HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Idé på simpel men kool låda..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:08:29  Show Profile Send d_kay a Private Message
Jo, tänkte hitta ett enkelt sätt att bygga en kool låda till mina (förhoppningsvis snart införskaffade) 3" Tangbandare. Idén är att hitta en plastbubbla i storleken 14cm-30cm i diameter, sedan skära bort en bit av den så att ett hål på diameter c:a 10cm bildas (3" är 93mm i diameter) montera elementet där, typ limma. Terminalen på motsatta sidan (eller eventuellt löda fast dem på elementet och borra ett hål för sladdarna bara). Sedan för att de inte ska rulla bort lägger man bubblan (sfären alltså) helt enkelt i en gummiring!, enkelt och snyggt. Man kan dessutom rotera dem till lämplig lyssningsvinkel.

Så, är det någon som vet var man kan hitta genomskinliga (hellst) plastsfärer?.

Tangbandare rulez!

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:25:12  Show Profile Send flintan a Private Message
Enkelt att bygga, men jag tror det blir svårt att hitta "bubblan". Den bör ju helst ha någorlunda tjocka väggar också. Sen ur ljudmässiga perspektiv så är nog inte ett klot det bästa iom att alla väggar har en paralell sida och det blir mycket stående vågor vid en given frekvens. Men jag kanske missförstår dig, skulle du ha en oval bubbla. Det är nog lite bättre iallafall, om än inte optimalt. Men det blir nästan ingen baffelyta så ur den synvinkeln är det ju bra.

Frän idé iallafall.

Det kanske finns någon form av lampskärm som man kan använda. Annars borde det vara ganska lätt at få tag på en glaskula och det vore ju häftigt. Lite svårt att göra hål i bara.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:35:16  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Borde det inte gå med en ballong som man gjuter av å sticker hål på när man e klar?

Ballonger finns ju i alla möjliga storlekar
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:17:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Något flytboj-aktigt kanske.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:18:56  Show Profile Send Belker a Private Message
En kompis till mig "hittade" en rund armatur till parkbelysning. Gjord av polykarbonat -helt okrossbar. Vi funtade på att använda den som den var, men bestämde sen att gjuta av den i betong (vilket det var tänkt från början).

Så...Ta en nattlig promenad
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/17 :  11:23:24  Show Profile Send d_kay a Private Message
Upmmaning till brott på HifiForum!!!!

Hmm, jo, flytboj kanske vore nåt. Tänkte ta en sväng förbi IKEA och se ifall de har något roligt. I princip vore det okej med vilken form som hellst bara den går att försluta och att den ser kool ut. Den behöver inte vara super stel direkt. En 3" kan väl knappast klara av några kraftiga bastoner. Med en ballong så blir ju innanmätet klotformat, men utsidan blir ju efter gjutformen.


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:27:35  Show Profile Send kjb a Private Message
flintan, en sfär skall iallafall enligt loudspeaker design cookbook vara den ideala lådan om jag inte minns fel, det vara några år sedan jag läste i den. Men det råder säkert många delade meningar om detta. :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:55:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Teoretiskt sett är en sfär absolut bästa högtalarlådan om man vill undvika stående vågor, både enligt "loudpspeaker cookbook" och andra. Tyvärr är det ju rätt svårt att göra stora sfärer i styva material, aluminium-"kulor" finns väl dock att få från ett par tillverkare.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:26:44  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
f95toli, vet du var?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:34:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
Man kan också gå till IKEA eller annan prydnasföremålsleverantör och leta bland vasar, lampor och burkar så hittar man ofta det man söker.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:27:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ledsen, var lite otydlig. Jag menade att det finns högtalare i form av aluminiumkulor att köpa.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:00:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
badrumsarmaturer finns i både plast å glas (ikea tex). kolla in sånadär coolfula socker/mjöl/diverse-burkar. bort med locket och in med elementet. dom har dessutom ofta två olika "bottnar", skulle funka klockrent till köksstereo. rapportera och posta bilder, annars får du inte läsa dethär
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:38:06  Show Profile Send chubben a Private Message
Hur vore det att göra låda i glas då? Och finns det tillräckligt stora glasburkar ens?
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:58:09  Show Profile Send lazyboy a Private Message
ett ord: guldfiskskål

lazyboy
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:59:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte vanligt glas är tillräckligt vridstyvt för att det ska vara bra. Å andra sidan finns det en enorm massa sorters glas s¨det finns kanske något som passar.

Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:32:11  Show Profile Send chubben a Private Message
Guldfiskskålar är väl alldeles för tunna? Om man kunde hitta en stor glasburk någonstans.. på ett antal liter. Ungefär hur mkt volym ska man ha för Audax 4" (HDA kon) + Audax 1" Dome Diskant? (ungefär).
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:38:28  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Kan man inte "gröpa ur" ett bowlingklot?
Det bör väl vara någelunda stabilt?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:41:34  Show Profile Send chubben a Private Message
Låter väldigt omständigt att gröpa ur bowlingklot.. hur funkar annars byggspackel för o göra tunna runa former styvare och tjockare?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:12:28  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Teoretiskt sett är en sfär absolut bästa högtalarlådan om man vill undvika stående vågor, både enligt "loudpspeaker cookbook" och andra.


Diffraktioner menar du . Ett runt klot är det sämsta ur stående våg synpunkt, då det är samma avstånd överallt till motsående "vägg". Det behöver ju dock inte vara någon katastrof då man ganska lätt kan räkna ut vid vilken frekvens det är och dämpa ordentligt internt vid den frekvensen.




//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/17 :  22:23:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det var faktiskt inte det jag menade men det är möjligt att du har rätt, exemplet från "Loudspeaker cookbook" är kanske om diffraktion. Jag blir dock lite osäker vad gäller stående vågor, att lösa vågekvationen i en sfär är paradnummret när man läser Fourieranalys men det var några år sedan...
Inituitivt tror jag dock att en sfär är det bästa, eftersom det inte finns några plana ytor bör man inte kunna få konstruktiv interferens(?) och därmed inga stående vågor, men säker är jag inte (lösningsmägnden består av klotytfunktioner och annat otyg men jag kommer inte ihåg hur moderna ser ut).

Någon som kan det här bättre än jag?

Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/17 :  22:55:52  Show Profile Send daja a Private Message
I ett klot har ju varje punkt på hela interna arean en paralell yta. Den paralella ytan för en viss punkt är ju iofs väldigt liten så de stående vågorna kanske inte har någon chans att bildas? Vet inte riktigt hur det är med det här men jag skulle nog satsa på en lite mer droppformad låda.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/18 :  01:11:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Baffelsteget blir mindre tydligt i en sfär (Olsen ni vet). Frekvensgången blir därmed jämnare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/10/18 :  03:37:37  Show Profile Send mag a Private Message
Så var det, olsen var det jag tänkte på :) vågar inte svära på hur illa det är med stående vågor i klot men det är så jag fått det förklarat för mig några gånger ?


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/10/20 :  18:48:51  Show Profile Send tengil a Private Message
Chubben: Tänker du på AP100ZO, samt TM025F1? Jag håller på och pillar hemma, med de elementen! Har dock inte fått fram speiellt mycket(ingenting alls) av mätningar osv, så hur filtret kommer se ut vet jag inte riktigt.. Lådvolymen räknar jag på en höft, då jag inte vill ha någon bas ur dem ändå. (dvs allt mellan 3 och 6 liter!)

Diskanten behöver ingen speciell volym att spela i, bara att sätta fast ordentligt!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/10/20 :  19:51:42  Show Profile Send celef a Private Message
spana in zako, gjorda på samma sätt som lerkrukor med glasyr å allt! ta en kurs i drejning på komvux!



klot är inte bäst!

sound pollution
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/20 :  22:57:44  Show Profile Send chubben a Private Message
tengil - precis! Har en tidigare tråd här då jag fick en del tips från uniper - han har bifogat sin konstruktion också, med delningsfilter! Ta en titt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18474

De sitter i ett befintligt multimediasystem just nu, men vill bygga in dem i en riktig låda med delningsfilter då...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000