HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första intrycket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/24 :  01:36:29  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag har snart mitt andra DIY-projekt färdigt, vilket är ett par proac-kloner. Först och främst är jag medveten om att det krävs en ganska lång inspelningstid. För det andra har jag en förhållandevis dålig förstärkare, en NAD 3020.

Jag går i uppgraderingstankar av förstärkaren och funderar på någon av Copland-modellerna som säljs för runt 5000:- beg. om man har tur. Men det kanske dröjer en månad, tills dess får jag leva på knäckebröd och vatten.

Kan någon beskriva vad som kommer att påverka ljudet mest under resans gång? Hur kommer Proac-klonerna att förändra karaktär under inspelningsperioden? Vilken ljudskillnad kommer förstärkarbytet att göra?

Alla åsikter eller kommentarer är som vanligt varmt välkommna...

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/10/24 :  07:43:14  Show Profile Send subside a Private Message
Den mest märkbara ljudförändringen jag fick av mina proac'are var att basen blev mer kontrollerad och djupare. Och att högtalarna släppte ifrån sej ljudet lättare. Annars kan jag inte komma ihåg så mycket mer då jag knappt lyssnade på dem under inspelningen.

Ljudförändring mellan förstärkare och förstärkare kan vara väldigt stor och liten. Bytte själv en billigare förstärkare mot en HK670(lite dyrare åtminstonde :) för nått år sedan, och det jag märkte då var att ljudet blev mer len i ljuder och att jag fick mycket mera bas än tidigare. Även diskantområdet blev mer upplöst. Dessutom blev positioneringen av instrument och sångare minst 4 gånger bättre..
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/10/24 :  09:12:03  Show Profile Send Per100 a Private Message
Först och främst, gratulerar till färdigställandet!

Basen går från okontrollerad och överdriven och påtagligt jobbigt stark vid vissa frekvenser till tightare, lika djup och mäktig.

Rörförstärkare gör (de 2st jag testat med) att högtalarna försvinner. Det går inte att höra varifrån ljudet kommer. Denna effekt har jag aldrig riktigt uppnått med transistor. Samtidigt blir mellanregistret blommande. Stämbanden vibrerar ut från högtalarmembranet. Detta har jag heller aldrig upplevt med transistor på samma sätt.
Baksidan med rör är att det troligtvis krävs en rätt saftig och dyr sådan för att riktigt få kontroll i de nedre basregionerna. Här har en del transistorförstärkare visat bättre resultat.

En del har kommenterat diskantens vassa sss ljud. Läser man sedan vidare så driver de ofta klonerna med transistor. Jag upplever diskanten som klart behagigare med rör, om än, med copland rör, inte lika detaljerad och informationsrik som med vissa transistorförstärkare.

Själv använder jag klonerna mycket till vanligt tv-tittande och där blir rösternas varma vibrerande och frånvaro av sss ljud överlägset med rör.
Till en del skivor får man däremot en trevlig överraskning vid en basrik patta med mycket attack om man använder en kraftigare transistorförstärkare. Även en del annan musik funkar bra.
Zophie Zellmani låter alltid bäst med rör för min del. Urbasskivor som Massive Attack "Mezzanine" och Widmark "Carmen" eller MC Solars plattor låter riktigt tight med en bra transistorförstärkare men även en kraftigare (30W uppåt) rörförstärkare visar att rörwatten inte går att jämföra med transistorwatt och även här får man en ordentlig rörbas. Nästan overkligt vad klonerna kan demomstrera i basen med sådana plattor och en renodlad rörförstärkare med lite kraftigare transformatorer.
Sen finns det många andra aspekter beroende på vilken typ av musik man brukar lyssna på, men jag begränsar min beskrivning till detta.

Edited by - Per100 on 2003/10/24 09:15:47
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:23:49  Show Profile Send subside a Private Message
Vill inte stjäla tråden men, vart får man tag på rörförstärkare och vad kostar en som är hyggligt bra?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/24 :  12:54:46  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag har faktiskt funderat på rör en längre tid, till och med innan jag byggde mina proac, då rör passar bra till de VH-1 som jag har byggt. Jag vill inte lägga ut mer än 5000:- på en rörförstärkare. Om någon säljer en och har provat dem med klonerna med gott resultat är jag intresserad, eller alternativt om man har chansen att prova själv. Det krävs ju rör med lite W också. Räcker 20W eller behöver jag gå upp till 30W?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000