HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter utav Musical Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:59:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message
God morgon alla forummedlemmar

Jag sitter som vanligt fast i uppgraderingsträsket och har vid ett par tillfällen hört elektronik ifrån Musical Fidelity och då skarpt gillat vad jag har hört rent musikaliskt. Sedan har jag även hört att framförallt deras tidigare produkter hade rätt låg kvalitet.

Hur är kvaliteten på deras nya produkter?

Mvh
Patrik B

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:12:17  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Patrik B
Jag har haft goda erfarenheter av Musical Fidelity. För närvarande äger jag dels ett MF A3 slutsteg och en A3 dac och jag är mycket nöjd. Jag skulle nog säga att A3 serien var ett stort steg från deras äldre produkter. Har inte lyssnat något på den nya A3.2 serien men har hört att den ska vara ännu ett steg upp, främst vad det gäller försteget.Lyssnade en del på A3 försteget och tyckte inte det alls var i sammma klass som A3 slutsteget. Överlag så skulle jag nog säga att MF produkter håller hög kvalitet till ett bra pris. Vad är det som du ska uppgradera?
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:21:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Förr var de tydligen rena mardrömmen men nu ska de ha riktigt bra byggkvalitet. Du kan alltså köpa utan att oroa dig!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:48:42  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag testade deras A3.2CR för- och slutsteg förra året och jag var inte speciellt imponerad av deras förmåga att leverera bra bas. All bas lät bumlig och oprecis.
Sen är det ju lite irriterande att de byter design lika ofta som jag byter strumpor, nästan iaf.
Deras X-ray är dock mycket cool.

Linkan

Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:35:17  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Primärt skall jag uppgradera förstärkaren men då kommer CD inte hänga med längre så den ska väl också uppgraderas vad det lider...

Har sett att det finns två annonser på sälj sidan där en säljer Nuvista försteg med X-A200 monoblock samt någon som säljer ett nyare A3 försted med CR-A300 slutsteg (är lite osäker på beteckningarna ) och började då fundera på om det är värt att undersöka Musical Fidelity lite närmare...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:39:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
X-200 stegen har jag haft hemma och provat, låter helt ok. Fick dock stryk av ett Gryphon Tabu 2/100 slutsteg


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/23 18:40:24
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/23 :  19:40:21  Show Profile Send niklas a Private Message
Har själv en integrerad A3 (platinum) och byggkvaliteten är verkligen det sista man ska anmärka på! Otroligt stabil o välbyggd!

Sen ljudet... Basen kan bli lite "bumlig" om man matchar ihop med fel högtalare/kablar. Men jag tror inte att man ska skylla detta på MF utan snarare på högtalarna, eller deras placering. Mellanregistret har nåt slags ljuvligt skimmer över sig... Svårt att förklara. Diskanten är väl utsträckt utan att låta jobbigt eller vasst.
Totalt sett en förstärkare som jag är mycket nöjd med. Den låter detaljerat, lent, och med en snärtig bas. När jag köpte den stod valet mellan denna eller Arcam A85, men jag upplevde att MF gick både högre och lägre i registrena, samt att mellanregistret lät trevligare. Det var inget svårt val.

Nu spelar den ihop med ett par Dynaudio Contour 1.3 Mk2 och detta funkar väldigt bra, den har inga problem med att "orka driva" Dynaudio.

Men som alltid så är ju ljudkvalitetet extremt subjektivt så Du måste lyssna själv och jämföra med andra märken. Försök att vara öppen och stirra Dig inte "blind" på just MF.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:23:50  Show Profile Send ulf a Private Message
Hade en gång Nuvista försteget som jag tyckte var mycket bra tills jag fick höra MUSE 3 försteget som var överlägset på alla parametrar. Hade även hemma Nuvista 300 slutsteget (som ofta använts som referens i Stereophiletester. Det hade en otrolig dynamik och designen är ju häftig.Men det hade en viss hårdhet i ljudet så jag valde vid det tillfället Audio Research VT100 istället.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/10/23 :  22:17:53  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Musical Fidelity XLPS Phono Stage
Någon som kan berätta hur det låter ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000