HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grado pickup
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:52:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag funderar på att köpa en ny pickup och tittat på flera, bland annat Grado gold som är en kandidat då mitt riaa tar bara MM pickuper. Har kollat runt på nätet och fann att Grado av MM typ har problem med ett svagt humm ljud (brum)detta skulle bero på dåligt magnetisk avskärmning. Min fråga är: känner någon till detta, hur vanligt, eller det beror på andra orsaker (brummet),gäller detta även Grados MC pickuper också (är mest nyfiken). Kan det finnas andra pickuper jag bör höra (titta)på innan köp i samma prisklass.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:56:32  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag vet inte vad Gradon du nämner kostar men titta gärna på pickuper från Clearaudio dom har både MC och MM-varianter.
Mvh
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2003/10/23 :  15:35:38  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag kör med Grado Gold på Linn LP12 och har inget problem med brum.
Skivspelaren har jordkabel som är kopplad till förstärkaren.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2003/10/23 15:36:11
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:12:37  Show Profile Send HighLife a Private Message
I en intervju läste jag att Rega inte avskärmar sina motorer, de tycker att det är pick-up tillverkarnas sak att avskärma sina pick-uper. Samma sak tycker Grado, fastän tvärtom att det är skivspelar-tillverkaren som ska fixa avskärmningen av motorn. Rega och Grado kanske inte är någon bra kombination . Själv har jag en LP12:a med Grado utan att uppleva något problem .
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:18:12  Show Profile Send B Peter a Private Message
Inga problem med Grado Black på mitt Thorens TD166 eller Opus 3 Continuo, efter det att jag flyttat skivspelaren ca ½ meter vid sidan om och 1 meter lägre än förstärkaren.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:31:20  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har inte heller haft några brumm problem när jag hade Grado på min LP12a.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:17:44  Show Profile Send mace a Private Message
Inget hum med Grado Gold på en Rega P9 Mk1 med original 900 arm. P9'an har föresten ingen separat jordkabel

Bara gött götti-gött-gött ljud

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/23 :  19:56:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag köpte en Grado Black, och den va TRASIG, hur vanligt är DET?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:46:26  Show Profile Send geldis a Private Message
Har en Grado referense platinum på en Roksan Xerxes med Rega arm, inga störande problem med brum. I och för sig står psu:et en bit ifrån spelaren. Tror faktiskt inte att just Grado skulle ha större problem med brum än andra pickuptillverkare, skulle vara svårt att hävda sig i branchen i så fall. Säkert är det olyckliga omständigheter som gör att det inte funkar i vissa fall. Testa.
Mvh

geldis
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/23 :  22:01:57  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Grado är väl "störst" och funkar ofta bra. Överväg även Goldring 1000-serien om du gärna lyssnar på rock n roll.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:31:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jaha det var snabba svar då blir Grado fortfarande överst på listan men jag tänker ta en titt på clearaudios utbud så får jag se vilket det blir.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/24 :  15:46:56  Show Profile Send bassman a Private Message
Ni som har Grado, kan ni möjligtvis säga hur de låter i jämförelse med Ortofon MC10 Super eller Goldring Eroica?
Jag har själv dessa två, och funderar på att skaffa en ny pickup, eftersom båda har ett antal år på nacken. Båda är bra på sitt sätt, Ortofonen väldigt homogen och med "kropp", Eroican mer öppen och utsträckt.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/26 :  21:18:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message
bassman!
Jag hade möjlighet att lyssna på en Grado gold på hifi mässan den imponerade verkligen med alla smådetaljer som kom fram samt en luftig och sammanhållen ljudbild var det som jag fann. Men tyvärr kan jag inte jämnföra den med de två du nämner om du kan lyssna gör det för den var imponerande (tycker jag). Jag skall beställa omedelbart.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/27 :  13:45:39  Show Profile Send bassman a Private Message
Det låter ju onekligen som ett bra betyg. Vet du vilken arm/spelare den satt på? Har själv en Rega RB300 arm/Ariston spelare.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:28:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag tror armen var Rega men spelaren var en Nottingham. Blå mittsektion av aluminium och motorn vid sidan av i mittsektionen se hemsidan: http://www.aslgroup.com/nottingham/index.htm så får du reda på mer. Jag hittade en sida där de säljer Grado gold för 1095:- vilket jag tycker är ett vettigt pris nämligen hos http://www.ljudmakarn.se.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:57:46  Show Profile Send bassman a Private Message
Tack BubbelAnders!
/Anders

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/29 :  01:30:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det var så lite så
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/29 :  23:25:12  Show Profile Send divander a Private Message
Grados puppor brummaribland lite när tonarmen ligger nära centrum (nära motorn). Detta brukar endast höras när musiken slutar och armen lyfts. Ingenting som direkt stör musiken. Om man vill bli av med problemet så är det heller inga större ingrepps om behövs för att avskärma motorn.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/10/30 :  00:21:58  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Bubbel, vad har du för tonarm i din spelare? Har för mig att Grado gold trivs bäst i lätta armar. Förutom brumproblemen i vissa skivspelare så har det även varit prat om den s.k. "Grado-dance" , dvs att det uppstår självsvängning i tonarmen . Förutom att Grado kör oskärmat, så kör de även med odämpad nålarm. Inget stort problem dock, fenomenet är ganska ovanligt och brukar inte vara av återkommande karaktär.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/30 :  14:15:41  Show Profile Send bassman a Private Message
Kunde inte låta bli svänga in hos Ljudmakarn igår och köpa ett exemplar.
Brummet är tydligen ett problem på Regaspelare, som har motorn på samma sida som tonarmen. Min brummar inte.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/30 :  19:30:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tackar för tipsen bostrowskij! Jag kommer att bygga en tangential arm som monteras på en Thorens spelare med ny plint, detta skruvas Grado pickupen fast på. Karbon och akryl kommer att bli ingedienserna i tonarmsbygget.
Jag väntar på att min också skall landa hoppas att du blir nöjd bassman efter inspelningen, låt oss få veta.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:29:47  Show Profile Send bassman a Private Message
Ja, jag kan ju säga att jag är nöjd redan nu. De första 3 skivorna lät inte så kul, men sedan hände något och musiken började blomma ut. Den klår redan mina gamla,trötta pickuper. Jag återkommer.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/10/30 :  22:46:34  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Aaah en Thorens, härligt! Man kan aldrig ha för många sådana, vad är det för modell?
Själv har jag en 150mkII och en 166mkI, väntar dessutom på att få 2 till 150:or levererade för att leka med...
Låter intressant med tonarmsbygget. Har du tänkt luftlagra tonarmen , eller blir det någon släde typ Opus 3 cantus?
Apropå Gradodansen så har jag själv fått uppleva den fast med en SME 3009s2 / Ortofon MC30...mycket märkligt eftersom kombinationen är i det närmaste perfekt med en systemresonans runt 9 hz. Det har hänt två gånger när jag spelat en viss LP, men när jag försökt återskapa fenomenet så händer ingenting...Det här med vinyl och skivspelare är en outgrundlig värld :-)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/31 :  15:02:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Thorens 166 mkII har jag fått fatt i för ett par år sedan. Det är tänkt att det skall bli luftlagrat när det gäller tonarmen, jag ser en lång väg framför mig av massor av tester och utveckling men det är ju det som är roligast tycker jag. Plinten blir nytillverkad för att jag inte vill förstöra orginalplinten då den är i bra skick och att tonarmen inte hade fått plats.
Jag kan hålla med om man kan inte kan få för många thorensspelare jag skulle vilja ha fatt i en 160 modell till så att jag kan använda den till en mer konventionell uppsättning så man kan jämnföra.

Härligt bassman då kan man lugnt fortsätta att skriva här på forumet utan att känna att man har lurats. Det jag hörde på hifi mässan övertygade mig till den milda grad att allt det andra som var på mässan var sekundärt.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/31 :  20:26:24  Show Profile Send bassman a Private Message
Den har dock en nackdel: repor och knaster hörs obarmhärtigt tydligt, mina andra puppor glider över dem med en axelryckning, men den här håller fram dem i strålkastarljuset..

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/01 :  19:17:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Undrar om detta beror på att nålarmen är odämpad som bostrowskij nämner, man får väl undvika att spela skivor som är alltför repiga. Jag tror själv att jag kommer att vara helnöjd med Gradon väntar med spänning.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000