HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning, och att spela högt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:10:54  Show Profile Send David A a Private Message
Alla vet ju som bekant att nya högtalare behöver X antal timmar för att kunna spela optimalt. Detta pga upphängningar och dylikt ska mjukas upp så att högtalaren kan låta som den var tänkt. Vad som däremot förvånar mig är den kommentar som man ofta får höra: Nu har jag spelat in mina högtalare, så nu törs jag vrida upp volymen lite!

Vad har detta kommit ifrån? Det är ju ingen bilmotor med kolvar som måste nötas in. Snarare skulle det vara logiskt att anta att elementen tål MER stryk innan allting har mjukats upp tillräckligt.

Finns det något som helst belägg för detta påstående, eller har någon bara tänkt: Aha inspelning=inkörning, dvs jag måste ta det extra lugnt i början

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:55:56  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Är det inte så, att man till och med snabbar på inspelningsprocessen, genom att spela så högt som möjligt
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:05:48  Show Profile Send David A a Private Message
jo, man tycker ju det...
Efter den första helgen med riktigt hård spelning på mina GEM tyckte jag att de ändrade karaktär i övre mellanregistret ganska radikalt.

Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:13:09  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej hej David! kul att du är tillbaka på forumet.
Tyvär kan jag inte hjälpa dig med att reda ut med begreppen inspelning
av elementen men det är ju rörliga delar så en "måtlig" användig av
dynamickontrolen en tid är nog inte fel

Hur låter det annars,nöjd? Har du byggt om någonting? MVH/Leon
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:31:37  Show Profile Send Mattias a Private Message
Inte en susning men...

Kan det ha att göra med att när tex ett par högtalare inte är inspelade är de relativt hårda i konupphängning osv (jämfört inspelade grejer) och spelar man då för högt kanske oinspelade prylar lättare kan gå sönder. Alltså vid för stora konutslag med en nya grejer (tex stel kon mm) går de lättare sönder...
Nu skall det ju till en del ifall man skall lyckas ha sönder element pga av oinspelning, men ändå.

Vilken luddig beskrivning... hoppas ni fattar. Håller detta?

Sen är det ju som ni säger vid lite högre nivå bör ju grejern bli inspelade snabbare.

Läckra grejer du har David

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/10/22 22:33:33
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:59:34  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
"Vad har detta kommit ifrån? Det är ju ingen bilmotor med kolvar som måste nötas in. Snarare skulle det vara logiskt att anta att elementen tål MER stryk innan allting har mjukats upp tillräckligt.

Finns det något som helst belägg för detta påstående, eller har någon bara tänkt: Aha inspelning=inkörning, dvs jag måste ta det extra lugnt i början"

-det senaste inom inkörning, säger annars att man ska köra riktigt hårt från början, det optimala är ett par repor på strippen!, detta för att Kolvringarna ska nötatill sig så att det blir riktigt tätt, vilket det inte blir med gamla metoden(köra extra lungt). lite off.. kanske.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:21:43  Show Profile Send David A a Private Message
Leon:
Jo det låter riktigt trevligt! Högtalarna behövde några hundra timmar till för att bli av med en liten "råhet" i övre mellanregistret. Förre ägaren hade bara spelat dom ca 50 timmar, så dom var så gott som oinkörda.
Baslådebygget har börjat. Men tyvärr så kom en badrumsrenovering emellan, så det får nog ligga nere nån vecka. Men det fungerar bra med bara två basar oxå

Angående tuff inkörning så kom jag att tänka på Db-dragracing. Ibland så byter dom till nya basar när dom vill slå rekord. Detta eftersom upphängningen är stelare och tål större påfrestning när elementet är nytt, vilket resulterar i högre ljudtryck....

Edited by - David A on 2003/10/22 23:23:34
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:24:39  Show Profile Send Amund a Private Message
DavidA:
Jag måste nog säga imot dig i det där om Crank IT (DB Race),,,
Abledningen till att vi byter element så ofta och innan en mätning är att elementen inte klarar av den extremt höga belastningen så länge. Brukar bara spela i sekunder när vi mäter och ibland är det allt dom klarar. Så är det sponsring så bytes elementen väldigt ofta! Men vi brukar alltid spela på någorlunda normal volym ett tag innan tävling/mätning. Jag kan inte svara på varför tyvärr, det är bara det dom sagt till oss att göra.

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:04:18  Show Profile Send David A a Private Message
Amund:
Jo, det kan jag tänka mig att dom slits ut eller går sönder snabbt. Men jag vet att jag har läst någonstans om ett MDS-van bygge, där det stod i texten att ett nytt element spelar 1-2db högre än ett inkört element. Nu kan ju det ha sin förklaring i att MDS valde att köra med billigare basar tidigare. Ett sådant element tål säkerligen högre belasning när upphängningen är lite styvare. Men när man använder ett extremt element med upphängning som ett bussdäck, ja då kanske det snarare behöver köras in lite för att kunna få konen att röra sig maximalt.
Jag kom just på att Dynaudio kör 1000w genom sina diskanter som en extra kvalitetstest innan dom skickas vidare för montering. Det är ju en ganska extrem behandling av ett helt färskt element, så det verkar inte som om att det skulle ha någon betydelse för elementets funktion.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:41:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Allt som rör sig är ju mekaniskt, och finner sin "väg" efter ett litet tag.
Klart upphängning ovh spider mår bätre av att få jobba några timmar.

Sen är det nog en del psykiskt att man lär sig leva med sina nya högtalare som
låter anourlunda mot för sina gamla..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/23 :  16:30:42  Show Profile Send Leon a Private Message
David:"en liten råhet i övre mellanregister"

Kom och tänka på när du frågade efter intryck av högtalaren.
JAG LYSSNADE bara på två halva stycken.

Jag retade mig på diskanten blev lite vasst och lite dist.
Du tycker att övremellanregister behöver spelas in en längre tid.

Jag har ingen anning om hur lång inspelning högtalarna hade fått.
Ärligt talat tror jag inte Best sound skulle kunna redogöra för hur långt alla deras demohögtalare har spelats heller.

Sen rum: Best sound rum där gemarna är uppställda är ett kalt
källarum.

Utrustningen var mycket moderat,någon sony cdspelare och 5:1 förstärkare. Kablar har jag ingen aning om.

En stor Barcoprojektor stog mitt framför näsan.

Vad vill jag säga med detta? Allt är så beroende av allting annat,
men framför allt rummet verkar vara svårt att komma tillrätta med
"kan jag tänka mig" Sen kommer det där med tycke och smak ideal
musik=känslor in i bilden. Därför Kunde/ville jag inte ge dig någon
riktigt komentar om hur jag tyckte det lät,även om du frågade.

MVH/Leon
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/23 :  19:33:25  Show Profile Send David A a Private Message
Leon:

500 timmar skall dom tydligen behöva för att riktigt blomma ut. Undre diskanten eller övre mellanregistret (ca 3000hz) låter ganska påträngande när dom är oinspelade. Speciellt jämfört med Dynaudio 1.3se, då dom snarare har en liten svacka där. Men som sagt, karaktären förändras ganska radikalt efter en tids inspelning. Men en sak som man absolut inte kan fuska med är kringutrustningen. Dom kräver en hel del för att komma till sin rätt, och med en integrerad 5.1 förstärkare tror jag knappast att dom gör underverk. Skillanden mellan min KSA-200s och FPB-300 är högst påtaglig via GEMarna, så att fuska med förtärkeriet är nog inte att rekommendera. En krävande men ack så vacker bekantskap!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000