HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Reflektioner över mitt XLS-bygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/21 :  00:22:18  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Som en del andra har jag byggt en XLS-bas.

Samt ett eget delningsfilter som används ihopp med en "NAD 216THX".
Några bilder på filtret:
1
2
3
4.



Den är bestyckad med (orginalvikten på 425g) 10" + 10" slav i en 40 literslåda.

Efter mkt spelande så börjar man få fram en mer korrekt uppfattning om dess prestanda, på gott och ont.

Några saker jag kommit fram till:

1. Jag har problem med rumsresonanser.

2. Jag behöver ett subsonicfilter.

3. Den spelar snärtigt och fint till musik.

4. Den spelar inte jättedjupt.

5. Att lyckas med en bra och korrekt dämpning är SK*TSVÅRT!




Tänkte kommentera ovanstående punkter.

1. Rumsresonanser

Jag har märkt kraftiga resonanser i 40Hz området som är rummetsfel, har endel med basens placering att göra också. Jag använde helt enkelt en laptop och matade anläggningen med div frekvenser, mellan 38-42 var det en puckel med epicentrum vid 40Hz. Hur jag ska lösa detta blir antagligen via parametrisk EQ, men detta kommer nog, av ekonomiska skäl skutas upp ett tag. Basabsorbenter är inte ett alternativ, i dagsläget.


2. Jag behöver ett subsonicfilter.

Framför allt i filmvisning, vid effekter där nån nisse bakom en dator bestämt att det ska komma gigantiska effekter i de nedre regionerna så säger den (då) begränsade slaglängden ifrån, håll på att gå riktigt illa här om kvällen till Matrix Reloaded. Frågan är var man ska lägga subsonic delningen på 36dB/Oktav, har 3 alternativ;

18.1 Hz
22.7 Hz
27.2 Hz

Jag tippar på att 22.7 skulle bli bra, vad säger ni?


3. Den spelar snärtigt och fint till musik.

Ja inte mkt att säga, ren och fin bas, sen att rummet inte tillåter vissa saker beror inte på basen i sig


4. Den spelar inte jättedjupt.

Det är väll en smäll man får ta när man prioriterar musikbas framför bio dito. Ska labba lite med avstämingen dock och se hur det ändrar sig.


5. Att lyckas med en bra och korrekt dämpning är SK*TSVÅRT!

De som försökt sig på vet nog vad jag snackar om
Har märkt att det är väldigt lätt att få det till en kalle anka subb.



Lyckas man med allt så tror jag att det kan bli sk*tbra, men det är nog jäkligt svårt å lyckas med allt

Det viktigaste problemet jag har att lösa är delningen på subsonic delen, vad tror ni om den?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/10/21 00:26:45

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/21 :  01:23:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
med ett riktigt digitalt aktivt delningsfilter, typ behringer eller LEM,
skulle detta va lätt o testa jue

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:23:23  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag får det till att mellan 17-23Hz så är det slaven som gör mest konrörelse men även XLSen bottnar vid ca 18Hz när man trycker in 150W.

Delar du vid 22.7Hz så kommer du kunna mata basen med 200W utan att den bottnar, däremot så slår slaven ungefär 12mm vid det läget. (om den klarar det så e det ju lungt)

Jag skulle inte dela den över 23Hz för då försvinner ju mycket av det roliga med subben.
Det absolut bästa är nog att du provar att dela den vid 18hZ å slår den fortfarande massor så gå till nästa steg å dela den vid 22.7.
Enl. kurvan jag får så måste basen slå otroligt mycket längre vid 15hZ än vid 18hz så om du skickat in så låga frekvenser till den tidigare så kommer det göra stor skillnad redan vid ett subbfilter vid 18Hz.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:28:16  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Ursäkta, jag kollade på 12" nu ¤&T#¤&
Kanske hinner kolla på 10"aren lite senare, men jag skulle ändå testat med lägsta filtret först.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:09:19  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
NN; Jo har tittat på lite sånt, mkt intressant, inte nog med att det skulle va lätt å testa, skulle va lätt och bli fattig nu när man e arbetslös också.

"Latmasken": Väldigt intressant!
Ska ta och testa sen, när jag byggt den, olika delningar.

Vad är det för program du "simulerar" i ?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:17:01  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag simulerar i Bassbox 6 Pro från HT Audio.
Det funkar kanonbra.
Man ser både impedanskurvan, fördröjning, max effekt som man kan skicka in till elementet vid olika frekvenser, max extursion mm mm, + att alla standardelement följer med i databasen så man behöver inte lägga in en massa parametrar.

Tråkigt att du blivit av med jobbet eller det e kanske vad vet jag
Din sub är grymt snygg och den låter säkert kanonbra bara att du e för pedantisk
Vart har du köpt locket till den?

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:38:39  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
För övrigt så är jag lite emot Slavbasar då högtalaren får pynta med en hel del nackdelar för att kunna spela de extra dB ner till avstämningsområdet i jmf med en Sluten låda.

De saker som blir mest "upp****ade" är Phase Response och Group Delay.
Din låda har en groupdelay på ca 45ms vid 25Hz och en sluten låda i samma storlek(om än lite för stort) skulle haft
runt 5ms vid samma frekvens.

Ger du mig din mailadress så kan jag klistra in de olika kurvorna i ett worddokument och skicka till dig.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:39:29  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Lock (och botten)köpte jag som en spillskiva EK på K-Rauta i Bromma, ca 1600*650 som var pyttelite kantstött (do i care? )

Fick den för 80:-

En helt ny skiva på ca 3000*650 kostade 1695:- har jag för mig, så det var rätt billigt

Ja lite synd ang. jobbet, men man lever vidare

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:48:54  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jäklars! det var billigt :) om man skulle åka dit å råka repa en eller 2...
Näedå..
Men iaf. Jag har lagt in diagrammen i ett worddok nu ifall du vill se hur det ser ut.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:50:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Latmasken: Du får gärna maila mig, på "dazzin hos telia.com".

Skulle du kunna fixa bilder istället?

Vore snällt annars måste jag insatllera word.

Jäkligt ballt program ska kolla om jag kan hitta en demo ver eller så

Tack! /D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:15:21  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Nu måste jag ge mig in också :)

Jag upplever att XLS-subben har samma kurva som VonScweikert VR4. Den spelar otroligt djupt där jag prövat den. Jag har dock märkt att den är känslig för placeringar då jag inte stött på samma kärva problem innan nångång. Hemma i min gamla lägenhet så lät det piss, likaså i min nya men i en lång rum på ca 25 kvadrat så spelar den fantastisk. Helst om slaven får spela fritt. Mycket luft om man har den bakåt. Gärna längs sidoväggen (märk väl; med måtta!)

Ang. dämpning så gäller lite fårull. Hifikit () har perfekt likaså Ljudia () och max en förpackning som kläs på alla sidor utom baffeln. Bakstycket kan man dämpa mer efter prov men generellt gäller för XLS väldigt lite fårull. Du har ju en såpass perfekt låda så att du borde kunna ha ännu mindre.

Ang. Matrix "boom-effekt": Du pressar in över 600W i en 10"!!! Jag tycker mitt 214 är fullt tillräckligt. Basen har ju en effekttålighet på 300W och jag tycker man ska följa den anvisningen.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:19:13  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Känner igen mig i mkt av det du skriver, antagligen så passar inte riktigt xls'n in i vårat v-rum, som är ca 18m2.

Jag kör den inte lika djupt som du gör vilket kanske e tur med tanke på mitt lilla vardagsrum..

Den låter väldigt långt ifrån jättrebra nu, men samtidigt långt ifrån dåligt. Jag tror att om man skulle kunna reda ut rumsresonanserna till att börja med så får man gå vidare därifrån, annars är det omöjligt att göra en förbättring..

SubSonic filtret är iofs en förbättring, och en säkerhetsåtgärd

Tror jag ska hinna köpa och löda ihop mitt SS filter i morn å då får man testa tills öronen blöder

Ang 600W i en tia.. :)

Jo jag börjar mer och mer förstå neriks, när man sitter med sånna här småttingar :D



MaxM hur var din uppbuggd nu? hade du 8 ellement? eller var det 4 ?

Har du några bilder på den ? Skulle va kul å se!

Hur stort rum har du nu?

Är du nöjd med din nu?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/22 :  02:20:04  Show Profile Send Kemppi a Private Message
MaxM: effekten han stoppar in är sällan långvarig. får elementet kanske 300W i nån sekund nu och nån sekund kanske han lyckas med 600. Klarar inte elementet det så är det ju ett skitdåligt element. Eller? Annars är väl om man gör som jag testade MDS Monster 12. fri-luft (ingen låda) och 20hz ton. Körde ett st soundstream Rubicon 502 som slutsteg bryggat och det är kubat till 1100 i 2ohm. så körde på klippgränsen i 3-4min och elementet klarade sig helt utan problem. Och nu tror jag inte att Peerless gör sämre element än P-Audio (som tillverkar dessa åt div andra märken, mds, monacor bla)

Inget illa menat. Jag ville bara påpeka att elementet håller för mer än 300W :)


Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:26:56  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det håller säkert men max excursion på det elementet vid den avstämmningen kommer ju redan vid ca 200W vid 25hz. Så jag vet inte om man tjänar så mycket på att trycka in ytterligare 400W?
Det kommer ju garanterat inte låta bättre för att man maxar in 400W till iaf.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar att ett element är skitdåligt om man inte kan trycka in 4 gånger mer effekt än det ska klara under flera minuter... Håller det för så mycket så tycker jag snarare att konstruktörerna som satt värdet på elementet har klåpat till det rejält och borde satt en mycket högre effekt från början, framförallt om man inte uppnår max slaglängd förrens vid så mycket högre effekt, då har man ju helt klart blivit lurad på konfekten.

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:01:16  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Nej, jag har inte bilder än. Lådan är i "utvecklingsstadiet" men det kommer när jag är klar.

4st 10" med 4st 12" slavar och NADen ska bytas ut om en vecka till HS500 som senare skall bli 2st. (jag kör stereo)

Men jag låvar Dazzin att du ska få se bilder!


Ang. effekttålighet så har jag hört "gränsen" hos elementet och 400W som jag har nu är mer tillräckligt.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/23 :  19:02:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Stoppade in Subsonic filtret idag, första intrycket är att det verkar funka bra.

Nu kan jag få "mkt bas" men bra bas, vid filmtittning.

edit: MM längtar till bilder :D

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/10/23 19:05:22
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/24 :  01:42:25  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det är synd att det finns så begränsade möjligheter vid använding av separat steg, som ditt och mitt NAD. Hypex har tex inbyggt subsonicfilter (inte så brant men ändå) och bassboost.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/24 :  17:24:25  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp håller med!

Hade jag nu i efterhand vetat hur allt skulle vart med att ha ett slutsteg så hade jag nog köpt ett behringer filter, finns för ca 1300:-

Har snackat en del med vasilli (heter han så?) på ICQ, han har införskaffat ett sånt, verkar väldigt kul filter!

Sen har den ju alla vanliga finktioner, ex. Fas, Subsonic och delning (Med 24dB/oktav) Verkar va ett väldigt prisvärt alternativ.

På den skulle jag vilja ha behringers feedback destroyer + en radioshack ljudmätare. För att kunna dämpa olämpliga frekvenser. (2 kanaler, 12 "punkter" per kanal kan ändras med +12/-12 dB)


Mkt trevliga grejer...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000