HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 lyssningsrum, vad ska man tänka på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:06:08  Show Profile Send swoppe a Private Message
Hej!
Jag går i flytta(hemifrån) tankar, och nu undrar jag, vad ska jag tänka på (ur hifi synpunkt) när jag kollar på lägenhet?

Vilka matreal är att föredra (i väggar och golv)?

Hur ser det ideala lyssningsrummet ut?

MVH
Anders

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:11:45  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Hur ser det ideala lyssningsrummet ut?


Det är ett rum utan vare sig väggar eller tak!

Oerhört svårt att svara på, ett hyffsat stort rum på minst 20 kvm eller större är ju en bra början så att du får plats med tubetraps, diffusorer och övrigt möblemang!
Kika lite på www.diffusor.com

Mvh,
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:25:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
tubetraps och duffusorer.. Vad gör dessa egentligen? Jag har ingen aning.......

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:52:42  Show Profile Send swoppe a Private Message
Nån hade svarat, mssade det

Ska faktiskt bekänna att jag själv inte fattar exakt vad tubetraps och diffusor (saker ) gör... Alltså jag fattar den underliggande fysiken, men inte mycket mer, hur påvärkar dom lyssningsljudet?

Om du har en sån som ska minska basen kommer det inte då att låta "konstigt" eller, är jag helt ute och cycklar???

Vad kostar dessa inredningsdetaljer? dom skriver ingenting om det på hemsidan... Förövrigt en informativ sida.

MVH
Anders

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:37:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Rum är rum med allehanda konstigheter, men det bör väl vara rektangulärt, gärna stort, helst inga fönster bakom högtalaran och lyssningsplatsen, och undvik dörröppningar så gott det går.
I övrigt får man nog inreda efter belägenhet och de förutsättningar som råder.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:42:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Idealet är ett rum utan vare sig fönster eller dörrar. Tyvärr är inte sådana rum så vanliga i Svenska bostäder
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/01 :  11:16:24  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det är bra om förhållandet mellan längd och bredd inte är multiplar av varandra (tex 3*6m).

Bra om det är större än 20 kvm och gärna över 25. Stora rum ger bättre möjlighet till flexibel möblering och högtalarplacering.

Fönster och dörrar bör inte sitta "fel".


Tube-traps tar ner reflexioner i hela frekvensspektrat och skillanden mot vanliga panelabsorbenter är framförallt att tube-traps klarar djupare frekvenser än motsvarande paneler. Dvs tubetraps tar inte bara bas. Alla rum (med ytterst få undantag) mår bra av tubetraps eller akustikförbättrande åtgärder. Effekterna blir stramare, tydligare, torrare och behagligare ljud i stället för en grumlig ljudbild med ekon och resonanser.

Har du inte gjort några akustikåtgärder (förutom obligatorisk tjock matta) kommer 500-2000 kr i DIY-kostnad för absorbenter och diffusorer oftast ge mycket större resultat än hårdvaru-uppgradering för 5-10k kr eller mer.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/01 :  11:31:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
tips 2: Eftersom det är en lägenhet är betongväggar att föredra hellre än ett trähus eller trä/tegel-stomme eftersom ljudisoleringen normalt är bättre i tunga bjälklag som betong. Du vill ju inte bli vräkt för att du spelar musik

Du har "tur" som har möjlighet att välja lägenhet, många måste ta det som bjuds. För övrigt så är det kanske ändå viktigast att tänka på om stadsdelen och läget passar dig med tanke på jobb/studier, kompisar, service och om boendekostnaden är rimlig samt ifall det är en bostadsrätt kolla att föreningens ekonomi är stabil och fastighetens eventuella renoveringsbehov finns antecknade i plan och budget (finns hiss, om inte så kostar det apmycket att sätta in vid stor renovering).

Som sagt, du skall ju först och främst BO där, inte lyssna på musik även om det givetvis är viktigt att lägenheten funkar till alla dina behov. Lycka till med bostadsjakten och flytten!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000