Author |
Topic |
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 16:04:44
|
Skulle va bättre med standard precis som har i labratorievärlden (50 ohm, karakteristisk impedans och utgångsimpedans). Nåväl sålänge kör jag med svindyra Nordost kablar då de låter(!) bra i mitt(!) system. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 17:48:29
|
Jag tror inte keefan är intresserad av eran avancerade kabel debatt. Han vill bara ha lite kabel tips. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 18:16:27
|
quote: Jag tror inte keefan är intresserad av eran avancerade kabel debatt
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 19:07:03
|
Eller "keefan", eftersom du inte kommer att kunna mäta alla upptänkliga värden, försök att låna hem ett antal olika kablar i passande prisläge och prova i din anläggning. Kan någon här på Forumet eller annorstädes med en liknande anläggning ge något tips så har du en utgångspunkt att arbeta vidare ifrån. Slutresultatet beror ju mycket på rummet bl.a. också, du måste lyssna själv. |
Bravo |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 20:03:34
|
AKA:
Låt dom diskutera.. vem vet.. kanske lär man sig nånting!
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 20:05:50
|
siliconix & Rydberg.. finns det några riktmärken när den ena kabeln passar bättre än en annan? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
ha
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 20:17:52
|
Siliconix: Löser inte Supra Ply 3.4/S dina HF/RF-strålningsproblem? |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 21:42:52
|
Henricsson> För att slippa hf reflektioner i kabeln så ska man ha en kabel med samma karakteristiska impedans som utgångsstegetsimpedans (i t.ex. cdseplaren). I labrotorievärlden är detta alltid 50 ohm. Nu har ju jag kommit på (helt subjektivt, med inslag av objektivitetsanda) att det finns massa andra parmetrar som spelar roll för ljudet men impedansanpassning vore ju inte så dumt, dock svårt att få. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/10/20 : 22:11:37
|
Keefan:Titta gärna på kablar som är begagnade då kan du gå upp en prisklass eller två.Gå in på www.esoterisk-hifi.se,Urban har mycket prisvärda beg.kablar i alla prisklasser.Ett tips bara. Mvh |
|
|
keefan
Member
146 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 10:22:01
|
Ok, tackar för alla tipsen. För att fatta alla tekniska detaljer så skulle jag behöva min gamla fysikbok.
Jag tänkte kolla in begagnat marknaden också, tack Neon Park. Men först måste lyssna på lite olika alternativ först för att se ungefär vad som passar min smak och mitt prisläge.
Just nu vill jag gärna prova Nordosts Flatline, för den ser så läcker ut. |
|
|
keefan
Member
146 Posts |
Posted - 2003/12/01 : 09:57:16
|
Ok, det tog lite tid men nu har det blivit nya högtalarkablar. Fick inte testat så mycket som jag tänkt... men hittade ett par AQ Granite till ett bra pris och slog till. Gjorde en stor skillnad . Mitt system ändrade karaktär något och blev betydligt lugnare, har inte riktigt vant mig ännu. Men tror denna kabel kommer leva länge i mitt system.
Har provat lite olika signalkablar, mest AQ i olika prisklasser. Av dessa imponerade Jaguaren otroligt mycket, lät löjligt bra. Men kostade lite för mycket tyckte jag. Skall försöka jämföra med andra märken i liknande prisklasser. Men jaguaren blir nog svår att slå, tyvärr. |
|
|
Topic |
|