HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Borra helt rakt med fräsen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:35:04  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej!

Har märkt att jag är en semi-amatör på att borra helt rakt.
Typ när man ska göra ett centrumhål som man sedan ska använda att fräsa runt (a la Naqref).

Kom att tänka på att man skulle kunna använda fräsen att borra med.

Så här tänkte jag:
1. Borra ett hål som bara är ett par mm djupt med borrmaskinen.
2. Anväda detta hål för att sedan "hitta rätt" med fräsen.

Vad tror ni om detta?

Det man behöver i så fall är ett kort borr. Ungefär samma "längd" som ett frässtål eller lite längre.
Man skulle ju kunna använda ett smalt, rakt frässtål i och för sig men då finns ju alltid risken att man råkar "vandra iväg" lite med fräsen och får ett lite ovalt hål. Ett borr skär ju inte i sidled som en fräs.

OK. Så är det någon som har sett korta träborr?

En annan sak. Om man använder "vanliga" borr så blir man ju hänvisad till att använda samma diameter på borret som infästningen till fräsen. I min fräs kan jag använd 6 eller 8mm genom att byta en hylsa i "schucken".

Men det kanske finns satser med borr i olika diametrar men där alla har samma diameter för infästningen. Någon som sett något sådant?

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:46:56  Show Profile Send Rollo a Private Message