Author |
Topic |
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 10:44:08
|
Hej,
Undrar om det finns vissa "regler" alt parametrar man ska ta hänsyn till när man matchar olika produkter av olika märken.
Vidare har jag läst att "försteget har högre GAIN, och spelar dämed bättre bas????" Vad är Gain på för och slutsteg och vad har det för funktion.
mvh Jonas |
|
lenwac
Member
244 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 11:19:54
|
"Gain" det är väl samma sak som Volym.
/lenwac
|
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 11:39:48
|
Nej Gain är inte samma sak som volym.Det är förstärkningsfaktorn som anges i dB,om jag inte tar fel. Mvh Kristofer |
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 11:43:25
|
Är inte gain förhållandet mellan ingångsspänning och utgångsspänning?
Kanske är jag ute och seglar...
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 11:47:40
|
Nej, gain är inte samma sak som volym. Som jag fått förklarat det för mig så är gain, själva styrkan på ljudsignalen. Sedan kan du höja ljudnivån med volymkontrollen.
Ex. om du spelar in med låg gain måste du kompensera med högre volym när du spelar upp, vilket kan medföra att du även förstärker eventuella oljud, jämfört med om du spelar in med högre gain, och inte behöver kompensera lika mkt med volymkonrtollen. Om jag nu inte förväxlat principerna, då jag fått min info i samband med inspelning till hårddisk.
I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att högre gain ger "mer ljud" än en enhet med lägre gain. Jag har fått höra att mina högtalare kommer att få mer bas om jag skaffar en "fläskigare" förstärkare = högre gain? |
J. Ullberg |
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 11:58:30
|
whiskyman: GAIN mäts väl inte i dB? GAIN (G) är effektförstärkningen och man kan räkna om GAIN till en motsvarande förstärkning i dB. Har jag för mig...
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 15:12:38
|
Att högre gain skulle spela bättre bas låter knasigt, kan inte se vad det skulle påverka. Ett slutsteg har ofta en angiven gain, det är förstärkningen helt enkelt. Gain för ett försteg är nog maxförstärkningen, alltså med volymkontrollen i botten, kan mycket väl vara 0 dB, eftersom signalen ut från en CD är säg 2 volt, och ditt slutsteg ger full effekt vid säg mellan en halv och en hel volt. Så försteget är bara buffrad dämpare i det fallet. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 15:25:21
|
Jo, gainen kan vara viktigt när du matchar slutsteg med försteg. Försteget MÅSTE ju kunna driva slutsteget till full effekt, men om förstegets gain är för hög, så kommer du att spela med volymkontrollen nära "noll" vid normal nivå, där är en vanlig volympott som sämst, inte bra balans mellan kanalerna, det är dessutom svårt att reglera volymen för det blir hyperkänsligt. Så, du får kolla på vilken nivå ut dina källor har, cd ofta runt 2 volt, gamla radioapparater och sånt kan ha så lite som 0.5 volt.
Ett exempel som då inte fungerar. Gammal radio som ger 0.5 Volt ut, försteg med 0 dB gain, slutsteg som kräver 1 Volt för full effekt. Du kommer inte att kunna få ditt slutsteg att ge full effekt helt enkelt. Moderna källor har inte så låga nivåer som 0.5 Volt så det borde inte vara så problematiskt. Gamla slutsteg och förstärkare borde ha "högre känsligheter" så det är bara om du blandar gammalt med nytt som det skulle kunna bli helt fel tror jag. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 15:28:30
|
Förstärkningen i ett försteg brukar ligga på 15 dB och i ett slutsteg på strax under 30 dB Detta kan vara intressant om man ska matcha ihop för- och slutsteg. Men dom apparater jag haft har alla haft denna förstärkning. När det gäller kommentaren om högre gain i försteget så kan det kanske ligga något i det eftersom en högre utspänning verkar ge ett bättre driv i basen. Jag har ex.vis hört S1:an med olika kort där en variant med högre utspänning ger bättre driv. Man kan också jämföra passiva och aktiva försteg med varandra. McCormacks TLC är omkopplingsbar och där hör man skillnad. Men här kommer impedansanpassningen in också naturligtvis. Fast vad är det jag blajar om egentligen? Den bästa matchningen gör man med hjälp av öronen. Låter det bra, är det bra enligt min mening. Då är olika produkters klangkaraktärer viktigare för att inte få för mörkt eller för ljust ljud.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 15:56:10
|
Björn Ola, förstärkningen på slutsteget spelar liten roll, det är bara effekten i dB. Det du behöver är ingångskänsligheten. Ett försteg med 15 dB förstärkning? Det låter ju lite mycket, tänk att signalen in från cd är 2 volt. 15 dB, blir mer än fyra gånger förstärkning, spänningsförstärkning alltså, så du får max ut mer än åtta volt till slutsteget, vilket ofta har en ingångskänslighet på 1 Volt eller så. Har ditt slutsteg låg ingångskänslighet, då behövs det förstärkning i försteget, men 15 dB låter mycket tycker jag. Mitt EC försteg kan justeras mellan 0 och 6 dB, men då har ec slutsteget en ingångskänslighet på 1 volt. Om det var säg 2 volt, då kanske man skulle kunna ha 12 dB för att kompensera för gamla källor och så. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 15:57:23
|
Ja när det gäller matchning så bör man kombinera för att nå ettså neutralt ljud som möjligt. Dvs ljus förförstärkare med en varmare, dovare effektföratärkare,en dovare, varmare förförstärkare till en ljusare, klarare effektförstärkare.
Men framför allt matcha ihop det med vilka högtalare som skall drivas. Mvh Kristofer |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 16:17:36
|
Ok jag förstår. Mitt försteg har separata "nivå" kontroller per kanal och sedan en huvud "volym" kontroll.
Om jag har dom separata nivå kontrollerna på max dvs 0 db får jag en otroligt distad diskant där röster etc spriker. Men om jag då väljer att sätta dom på 4 db så spelar musiken ljuvligt.
Har detta alltså med GAIN mellan för och slutsteg att göra. Luddig fråga en ändå
Mvh Jonas
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 17:25:05
|
Eh? Vad är det för ett lustigt försteg? Det är väl ingen hemmabioprocessor?
Claes Ireland: Detta har jag läst mig till i handböcker och manualer. Jag trodde att man med Gain avsåg signalförstärkning, och man förstärker signalen eller spänningen med 29 dB i samtliga tre slutsteg av olika fabrikat som finns i mitt ägo.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 18:01:49
|
Björn-Ola, gainen i ditt slutsteg är bara hur många dB den kommer att förstärka insignalen, det finns ju ingen volympott. Så, 30 dB för ett slutsteg är ju helt ok, bara att göra med hur många watt den kan peta ur sig. Ett försteg är något helt annat dock. Om dina slutsteg har en ingångskänslighet på 3 volt för full effekt, då behöver du ett försteg med ganska rejäl förstärkning. Har du ett slutsteg, vilket är hyfsat vanligt, som har en ingångskänslighet på en volt för full effekt, då är det helt ok med 0 dB eller kanske 6 dB. Så, kika på vid vilken spänning dina slutsteg ger maxeffekt, då vet du på ett ungefär vilken förstärkning du vill ha i ditt försteg, baserat på vilka källor du använder, CD radio och så vidare. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 18:26:34
|
Du har säkert rätt i hur mycket som behövs. Jag har drivit slutsteg direkt från en cd-spelare med 2 V output utan problem och har fått dämpa signalen. Jag refererar bara till vad som stått i manualerna till mina olika för- och slutsteg. |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 11:02:51
|
Tjena Björn-Ola,
Nej för f-a inget bioprocessor. Det är ett H/k Citation X-I försteg alla årsmodell 86. Deras riktiga HI-End projekt. (bild kommer senare)
Mvh Jonas |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 13:00:03
|
Ojojoj!
Den ende som har nästan rätt, fast tvärtom, när det gäller "gain", är Skiier.
"Gain" på svenska betyder förstärkningsgrad.
Det kan antingen anges i "antal gångers förstärkning" (ggr) eller räknas ut som det logaritmiska måttet "decibel".
Formel:
Förstärkningsgrad [ggr] = utspänning/inspänning
För att göra om det till dB:
Förstärkningsgrad [dB] = 20*log(utspänning/inspänning)
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 13:30:11
|
Blir inte förstärkningen [dB]: 20*log(utspänning/inspänning * roten ur (ingångsresistans/utgångsresistans)) ?
20*log(utspänning/inspänning) ger väl spänningsnivån [dBu]?
Nu kanske jag återigen är ute och seglar, med spinnakern uppe =)
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 13:43:58
|
Ja det blåser mycket idag! |
|
|
Skiier
Ej medlem längre
271 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 14:08:54
|
Vad säger herr Ing. Öhman ?
Han om någon borde ha svar =)
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 14:49:03
|
Han är ju avstängd!
Om du vill återse honom här, be då moderatorerna att ge honom amnesti! Nu har ju de moderatorer som inte gillade honom slutat, så hans hänglås kanske kan tas bort nu? |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 14:54:01
|
För spännings förstärkning så gäller 20log, för effektförstärkning så gäller 10log. För effekt så är det 10*log(p1/p2). Men då p=u^2/r så får du 10*log((u1^2/r)/(u2^2/r)) vilket är 10*log(u1/u2)^2 vilket är 20*log(u1/u2). Eller bidde det galet nu? Tror inte det. :) |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 15:12:05
|
Ett exempel på gain och sånt med lite fiktiva siffror. Tänk er att vi får en utnivå (rent elektrisk) från en apparat tex en förstärkare. Antar den till 25 dBm. Samma sak gäller innivån, vi antar den till 4 dBm. I detta fall blir skillnaden själva gainet, dvs 21 dB.
Man kan ju räkna i olika enheter och på olika vis. Formler finns det här ovan.
/Mattias |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 15:22:10
|
Egentligen tycker jag hela decibel-begreppet borde skrotas! Det finns väl ett hudratal olika saker som dB betyder snart, och alla har olika referensnivåer. Bättre då att köra med riktiga SI-enheter i många fall tycker jag. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 15:28:06
|
Röstar också på en vettig SI-enhet.
Engelska ordet "gain" betyder (bland annat) öka. |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|