HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för nya prylar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/21 :  02:54:33  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Hej allihopa.

Hifi har sedan länge varit något som av någon anledning hamnat långt ner på prioriteringslistan men tack vare hififorum.nu samt att barnen fått egna vingar att flyga med så känns det väldigt aktuellt att byta musikanlägning, har inte tänkt så mycket på´t tidigare.
Lustigt nog låter det sämre nu än för 30 år sedan, då var det vinyl, hemmabyggda rörstärkare o dito högtalare för hela slanten, rejält fult och antagligen lika livsfarligt.

Har nog närmare 500 vinyl så det känns inte mer än rätt att spendera lite pengar på musikanläggningen för att pånyttföda dessa; men vart tusan ska man börja

Nuvarande anläggning,
Pioneer- Skivspelare/Tuner/Högtalare/Kassetdeck, JVC-förstärkare.

Den såg iaf bra ut för 20 år sedan.

Idén går ut på att först skaffa ett par högtalare värda namnet och "vänja" mig med dessa för att sedan titta lite närmre på drivverk & förstärkare.
Jag har inte för avsikt att låna hem högtalare för utvärdera i hemmiljö (så viktigt är det inte). Jag vore tacksam om någon har nått tips på ett par högtalare som spelar ut med enkel elektronik, passar ett rum på ~4*6m.

Rummet har två dörröppningar (bakåt c:a 1½m åt varje håll utåt från högtalarna sett), det lär inte gynna musikåtergivningen direkt. Är det lönt att spendera ett par tiotusen kronor på ett par bra högtalare eller är det att kasta pengarna i sjön?

Om det betyder något så lyssnat jag på allt från Animals till radio-musik.

Tacksam för svar.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/21 :  03:04:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om det är värt att "slänga ut" en viss summa pengar kan bara du själv avgöra utifrån faktorer som musikintresse, lyssningsmöjlighter och hur aktivt du lyssnar.

Vad lyssnar du på för musik?
Hur mycket lyssnar du?
Hur lyssnar du?
Vad hade du tänkt att anläggningen skulle få kosta totalt?

Spontant känns det lite underligt att börja med att köpa ett par bra högtalare och låta resten vara, jag får en känsla av att dina gamla grejot troligen inte skulle göra dessa rättvisa.

I dina kläder skulle jag nog fundera på en helhetslösning som inte behöver bli jättedyr om det täcker dina behov.
Tjugo långschalar skulle kunna ge dig en helt ny anläggning som du skulle kunna vara nöjd med om du bara tänker lyssna någon gång ibland.

Bravo
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/21 :  03:09:22  Show Profile Send pesa a Private Message
Gerhard46,
Först och främst - Välkommen till Hififorum.nu! Du befinner Dig i den härliga zonen då man skall börja bygga ett system men samtidigt skänker det en del vånda då en uppgradering ofta leder till nya behov... "Härligt, härligt men farligt, farligt..."

Jag tycker Du gör helt rätt som bärjar med hägtalarna. Har Du ngn idé om hur mycket pengar Du kan tänka Dig att lägga ut? Är Du öppen för begagnat-köp?

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/21 :  03:24:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Just det ja, missade att du var en ny medlem.

Ett stort VÄLKOMMEN givetvis, vi hoppas att intresset kommer att ta fart, vi kan aldrig bli för många.

Bravo
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/21 :  04:04:08  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Bravo,

"Vad lyssnar du på för musik?"

Egentligen mest i bilen numera då det låter milsvida bättre här än hemma.
Det blir allt från jazz till eminem men till favoriterna hör nog (utan rangordning),
* John Lennon även the gang men inte i lika stor utsträckning
* Animals
* Björn Afzelius
* Jimmy Hendrix
* Dire Straits
* Eric Clapton

"Hur mycket lyssnar du?"

Inte så mycket hemma av kända (ovanstående) skäl, det låter förskräckligt! Pioneer-stereon har mest fått spela vid festliga tillfällen.
Men med mitt nyvunna intresse lär det bli ändring på detta.

"Hur lyssnar du?"

Förstår inte riktigt hur du menar men jag är nog inte den som sitter o analyserar allt jag hör utan vill bara ha en musikanläggning jag orkar lyssna på en längre tid (vem vet hur länge man har hörseln i behåll ), gå tillbaka i tiden - du förstår säkert vad jag menar, det ska låta som det var tänkt.

"Vad hade du tänkt att anläggningen skulle få kosta totalt?"

Oj, det vet jag inte. Vi får se vart det bär, kanske rakt ner i kvicksanden, vem vet.
Pengar är inte det viktigaste, bara jag får ut det jag anser prylarna vara värda. Ett par rejäla högtalare måste man väl kunna behålla förbi sju PC-datorer & fyra bilar , skämt o sido.. det lär vara värt det iaf.

Så om jag säger 30.000kr från en butik med bra service & garantier (beror kanske mer på vilken produkt jag köper) i Stockholmsområdet.. vilka tips får man då?

Om man lyssnar på högtalare (av samma princip, om man kan säga så..) i olika rum.. vad ska man då lyssna efter, undre mellanregister och uppåt?

Edited by - Gerhard46 on 2003/10/21 04:08:40
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/21 :  04:04:58  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
pesa & Bravo:

Tack för välkomnandet!

"Vår man i Detroit" - det låter trevligt.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/21 :  04:25:14  Show Profile Send Amund a Private Message
Personligen efter ett antal år mad otaliga högtalare mm så tycker jag att stativ högtalare låter trevligast, om man inte pratar om högtalare som kostar mer än hela din tänkta budget. Men det är en smak sak.

Högtalare som "jag" gillar:
Totem, Revel, Sonus Faber, och vissa B&W stativare. Alla butiker som jag listar har riktigt bra och olika högtalare för demo, så gå lös på dom och lyssna .

Mitt tips är att du uppsöker några olika butiker i stockholm och säger samma sak där som du säger här.

Tips på butiker som jag personligen gillar i stockholm är:
Hifi Art som ligger på linnègatan.Väldigt bra service om du klarar av lite exentriska människor.
Sontec på Odengatan. Bra service men lite pushiga, men ett stort utbud av bra märken.
Best Sound på Odengatan (Vid odenplan). Massor av kunskap och trevliga produkter.
Lycka till och välkommen till ett helkul forum!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/21 :  04:49:45  Show Profile Send pesa a Private Message
Gerhard46,
Även om jag bodde i Stockholm några år så var det innan Hifi-bacillen slog till så affärerna där har jag dålig koll på.

Några högtalarmärken som varit del av olika provlyssningar som imponerat på mig är Totem, JM lab och naturligtvis mina personliga favoriter - Vienna Acoustics. Ett ytterligare märke som imponerat (och vid det tillfället var det just med vinyl) är Magneplanar.

Lycka till i sökandet och håll oss uppdaterade om hur det går!

Peter

Edit: stavfel

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/10/21 04:51:01
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/21 :  05:10:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jahaja, 30 papp för rubbet, ett par begagnade stativare skulle nog vara bra, t.ex. Sonus Faber Concerto ca. 8-10000:- kanske för ett par begagnade med stativ. Nya 13-16000:- ca.
Ett par begagnade Sonus Faber Gran Piano (golvare) ca. 15000:-.

Audio Analouge Puccini integrerad föstärkare ca. 11000:- nypris, hälften beg.,
samt en Pro-Ject eller Rega skivspelare för 3-5000:-, så skulle du komma långt.
Har du några cdskivor?

Ovan är givetvis endast ett förslag av många, men borde fungera.
Begagnat kan man hitta på detta Forum samt Hifimagasinet:

http://www.hifimagasinet.com

Dock är "Amund"s råd välbetänkt, offra lite tid och gå runt och lyssna, det lönar sig.
Du skall lyssna på hela högtalaren med musik du känner igen, helheten är viktigare än enskildheter. För övrigt så händer det mesta i mellanregistret, men du måste vara nöjd med helheten.

Bravo
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:08:45  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej å välkommenGerhard46

En liten fundering: Om du tänker börj med bara högtalare och har en gammal pioneer så är risken att du får begränsa dig till högtalare med mycket god känslighet - vilket kanske kan vara skönt i hifidjungeln- Jag tror därför att det kan vara bra att se ut sitt mål vad gäller förstärkare också redan från början.
Tror du att din skivspelare har gort sitt, eller går den att hotta upp?

Nåväl jag kan rekommendera en sväng till Reference Audio för lyssning på en kombination av Vincent sv233(10kkr) och Dynaudio Audience52SE (12kkr), alt 62 om du vill ha golvare (10kkr). Ahh, såg nu att dom har contour 1.3 mkII till specialpris 13kkr. (Jag har inte jämfört den direkt med 52SE). Jag vet inte om 233:an har phonoingång, men det kan man ju lägga separat.

En annan favorithögtalare i prisklassen är Monitor Audio Gold ref10. Har för mig att Esoterisk hifi har denna. Kombinera den med en lämplig Primarförstärkare, I20 eller A30.1 (lite dyr?), så har du också en bra kombination till dina skivor.

Det finns massor av bra kombinationer, men dessa två skulle passa mig om jag var du...men det är jag ju inte.... På begmatknaden finns ju hur mycket som helst, mend där krävs det att man varit runt och lyssnat, så att man kan vara flexibel när det dyker upp något bra.
(Jag har lite dålig koll på stockholmsbutiker eftersom jag är från landsbygden...)

God Jakt!

edit: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18285
edit2: http://www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp http://www.referenceaudio.se/
och glöm inte att scrolla dig igenom här i jakten på fynd: http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=29

Edited by - bjarne on 2003/10/21 10:21:44
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:34:29  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Leta rätt på en beg.Edison 60 om du klarar dej med tre linjeingångar och utan fjärr.CD,kanske en beg.Copland,Primare eller något annat trevligt,och sist högtalare där har du en del märken att välja mellan tex Sonus Faber,Totem,B&W eller om Ekonomin tillåter ett par Beg.M-L Arius.Kablarna då köp beg.du kan gå in på www.esoterisk-hifi.se och kolla på deras kabelsortiment dom har en hel del och till bra priser.
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:49:51  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag glömde skivspelaren prata med Mirre på Veteranhifi han kan skivspelare,tex.Rega,en beg.Thorens,jag såg även en beg.Systemdek IIX 900 för 700kr dock utan tonarm,med en exvis Rega arm en mycket trevlig spelare.
Mvh
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:03:01  Show Profile Send Telarc a Private Message
Dynaudio Audience 52SE för (12kkr) har jag själv hemma och dessa högtalare kan jag bara starkt rekommendera till en provlyssning. Just nu driver jag dom med Primare I20 (9kkr) och den kombinationen tycker jag är lite i kallaste och analytiska laget när det kommer till dåliga inspelningar.
Så är du intresserad av dessa högtalare så tror jag att de tillsammans med Vincents förstärkare SV233 (10kkr) är en riktigt lyckad kombination.

P-E Audio i Västerås har ett par demo av 52SE för 10500:- som kan vara värda att kolla upp.
Jag har gjort nästan alla mina inköp där och han har varit väldigt hjälpsam.
(http://www.peaudio.com/) (Klicka på erbjudande så får du upp flera bra priser på högtalare.)
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:22:19  Show Profile Send Daniel a Private Message
Hej Gerhard46 och välkommen.

Om du tror att du kommer att lyssna mycket på dina vinyl så tycker jag att du skall satsa lite mer på en riktigt fin svarv, du anar inte hur mycket musik det finns i spåren Dessutom kan du ju utöka din samling för en billig peng i stockholms alla butiker som säljer beg vinyl.

Kolla in:
Nottingham Analogue - The Horizon inkl. Rega RB 250 arm för 9000 kr på vinylbutiken.

Jag lyssnade på en mycket trevlig högtalare på Ljudmakaren här om dagen; Mission. De har en golvare som borde passa ditt rum bra. Mission M35 som inte kostar mer än ca 7000:- har jag för mig. Förstärk dessa med en Kora Explorer 90 SI för ca 9000:- så har du lite pengar över till bra kablar, pickup mm.

Men som sagts tidigare; gå ut en sväng på stan och lyssna, det är både lärorikt och trevligt.

Lycka till!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:36:12  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Välkommen: Gerard46

Mina rekomendationer är att gå till Hifi art på linne gatan och Highfidelity på karlavägen 42.
sedan givetvis de andra också som är nämnda.

personligen så gillar jag Naim och Linn och Rega grejor så de tycker jag du skall lyssna på.
och jag skulle också rekomendera att du satsar på en ordentlig vinyl rigg det är din skivsamling värd.

www.selleri.de
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:28:19  Show Profile Send kurt a Private Message
Med en stor Vinylsamling så är det nog smart att börja med en bra skivspelare.
Titta på Linns LP 12, finns i flera prisvarianter och äv beg,på Karlavägen 42. Bygg sedan resten av anläggningen därifrån

Kurt
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/21 :  13:36:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan och välkommen!

Ta en titt under HifiForum.nu's "BUTIKSHYLLAN". Där går det att fynda riktigt bra.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:05:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, du kan bara vinna om du tycker att det låter bättre i bilen. "the only was is up"
Lycka till.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:34:09  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Ojoj, snacka om djungel. Tack för alla tips.

Jag hade alltså först tänkt köpa ett par ordentliga högtalare (med lite grövre kablage). Vänja mig lite med dessa, sen fixa till rummet innan någon ytterligare uppgradering sker.

Vad kostar det egentligen att anlita någon expert att mäta lite o ge idéer på reglering?

Sen är det väl förstärkare & skivspelare nästa.. inser att detta inte blir en dans på rosor direkt. Nu har jag så mycket annat som stjäl tid & intresse så att åka omkring till massor av butiker känns lite krystat.

Detta är inte lätt. Det finns alltså inga idiosäkra högtalare för en inte alltför kräsen lyssnare?

Vilka modeller kränger mest som är representerade i Sverige? Menar inte att dessa läter bäst men det känns som om att man får mer bang for the buck.

Eller är jag på fel spår?
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:37:28  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det är viktigt att högtalarna har en modern design så att dom inte skäms för sig på ett bra tag samt att dessa håller hög kvalitet, bra garantier är ett plus.
Begangnat är inte så intressant.

/Gerre
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:45:34  Show Profile Send AKA a Private Message
Du sa att du inte är alltför kräsen, men ändå skall köpa högtalare för 30'000kr?
Utan att lyssna på olika?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/21 :  19:05:26  Show Profile Send pak a Private Message
kolla på audiovektors m3-serie.de är inte speciellt kräsna på utrustningen,jag hade "super"- de lät i princip lika med en 14.000 kronors surr.reciver som en 50.000 kronors för/slutstegskombo.lite skillnad var det ju,men inte så mycket som med en mer kräsen högtalare.
dessutom så är de snygga och låter bra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/10/21 :  20:30:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag rekomenderar att du gör ett besök på Ljudmakarn, de är kunniga och trevliga och så säljer de Tannoy högtalare som du inte bör missa,mycket prisvärda och väljudande. Lyssna på Tannoys model DC2. Jag rekomenderar också ett besök på Best Sound.
http://www.ljudmakarn.se/
http://www.bestsound.se/

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/22 :  01:15:54  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej gerhard 46
Är 46 din ålder så är vi lika gamla.Du får kanske berätta om hur stort rum du skall ha dina grejor i.Kan vara bra att veta ifall du lämpligen kör med stativare eller golvare
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

pesa

829 Posts

Posted - 2003/10/22 :  01:18:20  Show Profile Send pesa a Private Message
Rummet är 4x6 m om jag läser Gerhards inlägg rätt......

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/22 :  01:22:21  Show Profile Send EAR a Private Message
Tackar Pesa.
Nu såg jag det.Ok 24 kvm.Personligen hade jag gått på en golvvariant då.Ser att du tyckte rör hördes bra en gång i tiden så jag förmodar att du vill ha ett mjukt men ändå detaljerat ljud eller
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/10/22 01:28:02
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000