HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad menas med FTC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/25 :  19:22:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag är inte helt säker på det här så någon kan kanske förklara vad man menar med FTC effekt. Jag tror att man möjligen menar den effekt som ett slutsteg kan lämna samtidigt mellan 20-20KHz+/-? vid en distorsion av 1 procent. Är det så eller kan någon förklara om det är på något annat vis.

gcs

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/10/26 :  01:09:42  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Vilt saxat ur en gammal faktatext...

FTC-effekt härstammar från FTC, Federal Trade Comission i USA. FTC stadgar att en effektförstärkares uteffekt skall mätas och anges, inte bara vid en viss frekvens utan inom förstärkarens hela arbetsområde, vilket vanligtvis räknas som 20-20000 Hz.
Vid en viss maximalt tillåten distorsion, vanligen 1 % THD, mäts förstärkarens möjlighet att avge uteffekt inom hela det aktuella frekvensområdet. Den lägsta uteffekt som erhålles inom området är den maximala uteffekt enligt FTC som får anges för ifrågavarande förstärkare.

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/26 :  01:34:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det var då precis som jag trodde. Det fanns nog i det undermedvetna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000