HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalare för rockmusik i spannet 20-30000 kr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:49:30  Show Profile Send qwert a Private Message
Har skapat mig en liten lista på slutliga kandidater inför det stundande högtalarinköpet. Som jag sagt tidigare, är det rockmusik som gäller och med tanke på lyssningsrummets storlek (och mina egna erfatenheter/fördomar av och till stativare) är det golvare som gäller. (Eller är jag dum som bortser från t.ex. ett par begagnade Dynaudio 1.3 SE?)
Hur som helst, här är finalisterna med "listpriset" inom parentes och det pris jag betalar bredvid. Dessutom står även skicket utskrivet.

JMLab Electra 926 (33000,-) 18000,- Nya OBS! priset
Dynaudio 3.0 (38000,-) 20000,- begagnade
Audio vector M3 Signature (28000,-) 25000,- demo
von Schweikert VR 2 (33000,-) 25000,- nya (sänkt listpris)

Som ni ser är det en varierad skara högtalare, åtmoinstone sett till nypris. Men till storlek och vikt är de däremot ganska jämnbördiga.

Hur är det då med ljudkvalitet och -karaktär?
Jag har tänkt para ihop högtalarna med Primares integrerade förstärkare A 30.1 samt cd-spelare D 30.2.

Några råd, åsikter, tips eller kommentarer?

Hi-fi OCH musik

Edited by - qwert on 2003/10/22 15:52:29

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/22 :  16:51:17  Show Profile Send Per a Private Message
För 18000 är jmlab ett fynd. köp dem och skivor för resten i budgeten så kommer du att vara nöjd. dock vill jag varna för ett långt och mödosamt inspelningsförfarande.
sayonara
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:45:53  Show Profile Send Aton a Private Message
JMLab är väl inga givna rockhögtalare. Skitig rock blir nog duktigt vass. Var köper du Von Schweikert VR 2.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:49:14  Show Profile Send Aton a Private Message
Tillägg: Som jag tänker bör väl "rockhögtalare" vara åtminstone något förlåtande och inte skoningslöst analytiska.
Go to Top of Page

qwert
Member

115 Posts

Posted - 2003/10/22 :  18:06:37  Show Profile Send qwert a Private Message
Hos peaudio.com
De finns ju hos andra handlare också, t.ex. hos ultimate.se, men till ett par tusen mer i pris...

Hi-fi OCH musik
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:15:33  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag lyssnade kort på JM Labs Electra-stativare för några månader sedan. Själv föredrog jag den "mysigare" Infinity Kappa-stativaren, men smaken är ju delad... =)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:50:56  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag gillar Audio Vector M3 Signature.
Var hos Ågren´s och lyssnade på dom för en vecka sen.
En del tycker att dom är lite ljusa i karaktären.
Jag tycker den är detaljrik, luftig, fast och torr bas, inte avgrundsdjup dock, bra stereoperspektiv/soundstage. Om det är en bra rockhögtalare?
Det är väl inte första högtalaren man tänker på som rockhögtalare
Spelade bla Jethro Tull, Pink Floyd och Metallica hos Ågren´s.
Funkade för mig i alla fall.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:12:26  Show Profile Send KC a Private Message
qwert, kolla också in ProAc. Slash kör med dem hemma
Äger själv ett par 2.5or och de låter mycket bra på rock-musik.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/10/23 :  18:41:59  Show Profile Send redestad a Private Message
Eftersom det ska fungera särdeles bra med rock, och möjligen tyngre och skitigare sådan (?), känner jag instinktivt att VR-2 är det bästa valet. Basförmågan och dynamiken är mycket bra, förmodligen bäst av dessa alternativ. Det roliga är att totalljudet är fenomenalt med mycket driv och kraft. Dessutom till ett kanonpris, nästan för billigt... Tror inte du skulle bli besviken, och i så fall finns alltid VR-4 :-) (som undertecknad är lycklig ägare av, varför jag måhända skulle kunna anklagas för viss "färgning" i denna fråga...)

Instämmer med att JM Lab är lite tveksam då "driv" och "kött" saknas och jag upplever de även som väl analytiska och kalla. Något som faktiskt även är min erfarenhet av Audiovector, Dynaudio-modellen har jag inte lyssnat på, men flera andra av deras burkar och har tyvärr aldrig blivit imponerad.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/10/23 :  19:08:16  Show Profile Send drkim a Private Message
Hehe,
Jag har hört Dynaudio Contour 3.0 spela rock´n roll jag jag är imponerad
Jag har tidigare haft ett par JM Labs Electra 915.1 och det är definitivt ingen rock högtalare, visst det funkar men det blir aldrig riktigt bra. Har sedan ett år ett par Contour 3.0 och jag saknar ingenting.. Allt som JM Labsen gjorde gör Dynaudio bättre.

Så jag skulle definitivt välja att betala 2000 Kr mer för 3.0: orna begagnade än att köpa nya JM Labs. Jag har även jämfört Dynaudio med Audivector M3 Signatur och tycker inte heller att den lyckas spela ut musiken på samma sätt som 3.0: orna. Jag har inte hört någon VR 2: a eller VR3: a men väl ett par VR4: or MK III och visst här låter det bra om än något diffus ljudbild - men maffigt är det.. Tänk bara på att Dynaudio och von Schweikert kräver duktigt med förstärkare för att blomma ut, Audivector är betydligt snällare mot kringutrustning.

Läs gärna testerna ang. Dynaudio Contour 3.0 på min sida (se nedan)
Gå in på "Min hifi-historia" i menyn till vänster..

Lycka till

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/10/23 :  20:21:10  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tänkte också varna för att framförallt Dynaudio behöver duktigt med kräm för att släppa loss och få kontroll på basen... Annars låter de kanon. Audiovectorn är inte heller fel, har själv M1 Sign. En positiv egenskap med dem är ju också självklart möjligheten till uppgradering, det är ett riktigt stort steg om man hoppar upp till Avantgarde senare. Har hört Audiovector med Primare och det funkar kanon.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/10/23 :  22:13:47  Show Profile Send mrmix a Private Message
inte för att baktala nån säljare eller så, men pe audio skulle ja fan inte handla av, dels har ja hört så mycke skit om den dåren, sen verkar han ju lika tokig som den gamla *bilstereo piraten* som höll till i västerås för massa år sedan om nån kommer ihåg han, å han åkte visst i finkan för ett tag sedan desutom,

ang valet av högtalare så kan nog jm lab va ett kul val, eller till mian leksaker ja kör med, xl fidelity, de e' rockburkar som tål å rockas med

www.xlfidelity.se

ska inte jämföras med jm lab mm i välljud, dock låter dessa jäkla bra endå,
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/10/23 :  22:26:39  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag såg precis att du tänkte driva högtalarna med Primare A30.1 (ja ja jag vet, borde läsa mer noga)..
Hur som helst så har jag kört mina Dynaudio med just en sån stärkare, tyvärr funkade inte det speciellt bra - Primaren orkar helt enkelt inte strama upp Dynaudions bas, det lät i och för sig väldigt trevligt på låga volymer - men du skall ju spela rock´n roll och då tror jag nog att Audiovector kan passar bättre.

Dynaudio Contour 3.0 behöver nog uppåt 2 X 200 strömstarka watt för att komma till sin rätt, jag har även lyssnat på M3 Avantgard, det är en mkt trevlig högtalare - lättdriven och dynamisk, mer lik Dynaudio i sin spelstil, men betydligt snällare i diskanten.. försök hitta en par såna om du kan..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000