HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Borra helt rakt med fräsen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:35:04  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej!

Har märkt att jag är en semi-amatör på att borra helt rakt.
Typ när man ska göra ett centrumhål som man sedan ska använda att fräsa runt (a la Naqref).

Kom att tänka på att man skulle kunna använda fräsen att borra med.

Så här tänkte jag:
1. Borra ett hål som bara är ett par mm djupt med borrmaskinen.
2. Anväda detta hål för att sedan "hitta rätt" med fräsen.

Vad tror ni om detta?

Det man behöver i så fall är ett kort borr. Ungefär samma "längd" som ett frässtål eller lite längre.
Man skulle ju kunna använda ett smalt, rakt frässtål i och för sig men då finns ju alltid risken att man råkar "vandra iväg" lite med fräsen och får ett lite ovalt hål. Ett borr skär ju inte i sidled som en fräs.

OK. Så är det någon som har sett korta träborr?

En annan sak. Om man använder "vanliga" borr så blir man ju hänvisad till att använda samma diameter på borret som infästningen till fräsen. I min fräs kan jag använd 6 eller 8mm genom att byta en hylsa i "schucken".

Men det kanske finns satser med borr i olika diametrar men där alla har samma diameter för infästningen. Någon som sett något sådant?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:46:56  Show Profile Send Rollo a Private Message
Jag kan inte uttala mig om din metod funkar eller inte, men jag tror att borrtypen du letar kallas kvistborr eller Forstnerborr. Kika på ex. http://www.cifall.se/fall352.htm
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:55:29  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej Rollo!

Nej. De där borren har "sidoskär" vilket borde innebära att de funkar som ett frässtål, dvs att det finns risk att det hela "vandrar iväg".

Tack för tipset, dock!

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:57:45  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message
Hej!
Centrumspetsborr ska du använda om du ska borra med precision i trä.
Du kan ju ta och slipa om ett frästål i snabbstål till samma vinkel som ett spiralborr så går det utmärkt att borra med i fräsen!
Mvh

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-

Edited by - sCent on 2003/10/23 10:59:07
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/23 :  11:55:00  Show Profile Send pegul a Private Message
OK! Tack för tipsen.

Vad tror ni om idén att använda fräsen som en liten "pelarborrmaskin" då?

Någon som har testat?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/10/24 :  07:52:13  Show Profile Send subside a Private Message
Man kanske kan tvinga fast fräsen i matrialet man ska borra i och på så vis undkomma att fräsen åker iväg? Annars har biltema nått som heter borrmaskinhållare som kanske kan funka, finns iaf på sidan 181 i katalogen.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/10/24 :  08:36:29  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Eller så åker man till Jumbo och köper en pelarborrmaskin, som ser helt ok ut, för 75 Schweiziska franker. Eller till Carrefour, där den kostar 35 euro.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/24 :  09:28:36  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
300kr + frakt på 25kg så kommer man ju upp i liknande kostnader som den här från biltema för 550kr.
Jag köpte en för ca 1,5 år sen och den funkar kanonbra.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20995
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:18:47  Show Profile Send kjb a Private Message
399:- på rusta :) liknande biltemas.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/24 :  15:26:59  Show Profile Send pegul a Private Message
subside,

Precis det här tipset (att tvinga fast fräsen) fick jag på en järnaffär när jag var och kollade efter korta borr.
Tror att jag ska testa det här sättet. Det här ska jag testa.

Pelarborr. Tja, om man inte bodde i lägenhet så skulle det vara något.
Den ser lite stor ut.
F-vännen klagar redan på att det börjar bli liiite för mycket verktyg i garderoben. Är lite för feg för att ha grejerna stående i källarförrådet.

Funderat på att köpa ett sånt där stativ som man kan spänna fast en vanlig borrmaskin i men min gamla Skil passar tyvärr inte i en sån.
Måste köpa en ny borrmaskin i så fall.

/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000