HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre 2-kanal från en H/K AVR7000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:33:42  Show Profile Send berglund a Private Message
Hej!
Har en H/K AVR7000 som jag är mycket nöjd med men skulle vilja titta lite på vad man kan göra för att få ut bättre 2-kanals ljud. Funderat på att komplettera med en ren 2-kanalsförstärkare typ NAD218, kan det vara något. Kom gärna med förslag eller erfarenheter från egna försök. /Pär B

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:41:20  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du skall få betydligt bättre tvåkanalsljud tror jag du får titta på stereoförstärkare i prisklass 7000 eller mer (nypris). Köp gärna en integrerad förstärkare så kan du slopa AVR:en helt vid CD-lyssning. Spar ström och värme och låter förhoppningsvis något bättre än AVR som försteg + externt slutsteg.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:53:59  Show Profile Send berglund a Private Message
Någon som har erfarenhet av H/K670 om det är bättre 2-kanalsljud i den än AVR7000
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:04:49  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Här har du en Topic under test: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14328&SearchTerms=hk
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:57:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tror att om du börjar leta efter 2-kanalsförstärkare som prismässigt kostar runt 10000kr får du ett ljudmässigt kvalitetslyft som du kommer uppskatta mkt!
Vad har du för högtalare?

mvh,
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:59:36  Show Profile Send berglund a Private Message
Har ett par Snell J2 högtalare som hängt med i ganska många år nu men låter riktigt hyfsat utan att vågat jämföra mot något nyare....
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:06:00  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Inget märke jag känner särskilt väl till. Men dom verkar vara seriösa på sin hemsida även om jag inte kan hitta din modell där...

Vad har din högtalare för känslighet och vet du hur lågt den går i impendansen?
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:45:06  Show Profile Send berglund a Private Message
Tack för era föslag, blir nog till att fundera vidare en stund eller titta på beg marknaden för att hitta någon bra separat 2-kanals lösning.

Hifirocker:
Hittade lite spec om högtalarn på Snell sida http://www.snellacoustics.com

Model - Type J/II
Years in Production - 1982-1989
Original Price per Pair - $680.00
Power Rating in Watts - 15-150
Frequency Response - 49Hz-22kHz
Impedance - 8
Sensitivity - 92
Dimensions - 23x13x10
Woofer - 8"
Tweeter - 1"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:31:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
OK. Jag såg inte den fliken...

I varje fall, dom verkar ha hög känslighet och även hög impendans, detta stämmer dock inte alltid i realiteten och man bör ta specifikationerna med en nypa salt.

Men om vi förutsätter att angivelserna stämmer bör du kunna driva dina högtalare men en förstärkare utan flera 100 watt.
Högtalarna är lättdrivna enligt Snell. I så fall rekommenderar jag dig att titta närmare på Primare I20. Kostar 9000kr ny, låter väldigt bra, särskilt basen. 70watt per kanal (8 ohm). Svensk välbyggd hifi.
Även Roksan Caspian (lite dyrare),ca 12500 kr ny, verkar vara en grymt bra liten förstärkare!
Har fått mycket fin kritik i pressen liksom Primare I-20.

Sen kan du ju förstås hitta begagande Amplifixar för runt 10k nu och den låter grymt bra tycker jag. Tillverkas inte längre utan har fått en uppföljare som heter Advantage Thor som går loss på ca 20000kr ny, kanske lite för dyrt?
Amplifixen kostade ca 17000 kr innan den slutade tillverkas, den leverarar 115 w per kanal (8 ohm) och har även balanserade ingångar.
Det var några tips från mig det.
Lycka till!

mvh,
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:29:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Viktigt är ju också vilket slags ljud du vill ha. Olika förstärkare har lite olika klangideal.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/21 :  19:12:38  Show Profile Send pak a Private Message
jag funderade också i dessa banor när jag hadde en avr7000.
det slutade med att jag sålde den och köpte en arcam avr100 i stället.
den lät mycket bättre!förutom i filmläge.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/10/21 :  20:27:49  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
tror inte du tjanar speciellt mycket pa att kopa en integrerad under 10' jamfort med avr7000.
en van har avr7000 och canton rc-l kan saga att den spelar med mycket pondus, focus mm,mm.
kanske en aning vasst dock.
har sj'lv ett par canton med en integrerad f;r strax under 10000 och skulle mycket val kunna t'nka mig en avr 7000 istallet.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:20:12  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Nja, gorkamorka. Jag vet att en Primare i-20 låter bra mycket bättre än avr4000 och avr7000 är ju inte så väldigt mycket bättre än avr4000 förutom att den har mer effekt och lite fler funktioner.
Fast, visst lite bättre än avr4000 låter den säkert!

"En medarbetare på vår systertidning Hemmabio släpade med sig sin minst sagt kompetenta receiver för att på kul jämföra hur den lät i jämförelse. Det blev inte så kul tyckte han...!"

Saxat ur HiFi&Musik nr.1-2 2003 där tidningen testade integrerade 2-kanalsförstärkare i prisklassen 8500-11500kr. Jag fick reda på i efterhand av Jonas B. (på hifi&Musik) att receivern i fråga kostade ungefär 3ggr så mycket mer som just Primare I20 (en av testvinnarförstärkarna!). Säger ju en del!
Nu ska man ju i och för sig ta en hifitidning med en nypa salt, men berglund: av dom förstärkarna jag rekommenderar så är jag övertygad om att dom kommer spela betydligt bättre än din avr7000. Amplifixen t.ex. kan även fungera som slutsteg i hemmabio sammanhang så den kan du koppla samman från pre-out på din avr7000 när du kollar film (vilket jag antar du gör eftersom du har en flerkanalsreceiver!).

mvh,



edit-stavfel som vanligt

Edited by - hifirocker on 2003/10/21 23:21:40
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/22 :  00:06:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet med hemmabiostegen är att de är så mycket bättre på bio, medan sterofinliret blir torftigt.
En integrerad tvåkanalare blir oftast bättre om man pratar normala priser.
Just AVR7000 var väl en av de minst påfrestande vid tvåkanal med sitt fuskläge Music-seven eller vad det nu hette.
Däremot är skillnaden fortfarande stor till riktiga stereogrejor, men vilken biomaskin.

Bravo
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:14:00  Show Profile Send Nothing a Private Message
Har själv ett par gammla snell EII, kör en gammal AVR35,
Model - Type E/II
Years in Production - 1984-1989
Original Price per Pair - $960.00
Power Rating in Watts - 15-150
Frequency Response - 39Hz-22kHz
Impedance - 8
Sensitivity - 90
Dimensions - 23x14x11
Woofer - 8"
Tweeter - 1"

Lånade hem HK 670 lät inte bättre än AVR35 lär nog inte låta bättre än din AVR7000.
så du lär nog få gå upp ett par prisklasser till!
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:20:44  Show Profile Send berglund a Private Message
OK! JAg skall ta och ta mig en närmare titt på Primare. Jag måste bara få framföra mina ovationer för detta eminenta forum. Kul med en massa engagerade kunniga personer att få synpunkter från. Skulle ha behövt lagt en förmögenhet på tidningar och teroriserat vår HIFI butik med frågor för att få samma info som detta forum erbjuder.

Ett STORT tack till alla engagerade HIFI nissar

/Pär B
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:59:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag hade en HK 670 parallellt med min AVR 4000. 670 gav ett stort lyft jmf med AVR:en. Betydligt bättre kraft och kontroll. Snabbare transientsvar. Ljudet lät bättre rent allmänt. Ändå är jag fullt nöjd med AVR4000 som biosteg.
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/10/22 :  20:10:32  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
med risk for att jag sticker ut hakan..
sa ger jag inte mycket for hifi o musiks recensioner av stereoutrustning.
de har s'ker ratt i en hel dl men en del tester ar gjorda av enskilda personer med n[gon anknytning till tidningen, gjorde efter ett sadant test det dummaste man kan gora...
jag litade blint pa ett test i tidiningen dar en viss hogtalare hojdes till skyarna det ar det samsta kop jag gjort i stereovag!
da har jag anda haft en hel del utrustning..
men ok de storre testerna dar utrustningen testas av flera personer verkar stamma battre.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2003/10/22 :  20:26:56  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag hade själv samma problem med min H/K-reciver tidigare, dock en avr 5500.
Jag löste det hela med Vincent 996, perfekt klangmatchning med H/K´n och en djupare bas, klarare diskant med mer detaljer så klart.
Jag roade mig också med att testa försteget i H/K:n.
Resultatet blev bättre än jag hade räknat med. H/K är ju relativt mörka men den karaktären ligger i slutstegen, försteget är mycket neutralt.
Nu är ju förstegsdelen i x500-serien betydligt bättre än x000-serien, men jag tror ändå inte du behöver köpa en separat två-kanalare, om du inte vill lägga upp nästan lika mycket som för recivern vill säga. Testa ett par Vincent-block. Det är ju inget steg upp i effekt, men vem bryr sig om siffror...lyssna istället!

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:46:36  Show Profile Send Aton a Private Message
gorkamoja: Man blir nyfiken på vilken högtalare det var.

¨Förresten har jag passerat tusen inlägg vilket firas med ett stort leende .
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:32:33  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har själv en AVR7000 och är nöjd med bio och stereo lägen ! men kan inte undgå frågor som: kanske vore det bättre med....? därför undrar jag rent praktiskt, hur kopplas en ny förstärkare till min AVR7000
så att jag ska kunna lyssna på stereo och bio med samma framhögtalare ? hur kopplas förstärkarna och hur högtalarna ? ni sitter säkert och ler men vi finns också - de okunniga.
So help please ...






Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:17:58  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
bibi50:

Det beror på.
På en del 2-kanalsförstärkare så finns något som kallas "main in" vilket brukar betyda att man kan koppla in "förstegsbehandlad signal" direkt vilket är nödvändigt om man har hemmabioanläggning och din 2-kanalsförstärkare fungerar då enbart som ett slutsteg som driver dina högtalare. Volymen reglerar du från ditt försteg, eller som i det här fallet, från din receiver. Du kopplar allstå vidare signalen (från exempelvis din receiver) från pre-out utgångarna (de flesta moderna receiverna har sådana rca-utgångar). Där finns en pre-out utgång för respektive kanal. FR, FL, C osv... = Front right, Front left...vilket du säkert förstår!
När man sedan lyssnar på musik i 2-kanal så använder man endast 2-kanalsförstärkaren och slipper blanda in receivern i leken!
Dock har tyvärr inte alla 2-kanalsförstärkare denna funktion.

Sen kan man ju också köpa ett rent slutsteg och fortsätta använda sin receiver som 2-kanalsförsteg. Vilket nog borde funka bra eftersom det ofta är i själva slutstegsdelen som det ofta brister när det gäller flerkanalsreceivrar.
Hoppas du blev lite klokare...

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/10/23 00:22:03
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/10/23 :  06:38:48  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
smaken ar ju som...

men dessa hogtalare kan inte ens raknas som hifi..

det var ett par ae120.
lat som man satt ett par kuddar framfor diskanterna och ljudet var det mest framskjutna jag hort fran nogon hogtalare overhuvudettaget!
men visst de var ju snygga att titta pa...
saldes illa kvickt...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/23 :  07:47:21  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Men hifirocker, inte behöver du "main in" på 2-kanalaren.
Du kan ju använda vilken ingång som helst (aux, tape, dvd osv) allt utom phono.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:18:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jonas:

Kan man verkligen det??
Om du har en receiver och vill använda din 2-kanalare i hemmabiosammanhang krävs det väl att man måste kunna koppla förbi försteget i den eftersom signalen från receivern redan är "förstegsbehandlad" och bara ska "förstärkas ut"?!
När man kopplar in signalen från pre-out till en vanlig ingång (t.ex. cd, aux, tape osv..) på 2-kanalsförstärkaren måste det väl bli fel?
Eller? Nu blir jag förvirrad!

mvh,

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/23 :  09:25:54  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Nja, pre out skickar bara vidare lågnivå till stärkaren.
Det är klart att ljudkvaliten påverkas, men det är bara hembio
Det blir lite försteg på försteg
Då får ställa 2-kanalaren i en viss volym (nära max), och använda AVR-7000 för att ställa nivåerna mellan de olika kanalerna.
När man sedan spelar "fin" Hi-Fi, så kör man bara som vanligt.
Eller är det jag som fått allting om bakfoten
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000