Author |
Topic |
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 17:09:15
|
Om man inte räknar [ggr] som en enhet ;-)
|
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 17:13:31
|
Detta gjorde i alla fall inte mig klokare
Anyway, har vi kommit fram till en slutsats om vi bortser från själva lyssningen med örat..
Har "gain" en påtaglig "effekt" när det gäller val mellan för och slutsteg.
Mvh Jonas |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 23:02:27
|
Monster
Kanske är det så att försteget levererar för mycket signal för slutsteget som överstyr och därmed låter pest. Genom att sänka nivån så slipper du problemet. De olika regleringsmöjligheterna på slutstegt är väl någon slags balans + anpassningsmöjlighet till olika slutsteg gissar jag.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 07:17:57
|
För att utveckla gain begreppet lite. Själva gainet säger bara vilken förstärkningsfakor tex hos en slutsteg. Denna faktor i sig själv är inte så intressant. Man måste också veta ingångskänslighet/nivånin på apparaten. Detta för att se vilket försteg som kan passa till det tilltänkta systemet.
Förstärkningsfaktorn, gain finns/anges bara på förstärkarprodukter, alltså slusteg och försteg. Alla tillverkare uppger inte gain i sina specifikationer, men kolla på BAT slutsteg och försteg där finns de.
Vissa prylar tex Plinius slutsteg har lite annorlunda nivåer på ingångskänslighet/nivå in (har jag bara hört/läst) vilket gör att man måste tänka till att matcha med ett försteg som levererar utnivån till slutsteget.
Inte nog med det för att krångla till det hela så bör man ha koll på impedans mellan apparaterna på ingång och utgång tex vid ihopkoppling mellan olika märkes för/slutsteg. Här har jag ingen erfarenhet alls.
Som tur är finns det kunniga handlare och mycket duktigt folk här på forumet som säkert kan hjälpa till med sådanahär saker.
Kopplingen om att gains pelar högre bas existerar väl kanske inte, men visst ett slutsteg med högre gain borde väl kunna spela högre i nivå (ljudnivå) än ett slutsteg med mindre gain. Sen hur det låter vid dessa nivåer är ju en annan sak
EDIT: fråga och så se nedan.
Ni som har koll, nivåer mellan apparater tex försteg och slutsteg, anges de som spänningsnivåer eller? Tänker på när man vill koppla ihop olika märken för att det skall funka. Kör integrerat och trivs, inte behövt tänka på saken. Jobbar med förstärkarapplikationer med lite högre frekvens, och där mäts det på lite annat vis än just hifipryls.
Mvh Mattias |
Edited by - Mattias on 2003/10/23 07:34:59 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 08:53:38
|
Monster: På ditt HK-försteg är det nog så att du har gain höger och vänster, sedan dämpar du med volymkontrollen. Därav den distade signalen vid full nivå h och v. Försteget klipper helt enkelt. Pass Labs har liknande arrangemang liksom proffsutrustning. Mixerbord till exempel, ställ gain på mick 1, mick 2 etc så de stämmer och ställ volymen gemensamt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 09:17:57
|
Hej Bern,
Dom heter Input Attentor tror jag. Ska ladda upp bilder på försteget när jag har lärt mig hur.
Tack för svaren Cheers Jonas |
|
|
Topic |
|