HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra ljud blir dyrt i längden...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ulf Lilja
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:23:58  Show Profile Send Ulf Lilja a Private Message
Vad gör man när man är så nöjd med sin anläggningen att man springer och köper nya skivor nästan varje dag...
Hemma spelar jag på Linn Classik, Rega med Sumiko Blue Point och högtalarna är JM Lab Cobalt 816, feta kablar från High Fidelity,biwirat. Högtalarna är äntligen inspelade,
rummet stort ca 35 kvm, högt i tak, golvet täckt med äkta mattor.
Musiksmaken är allt från Monk,Coltrane till Blues och Entombed.
Har fått till allt fantastiskt, så det det spelas så fort jag är hemma.
Ska jag vara nöjd eller.......................................
Måste jag göra en nedgradering för att rädda min ekonomi??

Jag har tidigare ägt LK100 helt ok, även ganska nyligen kopplat Classiken till LK 140, upplevde inget jättelyft. Däremot köpte jag
istället nya h-kablar LINNk400 biwiringbara och plockade bort mina gamla enkelledande VanHul Jade. Det var det + ytterligare finjusteringar av rummet + inkörning av högtalarna som gjorde att allt
blev fanstatiskt
Igår köpte jag bara 4 cd, låg sedan på soffan och njöt till Rickie Lee Jones, Ryan Adams mm. När klockan blev mycket fortsatte jag med Sennheiiser och XCan!!





Edited by - Ulf Lilja on 2003/11/07 15:53:17

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/07 :  12:26:40  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det är bara att gratulera sig själv och njuta utav bara.

Själv började jag pussla ihop ett så bra system med rörkomponenter i mitt sovrum(köper bara verkliga "klipp") och lyssnar och pusslar.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:15:40  Show Profile Send D-Man a Private Message
Lilja:
Du har uppnått idealtillståndet! Du bör vara nöjd med att du kommit till den punkten att du inte längre går i uppgraderingstankar, nu när du helt kan fokusera på musiken. Det är det tillståndet jag nu eftersträvar genom sökandet av en ny signalkälla, som för tillfället är den svagaste länken i mitt system. Även lite akustiska åtgärder kommer att vidtas.

Edit: Ett litet stavfel

Edited by - D-Man on 2003/11/07 16:37:59
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/07 :  13:18:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Klaga inte, många vill nå dit.
Hellre fattig och lycklig, rik på musikalisk fröjd än i ständiga uppgraderingstankar och snart fattig ändå.

Bravo
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:08:06  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Kul! Räcker Classicen till 35 m2? Lite intresserad av Majik, då borde den räcka till 25 m2...

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:15:02  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Akta dig för att testa koppla till ett LK100 eller LK140 till Classicen. då kommer habegäret igen ...
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:22:33  Show Profile Send Tonkis a Private Message
KLOUT!!! Finns bättre beg.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:57:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Majik klarar 25 m^2, absolut. Den växer i många kostymer så att säga (vet inte om det uttrycket finns ens, men om det inte gör det förklarar jag det härmed myntat )

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/07 :  15:59:11  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Ayn, har du testat att koppla till LK100:or? Hur långt räcker försteget om man vill bygga ut?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/07 :  17:17:06  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag tror faktiskt inte att jag vill nå ett "heltnöjdtillstånd"

Jag strävar dit, men vill absolut inte nå det tillståndet........

Vad ska jag då pula med framöver om anläggningen är optimal....

Man vet ju dock erfarenhetsmässigt att den stannar i "nästanoptimalstadiet" högst några månader och sedan är man igång igen.......I alla fall jag.






//Gonzo//
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/07 :  18:26:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Gonzo, jag håller med du. Experimenteringen är halva nöjet.
Subjektivt sett kan man omöjligt hitta en optimal musikanläggning utan att först ha lyssnat på ALLT.
Under en normal livslängd kan det nog bli ganska jobbigt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/11/07 :  18:55:36  Show Profile Send D-Man a Private Message
Min syn på saken är att när jag är helt nöjd med ljudet så tycker jag att jag har hittat den optimala anläggningen, trots att det kanske finns bättre/häftigare grejer ute på marknaden. Men det är klart, ljudidealet kanske ändras med tiden, eller att man kanske helt enkelt blir less på ljudets karaktär efter en tid och då återkommer viljan att uppgradera igen.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/07 :  19:00:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tonkis, än så länge har jag inte testat med något annat än att köra Majiken helt för sig själv. Har inte känt något särskilt stort behov

Men framöver nån gång hade jag nog tänkt ta och haka på något slutsteg och se hur Majiken står sig som rent försteg. Iofs kan man då lika gärna ta och byta till Wakonda då när man ändå är igång, det handlar om ungefär samma pengar som man kan få för en Majik.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000