HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Låda i form av pyramid.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/20 :  16:31:02  Show Profile Send haffe a Private Message
Det här blir mitt första riktiga högtalarbygge. Jag har fått tag på ett par Tang-Band W8-740C. Dessa hade jag tänkt mig att bygga in i en pyramidformad låda. Dock hade jag till skillnad från de lådor jag tidigare har sett tänkt att sätta elementet och möjligen basreflexporten i bottenplattan och rikta dem nedåt istället för att sätta dem i sidan. Jag hade tänkt mig att själva lådan skulle stå på ytterligare en platta och ansluta till själva pyramiden med hjälp av rundstav i lämplig diameter. Vad tror ni? Kan detta bli en bra konstruktion?
Tillägg. En snbb skiss på bottnen, alltså det som är under den pyramidformade lådan.
http://upl.mine.nu/uplfolders/upload9/Subben.jpg

Edited by - haffe on 2003/10/20 17:01:06

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/20 :  17:06:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänker du rikta elementet nedåt? Hur kommer du sedan montera högtalaren? I taket? Eller tänker du försöka dig på en rundspridande konstruktion?

jag förstår nog inte riktigt...

Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/20 :  17:33:09  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok. Högtalaren tänkte jag rikta nedåt. Därefter tänkte jag att den skulle stå i ett hörn som en vanlig subb.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/20 :  18:19:48  Show Profile Send celef a Private Message
varför vill du ha en pyramidformad subbaslåda?

sound pollution
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/20 :  18:47:39  Show Profile Send haffe a Private Message
För att jag tänkte att det skulle vara snyggt som omväxling till alla rektangulära lådor.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/20 :  18:51:12  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det kommer säkert bli kanonsnyggt å den ända nackdelen med att den inte är "fulakantig" är att du kommer få en hel del extra
jobb!
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/10/20 :  19:58:18  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok, jag funderar på lite saker till. Hur påverkas ljdet av att vara så nära en plan yta? Och är det någon som har ett humm om hur en w8-740C beter sig i en portad låda?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000