att slippa bajs i din situation är ganska liten.
Om det är så att dina nya OPar är en del i ett provat tweak och gammelOParna sitter i socklar så är det såklart en helt annan femma.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/24 :  13:51:14  Show Profile Send John a Private Message
Tackar för alla svar!

Ber om ursäkt för min luddighet tidigare. För tydlighetens skull så är DA9 en såndäringa Harmony Design-pryl. Op-amparna är levererade av Stridbeck så specarna ska välan stämma (finns en historia kring detta som i kort går ut på att jag har en äldre da9 med andra op-ampar än i de nya) och de är monterade i socklar, så jag hoppas att det ska funka att pillra ut de gamla och in de nya.

Är det nåt man ska tänka på annars vad gäller sockelmontering? Jorå, jag ska vara försiktig...

Vad gäller min signatur så är den väl dubbeltydig, där den ena betydelsen relaterar till min 6,5-veckors "skrikare" på dryga fyra kilo.

/en john som nog ska öppna och kolla i alla fall

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:01:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om Mattias har försett dig med oparna så är det bara att byta. Var noga med att sätta dom åt rätt håll bara.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:04:07  Show Profile Send John a Private Message
Japp, borde ha gjort detta för länge sedan...

Hur vet man vad som är rätt håll?

/en john som möjligen kan skilja på upp och ner en bra dag

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:06:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Eftersom de är sockelmonterade är det nog inget problem akta benen bara och vänd pluppen åt rätt håll. Akta fingrarna också för övrigt när du tar bort de gamla. Fler än en har fått IC ben i fingrarna och de kan vara vassa de små rackarna. Speciellt när man skall pilla bort dem. Tunn skruvmejsel mellan sockeln och IC'n rekommenderas om du inte har en ic tång.

Försök jorda dig innan du pillar på de nya kretsarna. De brukar vara tåliga men det är onödigt att chansa.

Hjelm
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:07:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
Då tror jag det ska gå bra med begränsad risk för bajsbildning.

1. Se till att markeringen som ser ut som en halvcirkel på kretsens ena kortsida kommer rätt.
2. Bänd loss kretsarna försiktigt med liten skruvmejsel, lite i taget på varje krets kortsida.
3. Om du vill vara supersafe kan du jorda dig med en sladd till ett element eller vattenledningsrör för att slippa statisk elektricitet.

Lycka till.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:09:56  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag är tydligen den som skriver långsammast här. Beklagar allihopa!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/10/24 :  14:20:30  Show Profile Send John a Private Message
Åter tack för svar! Vilket fantastiskt forum detta är, där till och med en nybörjare som man själv kan få en drös bra svar på kort tid! Nu ska här hem och pillas!

/en john med foten på elementet

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000