HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för nya prylar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/22 :  02:09:07  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
AKA:
Jag är ute efter ett par bra högtalare. Om dom kostar 20 eller 40 tusen är inte hela världen..
Personligen byter jag bil ungefär vart tredje år, dessa brukar kosta dryga tiopotensen av vad mina "tänkta" högtalare skulle kosta och dem borde jag kunna behålla förbi ex antal kärror samt att jag sällan provkör mer än 2-3 bilar innan köp.. förstår du hur jag menar?

pak:
Audiovector noterat så länge inte högtalarnas impedans sjunker för lågt eller varierar allt för mycket så borde man väl klara sig rent effektmässigt med en förstärkning på 60W (ni som kan formeln utantill får gärna visa vad det ger i dB med any given insignal).

FBK:
Ljudmakarn ligger ju centralt (+ i kanten )
Tannoy ser lite tråkiga ut.. hur låter Amphion?

EAR:
Några år äldre, född i augusti 1946.
Och ja, mjukt.. jätte hög sk upplösning prioriteras inte direkt. Golvhögtalare med redig bas skulle nog inte skada, misstänker att mild bas kan försvinna både här & där.

Såg ett par Audio Pro med inbyggd aktiv bas för ett tag sedan.. det kanske kan vara något?

Edited by - Gerhard46 on 2003/10/22 02:21:49
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/22 :  02:20:38  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Dessa,

Det kan även ha varit Avantek 9 men den var inte prytt med något träslag.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/22 :  03:23:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har nog missförstått det här med insatsen en aning, nu känner jag mig än mer övertygad att du behöver en helhetslösning.
Att köpa ett par högtalare på vinst och förlust för att sedan passa ihop dem med några delar till känns lite rumphugget.

Likväl måste du nog åka runt och lyssna lite, ingen kan ju känna till dina personliga referenser utom du själv.
Alla här kan ge dig en rekommedation, men om den passar dig kan bara du själv lyssna dig till.
Det finns inga skäl att köpa så pass dyra högtalare, inte billigare heller för den delen, utan att vara säker på att man gillar dem.

Dyrare prylar har en tendens att vara kinkigare med kringutrustningen, så en helhetslösning vore, tycker jag bättre i dina kläder, framförallt om tid saknas.

Det finns fler butiker att besöka som Sontec och Reference audio

http://www.sontec.se
http://www.referenceaudio.se/

En variant kan vara Sonus Faber Cremona Auditor (stativare) + ev. sub ca. 30000:- med Gamut förstärkeri.
Golvvarianten av Cremonerna kostar ca. 60000:-
SF ger ett mjukt men ändå detaljerat ljud, golvvarianten av Cremonerna har enormt med bas rätt uppställda.
Jag tror att du skulle gilla ljudet på dem.

Bravo
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:15:11  Show Profile Send kurt a Private Message
Varför inte:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0601/linnkatansizmik.htm

med en LP12 som källa

Kurt
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:14:56  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Är det någon speciall anledning till att du fastnat för Aventek 9? (Personligen är jag inte så förtjust i dem.)

Som flera har varit inne på: om möjligt - försök få en helhetslösning direkt om du kan(, gärna med ev mindre akustikjusteringar av rummet om din regering kan tillåta det).

Påfyllnad på möjliga butiker förutom tidigare nämnda: Lasse Bengtssons hade ett roligt lyssningsrum med mycket trevliga saker sist jag var där (men det var väl snart 4 år sedan). Kunskapen var det väl si och så med (eller så hade vi olika ljudideal), men för tips och lyssning kan det vara något.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:56:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Gerhard46!
quote:
Tannoy ser lite tråkiga ut.. hur låter Amphion?

Tannoy tråkiga!! De ser bra ut tycker jag,men du får nog förklara lite där, de flesta högtalare är ju en fyrkantig låda Amphion har jag ej lyssnat på. Men jag har ett alternativ till som kan vara på din provlysningslista, Dynaudio Audioence 72, de ser tråkiga ut men skall låta mycket bra i alla register, fylligt, varmt men ändå klart detaljerat. Säljes på Reference Audio på söder (Götgatsbacken).

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/22 :  18:57:11  Show Profile Send Nothing a Private Message
"Vad lyssnar du på för musik?"

Egentligen mest i bilen numera då det låter milsvida bättre här än hemma.
Det blir allt från jazz till eminem men till favoriterna hör nog (utan rangordning),
* John Lennon även the gang men inte i lika stor utsträckning
* Animals
* Björn Afzelius
* Jimmy Hendrix
* Dire Straits
* Eric Clapton
Med tanke på att kanske inte alla skivor i Herr gerhards samling
har tiptop ljud vore det ju inte så bra med annalytiska högtalare typ Dynaudio, SonusFaber, JM lab,

"Hur mycket lyssnar du?"

Inte så mycket hemma av kända (ovanstående) skäl, det låter förskräckligt! Pioneer-stereon har mest fått spela vid festliga tillfällen.
Men med mitt nyvunna intresse lär det bli ändring på detta.
kan bara bli bättre

"Hur lyssnar du?"

Förstår inte riktigt hur du menar men jag är nog inte den som sitter o analyserar allt jag hör utan vill bara ha en musikanläggning jag orkar lyssna på en längre tid (vem vet hur länge man har hörseln i behåll ), gå tillbaka i tiden - du förstår säkert vad jag menar, det ska låta som det var tänkt.

Om du nu inte sitter i din ensamhet och njuter av musik, annalyserar m.m. kanske ett par Canton RCL alt RCA vore nått?
du vill ha tung bas och är ej kräsen vad gäller det annalytiska?
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:46:14  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Bravo,
Tyvärr har jag egentligen varken tid eller intresse att åka omkring och lyssna på otaliga förstärkare, drivverk & högtalare som förmodligen lär ljuda ganska annorlunda hemma, men börjar tänka omlitegrann.. se nedan.
Jag har inga preferenser förutom 30 år gamla hembyggen.

FBK:
Tyckte de såg tokigt "flashiga" ut.. men det är ju bara jag.
(kul med alla dessa smilies-varianter, för 3år sen visste jag inte vad en smily var )

Nothing:
Låter intressant.. har hört en del Canton tidigare.. men har aldrig fallit mig i smaken. Vilka modeller föredrar du & vem säljer dem?

Var o lyssnade på ett par Audio Vector M3-super idag (Musical Fidelity-elektronik (cd/förstärkare) för 50.000kr) det gillade jag inte direkt.
Sålänge musiken var slät lät det jättefint.. men när det blev mycket "strul" i högregistret (Manic Street Preachers, stavning ) förvandlades välludet till nått vasst & påträngande (ingen bas att tala om (det lär iof sig bero mysket på rummet)).. inte lätt att förklara subjektiva ting.. men jag har iaf lärt mig en läxa:
Man måste lyssna oavsett vad det kostar..
Har tittat omkrinmg på webben & nu börjar jag nog förstå er entusiasm.
Varför fanns inte internet för några decennier sedan.

Får ge mig ut på fler turer i stan o kolla runt lite.
Detta är inte lätt!

Jag trodde att any given högtalare för 20kkr+ skulle tillfredställa mina behov.. det blir till att ägna lite tid helt enkelt.

Tack för all support & idéer!

/Gerre
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:51:43  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Vilken frekvens o neråt påverkar rummet mest?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:05:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag trodde att any given högtalare för 20kkr+ skulle tillfredställa mina behov.. det blir till att ägna lite tid helt enkelt.

Lyssna och lyssna, det är det som gäller, och stressa aldrig när det gäller köp. Sen har alla en personlig smak. Du kan mycket väl tycka bättre om en högt. för 13.000kr än en annan för 20.000kr.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:31:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Roligt att du tänkt om lite grand, lyssna bör man om än aldrig så lite.
Jag förstår att du har ont om tid och det är därför jag rekommenderar en helhetslösning om du har möjlighet, men det verkar ju onekligen så.

Då slår du flera flugor i en smäll då du löser allt på en gång, och senare slipper gå runt och försöka anpassa diverse förstärkare till högtalarna.

Insatsen behöver tidmässigt inte bli så blodig om du gör allt i ett så att säga. Gillar du en uppsättning så är det ju sedan bara att ta hem den på prov.
Rumsakustikproblem lär däremot knappast några byten i en anläggning råda bot på då är det bättre att försöka sig på några enkla åtgärder i rummet, som kan vara mattor eller flytta möbler eller köpa lite akustikmateriel.

Bravo
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:17:36  Show Profile Send bjarne a Private Message
Misstolkade dig lite vad gällde utrustningsval Om bastyngd är en viktig paramter (bilstereoskada?) och du inte måste åt det sista i detaljer så kan jag inte annat än hålla med Nothing om att någon av cantons större ergo-modeller skulle kunna passa. Själv är jag inte så förtjust i aktiva basar eftersom jag tycker att det är svårt att få dom att helt harmoniera med den totala ljudbilden. RC-L tror jag kan passa, dock svår att få tag på ny. Det kommer nu splirrans nya 1002 och 902, som jag inte hört, men som säkert är mycket lika tidigare modeller i klangen.

Para Canton med Primare, eller varför inte Perreaux för/slutstegskombon som finns på ljudkällar'n i Gbg (Jo, jag vet att det är fel sida, men det är ett bra pris och en lysande matchning) Där finns f ö canton också så då kan du ju deala till dig ett bra pris. Primare och Canton finns på Paus.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/23 :  01:31:58  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej
Jag förstår dig precis.Audiovector är ju inget jag gillar heller precis.Varför inte slå en signal till QUAD -Center i Tyresö och få en möjlighet att lyssna dels på QUAD förstärkare dels på deras Elektrostater.ESL`n kostar lite mer än du tänkt dig kanske(ca45000)
Men kan definitivt vara värt att lyssna påHar för mig att de t.o.m
kommer hem och demar i ditt rum.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:19:41  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ahhh, nu börjar vi snacka platta högtalare. Min nya favorit Magneplanar skulle jag säga passar till den typ av musik du beskriver. Har sett ett par 1.6 på butikshyllan för 21kkr och om du driver dom med den nya "lill-krellen" för ca 29kkr så får du välljud. Här pratar vi en helt annan ljudbild än tidigare nämnda lådbyggen. Har du aldrig lyssnat? Gör det! Vet ej var dom finns i Stockholm. Som du märker går priset upp i varje inlägg
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:46:38  Show Profile Send EAR a Private Message
Magneplanar tror jag också skulle passa bra.Lite åt samma håll som ESL
Ring till QUAD -center och prata med dem om hemdemo.Kan ju vara bra att få lite kött på benen och höra ett system i ditt eget rum.
MVH

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/10/23 08:47:16
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:12:53  Show Profile Send gurin a Private Message
Gerhard46

Vad du nu försöker göra är svårt, mycket svårt. Att köpa en stereo av kvalitet är inte som att köpa en ny bil. Vid bilköp har vi vant oss vid att vi oftast får mer bil ju mer vi betalar. Detta gäller bara delvis för en stereo där olika dyra bra delar kan låta riktigt illa tillsammans. Kombinationen av olika delar och deras uppställning är A och O tillsammans med själva rummets egenskaper.

Av vad som skrivits i tråden redan förstår jag att du har ett bra rum, att ekonomin antagligen tillåter ett rejält uttag, att du inte har någon aning om vad du vill ha, att du inte har tid att i flera år, vilket är vanligt för medlemmarna här, åka runt och lyssna och pröva, men att du antagligen har ett starkt intresse.

Du är dessutom lite äldre och tyckte att det gamla rörljudet lät bra. Om du gör som du nu tänkt och köper ett par bra, högupplösta högtalare och kopplar in dem till den anläggning du nu har kommer det att låta hårt, basfattigt och allmänt illa och risken är att du tappar intresset helt.

I den här tråden kommer du att få tips om ett antal bra högtalare i olika prisklasser som du aldrig sett eller har hört talas om. Det kommer inte att hjälpa dig. Om du kommer att välja mellan dem kommer du antagligen att välja den som tilltalar dig estetiskt och det är inte något bra sätt att välja högtalare på.

Jag föreslår i stället två alternativ. Det första är att du försöker bli inbjuden till någon av forumets deltagare som bor i Stockholm och lyssnar där. Brukar inte vara något problem då flera av oss älskar att demonstrera våra anläggningar. Detta för att du skall kunna bilda dig en uppfattning om hur de låter. I butik låter det sällan bra. (Glöm inte att ta med de skivor du brukar lyssna på i bilen annars är du chanslös när du skall avgöra hur det låter.)

Du bör välja någon som har en dyrare anläggning > 250 000. Den bör vara mosfet eller rördriven, (olika sätt att bygga förstärkare på) och högupplöst. På din beskrivning misstänker jag att bipolärt som Krell och Gryphon inte kommer att locka dig. (Jag kan naturligtvis ha fel.) Om du har vägarna förbi Umeå så har vi några personer här som antagligen utan att tveka kan tänka sig att ställa upp och demonstrera.

Det andra alternativet är lite mer kontroversiellt, men jag menar att du bör hitta en lite mindre återförsäljare, någon som demar sina varor i hemmet, typ Välljud i Borås, eller Subas audio i Ö-vik, eller så. Det viktiga är att de säljer bra märken. De kommer att ge dig den service du kommer att behöva.

Kom ihåg, något som kan vara svårt att göra i din situation, att när det låter illa så gör det det oavsett vad försäljaren eller demonstrationspersonen skyller på. Men, när de säger att anläggningen måste spelas in ett antal timmar så stämmer det. Har du fått hem prylar och monterat upp dem hemma, ring inte och byt förrän de stått och spelat minst en vecka, även begagnade prylar måste spelas in i sin nya omgivning.

Hittar du rätt kommer du att i många timmar i veckan under flera år framåt sitta i en favoritmöbel med ett glas singel malt i handen och bara njuta.

Hoppas att allt kommer att gå bra.

Mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000